Søndag aften rykkede TrekantBrand, politi og ambulance ud til en brand i en lejlighed på fjerde sal i en etageejendom på Riddergade i Fredericia. Alarmen indløb klokken 18.18, og indsatsen førte til en stor evakuering af beboerne.
Ifølge politikommissær Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd blev evakuerede beboere midlertidigt samlet på Kongensgade, mens brandvæsenet arbejdede på at få kontrol over branden.
Nu uddyber politikommissæren, hvad der skete på stedet, og hvad politiet fortsat arbejder med for at fastslå brandårsagen.
– Skadeservice var hurtigt fremme for at redde materielle værdier, og der blev arbejdet med efterslukning. Det meste af bygningen blev frigivet senere på aftenen, men den lejlighed, hvor branden opstod, er fortsat afspærret, fortæller Arno Rindahl Petersen.
Ingen mistanke om påsat brand
Politikommisæren understreger, at der ikke er noget, der tyder på, at branden er påsat.
– Der er ikke noget mistænkeligt i det. Det handler nu om at finde ud af, hvad årsagen til branden var, siger Arno Rindahl Petersen.
Efterforskningen af brandårsagen er fortsat i gang, men det afhænger af, hvornår brandtekniske eksperter kan undersøge stedet, før en endelig konklusion kan drages.
Stor indsats – ingen personskader
Allerede søndag aften meldte vagtchef Torben Møller ud, at ingen personer var kommet til skade i branden. Politiet var dog fortsat til stede i flere timer for at sikre, at branden ikke blussede op igen.
Beboerne i ejendommen kunne vende tilbage til deres lejligheder i løbet af aftenen, mens brandvæsnet og politiets teknikere fortsætter undersøgelserne af den berørte lejlighed.
Bostedet Kobbelgården har i længere tid været genstand for kritik, og nu konkluderer Socialtilsyn Syd konkluderer, at kvaliteten ikke kan rettes op. På trods af kommunens udmelding om, at man arbejder for at bevare stedet, er Susanne Eilersen (O) dybt bekymret for beboerne og tvivler på, om bostedet har en fremtid.
Susanne Eilersen blev sidste år kontaktet af flere pårørende og tidligere medarbejdere på Bostedet Kobbelgården. Historierne var forfærdelige og det gjorde virkelig indtryk. Senere røg det hele i pressen, og sidenhen væltede det frem med sager. Det kostede blandt andet lederen af bostedet jobbet.
– Jeg er bekymret for beboerne på Kobbelgården. Det er mit største fokus, og det er dem, vi først og fremmest skal tage hånd om. Jeg har i over et år arbejdet for, at der skulle ske noget derude, fordi jeg er blevet kontaktet af både pårørende og tidligere medarbejdere. Der er nu sat en proces i gang, men desværre har det taget alt for lang tid. Jeg er fuldt ud klar over, at der er kommet ny ledelse, og jeg har tillid til, at de forsøger at rette op på problemerne, siger Susanne Eilersen og fortsætter:
– Men det har taget for lang tid, og derfor står vi nu i en situation, hvor tiden er gået, og hvor de problemer, der skulle løses, måske er blevet så omfattende, at det ikke længere er muligt. Tilsynet vurderer, at kommunen ikke kan rette kvaliteten op, og det tager jeg meget alvorligt. Vi har udvalgsmøde i morgen, hvor vi får præsenteret mulige løsninger, men det er ikke noget, man kan løse fra den ene dag til den anden. Vi skal tage hensyn til både beboere, pårørende og medarbejdere. Jeg hælder dog til, at løbet er kørt i forhold til, at bostedet kan fortsætte som et godt tilbud for kommunen.
Hvis beboernes velfærd er det vigtigste for dig, hvordan hænger det så sammen med, at Fredericia Kommune har udsendt en pressemeddelelse om, at man kæmper for at bevare stedet, samtidig med at tilsynet vurderer, at kvaliteten ikke er tilstrækkelig?
– Det må du spørge udvalgsformanden om. Jeg har ikke været involveret i pressemeddelelsen, men jeg vil naturligvis sætte mig endnu grundigere ind i tilsynets vurdering. Når jeg har gjort det, kan jeg give et bedre svar, siger Susanne Eilersen
Men du sidder jo også i udvalget, ikke?
– Jo, det gør jeg, og jeg er meget optaget af, at vi gennem hele processen sikrer den bedst mulige løsning for beboerne. Men jeg er bekymret for, om bostedet overhovedet kan fungere med de nuværende beboere. Det er en udfordring, vi har arbejdet med i over et år, og når tilsynet kommer med den vurdering, de gør, så er jeg i tvivl om, hvorvidt det overhovedet kan lade sig gøre.
