87-årig mand snydt af falsk bankmand: Fik hentet kreditkort og kontanter

0

KRIMI. En 87-årig mand fra Christiansfeld blev torsdag udsat for kontaktbedrageri, da en person udgav sig for at være fra banken.

Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.

Sagen fandt sted torsdag omkring klokken 14.00 i Skovparken i Christiansfeld.

Ifølge politiet blev den 87-årige kontaktet af en person, der udgav sig for at være fra banken. Under samtalen lykkedes det at overbevise manden om, at en person skulle komme forbi og hente hans kreditkort.

Da personen senere mødte op på adressen, fik han både kreditkort og kontanter med derfra. Ifølge politiet er der ikke oplysninger om, at der efterfølgende er blevet hævet penge på kortet.

Politiet har et sparsomt signalement af den person, der kom til adressen. Han beskrives som en meget tynd mand, mørk i huden, med sort hår og under 170 centimeter høj.

Sydøstjyllands Politi efterforsker nu sagen.

LEDER: Byen synger højest om sommeren

0

Om få timer tændes lysene på Tøjhusets udendørsscene, og mere end hundrede stemmer rejser sig i det, der er døbt Musicalens Kæmpekor, anført af Nanna Rossen. I to dage forvandles Fredericia til noget, ingen anden dansk by kan kalde sig med samme ret: et folkemøde om musical. MGP-vinderen Anna Frida synger, 6. Juli-Garden marcherer, Szhirley og Carsten Svendsen taler om livet bag kulisserne, og lørdag aften lukkes det hele med en koncert på teatret, før Queen of Denmark spiller op til efterfest. Det ser ud som en fest, og det er det også. Men en fest er sjældent kun en fest. Den er som regel resultatet af noget, der blev besluttet længe før, nogen tænkte på at danse.

For at forstå de to dage, der venter, må man et kvart århundrede tilbage. I år 2000 indrettede man en musicaluddannelse i en nedlagt fabriksbygning nede ved havnen, dér hvor Kanalbyen siden langsomt har rejst sig. Det var ikke en oplagt beslutning. Fredericia var en garnisons- og industriby, en by af volde og skorstene, ikke af scenelys. Men nogen så en mulighed i at gøre det, ingen andre gjorde, og byrådet bakkede op. Siden har akademiet hvert år sendt otte nye performere ud i landet. Det lyder ikke af meget. Otte mennesker om året. Men beslutninger af den slags måles ikke i det år, de træffes. De måles i de årtier, der følger.

Og der findes ingen renere prøve på den slags end et generationsskifte, der lykkes. Søren Torpegaard Lund blev optaget på akademiet som sytten-årig, den yngste nogensinde, og stod i februar på en scene i Frederikshavn og vandt Dansk Melodi Grand Prix. Da to vindere med Fredericia i rygsækken den måned tog hjem fra hvert sit grandprix med fjorten dages mellemrum, var det ikke et lykketræf. Det var et mønster, der endelig blev synligt for alle andre end dem, der havde set det komme. Denne uge gentog historien sig i det stille: afgangseleverne stod på teatrets scene i SHOWCASE med uddrag af Kinky Boots og Lizzie, og nogle af dem synger landet hører om få år.

Det er værd at huske, hvor tæt den fortælling var på at ende. For seks år siden stod byens teater som et konkursbo, og man kunne have ladet det blive ved det. Mange byer ville have gjort det. Fredericia gjorde det modsatte, stiftede et nyt teater på de samme mure og holdt fast, da det havde været nemmest at give slip. Resultatet taler nu for sig selv. Under teaterdirektør Thomas Bay er Fredericia Musicalteater blevet det eneste musicalteater i Norden med fast plads på finansloven, og til efteråret venter piratmusicalen Fang Vinden, til foråret Guldlok og de tre Bjørne, og til december julekoncerten, som familier i byen har gjort til tradition. Et hus, der for nylig var lukket, planlægger nu sæsoner år frem.

Det er her, de to dage får deres egentlige betydning. Et folkemøde er i sin grundform et sted, hvor en sag gøres fælles, hvor det, der ellers tilhører fagfolk og indviede, lægges åbent frem på torvet og bliver alles. Når Fredericia kalder sin musicalfest et folkemøde og ikke en festival, ligger der en pointe i ordvalget. Genren tilhører ikke kun dem på scenen. Den tilhører også barnet med ansigtsmaling, familien til fællessang på Volden og den nysgerrige, der aldrig før har sat sin fod i en teatersal. Det er en demokratisk tanke, klædt i scenelys.

