Fredericia Kommunes politiske kurs for velfærdsteknologi er sat på pause for at afvente et særligt §17, stk. 4-udvalgs anbefalinger. Det fortæller formand for Senior- og Socialudvalget, socialdemokraten David Gulløv, efter at sagen blev udsat på det seneste udvalgsmøde.

Den strategiske ramme for velfærdsteknologi blev oprindeligt vedtaget som en del af det budgetet for 2024 under ledelse af daværende socialdemokratiske borgmester Steen Wrist. Dengang valgte Dansk Folkeparti at stå udenfor. »De valgte ikke at være med. Beslutningen blev truffet som en del af budgetaftalen, og nu arbejder vi videre ud fra den ramme, men med blik for, hvordan den kan udmøntes bedst muligt i dialog med både borgere og medarbejdere,« siger Gulløv og fortsætter:

»Vi afventer udvalget, der kommer med en udmelding til Økonomi- og Erhvervsudvalget. Egentlig fordi vi sidder i dialog og får snakket om, at der er et §17-4-udvalg, der arbejder med det. Og i respekt for, at de kommer med en udmelding over for Økonomi- og Erhvervsudvalget, som skal sendes videre til behandling, derfor vælger vi at udskyde punktet fra vores møde og tage de inputs, der kommer fra det andet udvalg med. Så kommer den på igen senere hos os. Vi satser på, at det kommer til decembermødet,« siger David Gulløv.

Sagen omhandler Fredericia Kommunes strategiske ramme for velfærdsteknologi 2026-2028, som fastlægger, hvordan kommunen fremover vil bruge teknologi i ældre- og socialområdet. Rammen bygger på princippet om »digital først«, hvor borgere som udgangspunkt tilbydes en teknologisk eller digital løsning, hvis den vurderes egnet. Målet er, at 10 procent af alle borgerbesøg skal udføres digitalt, og at kommunen kan frigøre 15-25 årsværk gennem brug af velfærdsteknologi.

Robotstøvsugere skaber debat

Robotstøvsugerne er blevet symbol på den nye ældrevelfærd. »Hvis vi ser på robotstøvsugerne alene, så tror jeg, at det handler om, at det på en eller anden måde er blevet tolket forkert. Det kom forkert ud, og det virker som om, at det skal være tvang, og det har aldrig været min intention eller mit ønske, at nogen skal tvinges til at have en robotstøvsuger,« siger Gulløv.

Han bekræfter dog, at borgere, som fravælger en robotstøvsuger, ikke længere får støvsuget på almindelig vis. »De får i hvert fald ikke støvsuget. De kan godt få gjort rent, men det er underligt at vaske gulv på et gulv, der ikke er støvsuget.«

Gulløv vil i stedet skabe en låneordning, hvor borgerne kan afprøve teknologien. »Mit eget ønske er, at vi kan få nogle robotstøvsugere, som man kan låne og prøve af – hvad det gør af forskel at have en robotstøvsuger i sit hjem, og hvor ufarligt det er. I nogle situationer finder man måske ud af, at det ikke er vejen frem hos Oda Hansen. Men i andre situationer finder Oda Hansen ud af, at den er saftsusende god, jeg vil gerne beholde den. Og så kan man købe en robotstøvsuger, eventuelt den, der allerede er installeret.«

Han forstår, at ældre borgere kan være skeptiske. »Jeg forstår det udmærket. Og det er jo her, jeg siger, at jeg kunne godt tænke mig, at vi kunne have sådan nogle lånerobotstøvsugere, man kunne komme ud og få sat ind, så folk kan se, at den er faktisk ikke så uhyggelig, den er faktisk rigtig god, og jeg kan godt finde ud af at gå rundt, og jeg falder ikke over den.«

Økonomien sætter grænser

For mange ældre er prisen på en robotstøvsuger en udfordring. Kommunen kan dog ikke hjælpe økonomisk. »Vi kan ikke, og vi må ikke gå ind og donere en støvsuger, fordi det er vurderet af Danmarks Statistik, at det er et almindeligt husmiddel at have derhjemme. Det er Danmarks Statistik, der styrer den vurdering. Det er ikke engang den enkelte kommune. Så når de har vurderet, at det her er noget, som de fleste danskere har, eller som mange danskere har, så er det ikke noget, kommunen kan støtte op til.«

Socialdemokratiet giver ingen garanti

Socialdemokratiet lægger vægt på samtale og borgerinddragelse i den videre proces, fortæller udvalgsformanden, men de kan ikke give en garanti for, at robotsugere ikke bliver en del af fremtiden, direkte adspurgt om, han vil give en garanti for de ældre, der er meget bekymrede svarer han: »Jeg er på dialog. Lige nu er der jo taget en beslutning. Den er taget på baggrund af et budget. Men vi kunne godt tænke os, at det rent faktisk bliver udmøntet på en anden måde,« siger David Gulløv.

Han afviser at give garantier for, hvordan reglerne bliver fremover. »Jeg kan ikke give nogen garanti på den konto. Jeg kan ikke give en garanti for, at sagen er ikke slut. Den er ikke lukket her, og så bliver det sådan her. Der kommer en dialog omkring, hvordan skal det være fremadrettet. Og det er ikke en dialog kun mellem politikere og forvaltning. Det er også en dialog med borgere, Seniorrået, Ældre Sagen og medarbejdere.«

Når strategien genoptages, vil Fredericia arbejde med et nyt e-team til digitale ydelser, elektronisk medicinhåndtering, AI-assisteret ruteplanlægning og øget brug af sensorer. Målet er, at teknologien skal frigøre hænder, men ikke erstatte den menneskelige kontakt. Som det formuleres i kommunens strategiske ramme: »Vi vælger mennesker frem for teknologi, hvor det styrker den faglige kvalitet og giver personlig merværdi for borgeren, står der i oplægget fra kommunen.«