Man skal passe på med at gøre en by til en fortælling om sig selv. Fredericia har rigeligt at slås med, som ikke synger: et sparekatalog, der er det største i nyere tid, en økonomi, der følger valgperioden tættere end konjunkturerne. Festen på Volden løser ingen af de ting, og det skal den heller ikke foregive. Men den minder om noget, der er let at glemme, når regnearkene fylder. En by er ikke kun det, den skærer fra. Den er også det, den vælger at dyrke. Fredericia valgte engang at synge, dengang det hverken var oplagt eller gratis, og byen synger højere i dag, end den gjorde, før den var ved at miste stemmen.

I de kommende to dage får man lov at høre, hvad det valg lyder som. Man skal bare møde op på Volden og lytte.

Færdselsaktion gav stribevis af sager: 13 bilister står til klip

0

KRIMI. Politiet gennemførte torsdag aften en færdselsaktion i Kolding, og det gav en lang række sager.

Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.

Aktionen foregik i et par timer torsdag aften omkring Vestre Ringgade i tidsrummet fra cirka klokken 19.00 til 22.00. Her blev der registreret 14 hastighedsovertrædelser. I 13 af sagerne står bilisterne til både bøde og klip i kørekortet, mens én bilist står til en betinget frakendelse af førerretten og en bøde.

Men det var ikke kun hastigheden, politiet havde fokus på.

Under aktionen blev der også skrevet fem sager om brug af håndholdt mobiltelefon under kørslen. Derudover blev en bilist sigtet for at køre uden sele, en anden for at køre uden lys, mens en person på el-løbehjul blev sigtet for at køre uden hjelm.

Også senere på døgnet var der færdselssager i Kolding Kommune.

Fredag klokken 01.30 standsede politiet en personbil på Vestergade i Vamdrup. Føreren var en 16-årig ung mand, som ikke lovligt kunne have kørekort til personbil. Han blev derfor sigtet for kørsel uden førerret.

Torsdag klokken 18.30 standsede politiet desuden en personbil på Skamlingvejen. Også her viste det sig, at føreren ikke havde førerret, og en 60-årig mand fra Slangerup blev derfor sigtet.

Politiet fandt hash på ung mand ved multibane – få timer senere kom ny sag

0

KRIMI. Politiet sigtede torsdag aften og natten til fredag to unge mænd i narkosager i Fredericia.

Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.

Den første sag fandt sted torsdag klokken 21.39 på Ullerupdalvej ved multibanen. Her patruljerede politiet i området, da de tog kontakt til en ung mand. Ved en visitation fandt betjentene 5,1 gram hash, og den unge mand blev derfor sigtet i sagen. Der er tale om en 21-årig mand fra Fredericia Kommune.

Natten til fredag var politiet igen på arbejde i Fredericia. Klokken 00.17 tog en patrulje kontakt til et par personer på Nørre Voldgade. Her fandt politiet anledning til at visitere den ene person. Ved visitationen fandt betjentene 12 såkaldte pølsemandsposer med hash. Ifølge politiet var der cirka to gram i hver pose, altså omkring 24 gram hash i alt. Derudover fandt politiet kontanter, som mistænkes for at stamme fra salg af hash. I den sag blev en 17-årig ung mand fra Kolding Kommune sigtet.

Dødsfald Fredericia uge 25

0

Jytte Mølleskov Damm
1943 – 2026

Eva Junker Keisig
1955 – 2026

Mona Junker
1947 – 2026

Niels Birk Amdi Isaksen
1949 – 2026

Ole Bang Jensen
1950 – 2026

Malthe Hilman Jensen
1997 – 2026

Politiet kaldt til banegården efter spyt og hærværk

0

KRIMI. En 35-årig mand uden kendt adresse blev torsdag aften anholdt på Fredericia Banegård efter en episode i forbindelse med en togtur.

Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.

Politiet blev kaldt til banegården torsdag klokken 21.22. Ifølge politiet havde en person under togturen spyttet på to andre personer og ødelagt nogle papkasser, som de havde med sig.

Da patruljen kom frem, traf politiet den 35-årige mand, som blev sigtet for hærværk mod effekterne.

Episoden fortsatte ifølge politiet under håndteringen af manden. Her skulle han have brugt fornærmelig tiltale mod polititjenestemændene, og Arno Rindahl Petersen oplyser, at den ene betjent blev kaldt flere skældsord.

Den 35-årige mand blev anholdt på stedet og sigtet for hærværk og fornærmelig tiltale mod politiet.

Efter endt sagsbehandling blev han løsladt igen i løbet af natten.

Mand fastklemt efter arbejdsulykke: Fløjet til OUH med helikopter

0

KRIMI. En mand blev torsdag fløjet med helikopter til Odense Universitetshospital efter en alvorlig arbejdsulykke på Kløvervej i Kolding.

Ulykken skete torsdag klokken 11.40 i forbindelse med nedrivningsarbejde på Kløvervej, hvor et gammelt boligbyggeri er ved at blive revet ned. Ifølge politiet fik manden en betonplade ned over sig, mens han sad i en maskine. »Personen har siddet i en maskine, mens det her sker. Han har været fastklemt og selvfølgelig frigjort igen og blev fløjet til OUH med helikopter,« oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.

Arbejdsulykken udløste torsdag formiddag en større udrykning til området, og Arbejdstilsynet blev efterfølgende orienteret om hændelsen.

Manden kom til skade ved ulykken, men politiet oplyser fredag morgen, at han ikke er i livsfare. Arno Rindahl Petersen ønsker ikke at gå nærmere ind i, hvilke skader manden har pådraget sig.

Nedrivningsarbejdet på Kløvervej har været i gang gennem længere tid.

Sidste brik er på plads: Fredericias målmandsteam er klar

0

SPORT. FC Fredericia har hentet endnu en målmand ind i truppen og lagt sidste hånd på keeperstaben frem mod den kommende sæson. Den 23-årige Andreas Gülstorff skifter til klubben med øjeblikkelig virkning, og dermed er målmandsteamet på plads.

Gülstorff kommer til Fredericia med en solid fodboldopdragelse i bagagen. Han er rundet af FC Nordsjælland, hvor han har været en del af Superliga-truppen, og han har desuden prøvet kræfter med norsk fodbold gennem ophold omkring både Aalesunds FK og FK Jerv. Dertil har han optrådt på flere danske ungdomslandshold.

Hos FC Fredericia er der tilfredshed med at have fået den unge keeper ombord, og tilgangen er ifølge klubben resultatet af en bevidst plan for, hvordan målmandsposten skulle skrues sammen. »Vi er rigtig glade for, at vi har fået Andreas ind. Han kommer fra et stærkt miljø, har fået en god fodboldmæssig uddannelse og har allerede gjort sig nogle vigtige erfaringer. Vi har været meget bevidste om, hvordan vi ønskede at sammensætte vores målmandsteam, og med Andreas på plads føler vi, at vi står stærkt på positionen,« siger Head of Recruitment i FC Fredericia, Oliver Fredsted.

Også Andreas Gülstorff selv ser frem til at komme i gang i sin nye klub. »Jeg glæder mig rigtig meget til at komme til FC Fredericia. Jeg har fået et positivt indtryk af klubben, menneskene omkring den og den måde, man arbejder på. Jeg kommer med stor motivation og et ønske om at bidrage fra første dag,« siger Andreas Gülstorff.

Indbrudstyve hærger Fyn: Engelsktalende kvinde gik lige ind ad ulåst dør

0

KRIMI. Fyns Politi havde et travlt døgn med en stribe indbrud, hærværk og en alvorlig trafikulykke fordelt over hele øen.

I Ringe slap en engelsktalende kvinde ind i et hjem, fordi døren stod ulåst. Beboeren troede først, at det var hjemmeplejen, men opdagede senere, at der var rodet i skuffer i både soveværelse og et værelse. Fra et natbord var et ur blevet stjålet. Ifølge politiet talte kvinden engelsk, var omkring 40 år gammel og 170 centimeter høj, rundhovedet og manglede tænder i begge sider af munden.

Også flere andre fynboer fik ubudne gæster. I Kerteminde kom tyvene ind ad en åbentstående dør på Langegade og slap af sted med kontanter og smykker. I Odense var der indbrud flere steder. På Herluf Trolles Vej og i Valkendrupsgyden skaffede gerningsmændene sig adgang ved henholdsvis at knuse en rude og bryde et vindue op, mens beboerne endnu ikke har overblik over, hvad der er stjålet. På Fangelvej i Odense S blev et vindue brudt op, og her forsvandt blandt andet smykker og boligartikler.

Hærværk fyldte også i døgnrapporten. I Haarby blev en rude knust med en ukendt genstand, og på Ørbækvej i Odense blev det højre bagdæk på en personbil skåret op tre forskellige steder. I Svendborg havde nogen været på spil med malerrulle og lyserød maling og malet graffiti på tagpappet øverst på en silobygning.

Dagen bød også på en alvorlig ulykke på Langeland. På Snødevej var en mand i gang med vejarbejde i grøften, da han svingede sin gravemaskine ud, så den stak ud på kørebanen. En bilist, der kom kørende i nordlig retning, ramte gravemaskinen med betydelig skade til følge. Manden, der udførte vejarbejdet, slap med lettere kvæstelser.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Fyns Politi døgnrapport.

Revystjernen Leif Maibom tager sit sidste buk i Odense i 2027

0

Odense Sommerrevy 2027 bliver sidste tur i manegen for en af dansk revys markante profiler. Leif Maibom har besluttet at afslutte sin karriere som revyskuespiller, og hans allersidste revyoptræden bliver netop i Odense. Dermed bliver næste års sommerrevy i det store telt på Engen ved Fruens Bøge ikke blot endnu en sæson, men også et historisk farvel til en af genrens fyrtårne.

Leif Maibom har gennem årtier sat et imponerende aftryk på dansk revy. Han debuterede som professionel revyforfatter i 1978 og grundlagde i 1982 Sønderborg Sommerrevy, som han gennem mere end tre årtier udviklede til en af landets mest populære revyer. Her fungerede han som både direktør, hovedforfatter, instruktør og skuespiller og blev kendt for sin komiske timing og folkekære figurer.

For direktør og skuespiller i Odense Sommerrevy, Lars Arvad, er nyheden af stor personlig betydning.

»Jeg er meget beæret, stolt og glad over, at Leif Maibom har valgt Odense Sommerrevy som sidste stop på en meget flot og lang revykarriere. Leif har hjulpet mig helt fra starten som en slags mentor, og sidenhen har vi udviklet et stærkt venskab,« udtaler Lars Arvad.

Selv ser Leif Maibom frem til at være en del af holdet, og selvom det bliver hans sidste optræden på revyscenen, glæder han sig over, at karrieren afrundes på en af de store danske revyscener.

»Jeg glæder mig rigtig meget til at lave Odense Sommerrevy og til at spille i det store telt på Engen i Fruens Bøge. Jeg har, siden jeg stoppede i Sønderborg, spillet med i nogle mindre revyer: Vinterrevy i Nykøbing F, Randers Sensommerrevy, og senest den nystartede Fyns Vinterrevy, og jeg kunne da godt mærke, at lysten til at slutte i en stor revy var der. Og at det så lige bliver i Odense, er noget helt særligt, fordi jeg også var med, da Lars Arvad lavede sin første vinterrevy på Magasinet i 2009. Jeg går dog på ingen måde på pension endnu og glæder mig til at fortsætte med at skrive tekster til revyerne, holde foredrag og virke som konferencier,« siger Leif Maibom.

Hos Odense Sommerrevy er revydirektør Lars Arvad i fuld gang med at sammensætte næste års hold, og han lægger ikke skjul på begejstringen.

»At få Leif Maibom med i Odense Sommerrevy i sæson 2027 er et kæmpe scoop for os, og vi kan allerede nu godt afsløre, at vi får endnu et stærkt hold til næste år. Holdet kommer i 2027 igen til at bestå af seks skuespillere, og i løbet af de kommende dage offentliggør vi de øvrige navne – og publikum kan godt begynde at glæde sig,« siger Lars Arvad.

Odense Sommerrevy 2027 får premiere den 6. maj og spiller frem til den 17. juni 2027 på Engen ved Fruens Bøge i Odense. Billetsalget begynder fredag den 19. juni 2026 klokken 9.00, og resten af revyholdet bliver offentliggjort inden længe.