Du har ikke flertal i udvalget, men hvem bærer det politiske ansvar for, at bostedet er kommet i denne situation?
– Det gør den tidligere formand. David har overtaget stafetten senere.
Kommunen har brugt mange ressourcer på at forsøge at rette op på situationen det seneste år. Har indsatsen været god nok?
– Jeg kender ikke alle beløb, men som jeg sagde før, mener jeg, at man var alt for langsom til at reagere, da de første henvendelser fra beboere og pårørende begyndte at komme. Derfor mener jeg ikke, at pengene er givet godt ud. Analysen, vi fik fra Komponent, kan jeg heller ikke bruge politisk til noget som helst.
Der er endnu ikke truffet en endelig beslutning, blandt andet fordi det også er beboernes egen bolig. Tror du, at kommunen ender med at klage over tilsynets afgørelse? Kommunen har jo meldt ud, at de ikke mener, at tilsynet giver et retvisende billede af situationen.
– Jeg bliver nødt til at læse tilsynets vurdering ordentligt igennem først og få svar fra udvalgsmødet i morgen, før jeg kan forholde mig til det.
Du har ikke været involveret i pressemeddelelsen, men du må have fået en briefing. Er det dit indtryk, at kommunen vil kæmpe for at holde bostedet åbent?
– Det kan jeg ikke svare på, før jeg har fået svar på de endelige spørgsmål i morgen. For mig er det vigtigste, at vi skaber ro for beboerne så længe som muligt, indtil der findes en løsning. Men jeg kan ikke sige mere, før jeg har fået flere svar fra forvaltningen i Fredericia Kommune, siger Susanne Eilersen.
Fredericia AVISEN arbejder på en kommentar fra udvalgsformand, David Gulløv (A).
Sydøstjyllands Politi rykkede søndag aften ud til en sag om brugstyveri af en bil i Fredericia, hvor en 47-årig mand blev anholdt.
Ifølge politikommissær Arno Rindahl Petersen fra Patruljecenter Syd startede sagen tidligere på dagen, da bilnøgler blev stjålet fra et personalerum i en butik på Gothersgade.
– Bilen blev stjålet søndag klokken 17.41, efter at bilnøglerne var taget fra et personalerum i butikken, og den blev derefter kørt væk fra parkeringspladsen, forklarer Arno Rindahl Petersen.
Senere samme aften fik politiet øje på køretøjet i Fredericia.
Føreren afsløret under kontrol
Omkring klokken 23.10 fik en patrulje kontakt til bilen på Kongensstræde, og betjentene valgte at standse køretøjet.
– Vi kontrollerer føreren, og han er påvirket af euforiserende stoffer og har ikke førerret til at køre bilen, siger Arno Rindahl Petersen.
Politiet vurderede, at der var tale om den bil, der tidligere var blevet stjålet fra Gothersgade. Manden blev derfor sigtet for brugstyveri samt for kørsel i påvirket tilstand uden førerret.
Uafklaret melding om bil i bygning
Sideløbende med sagen om brugstyveriet og den påvirkede fører, har politiet også registreret en “112-melding” om en mulig færdselsulykke, hvor en hvid bil angiveligt skulle være kørt ind i en bygning.
– Der står en 112-melding i sagen om, at en hvid bil er kørt ind i en bygning. Men der er ikke oprettet en færdselsuheldssag, så jeg kan ikke sige, om det passer, siger Arno Rindahl Petersen.
Politiet undersøger, om der er en forbindelse mellem meldingen og det stjålne køretøj, men på nuværende tidspunkt er det uklart, om en ulykke rent faktisk har fundet sted.
Den 47-årige mand står nu til retsforfølgning for brugstyveri, narkokørsel og kørsel uden førerret.
Socialtilsyn Syd påtænker at trække godkendelsen for Kobbelgården 3, men kommunen vil kæmpe for at bevare Kobbelgården som bosted.
Det, der begyndte som en artikelserie i Fredericia AVISEN, hvor pårørende stod frem og berettede om kritisable forhold, har nu ført til, at Socialtilsyn Syd vil lukke stedet.
Fredericia Kommune har modtaget en agterskrivelse fra Socialtilsyn Syd om, at tilsynet påtænker at trække godkendelsen af Kobbelgaarden 3. En agterskrivelse er ikke en endelig afgørelse.
Tilsynet baserer sin beslutning på en vurdering af, at Kobbelgaarden 3 ikke i tilstrækkelig grad opfylder kvalitetskravene efter Lov om socialtilsyn, og ikke indenfor en overskuelig tidshorisont kan genoprette kvaliteten til det nødvendige niveau.
Hvis Socialtilsynet ender med at træffe denne afgørelse, betyder det, at Kobbelgaarden 3 efter tre måneder vil blive fjernet fra Tilbudsportalen, og at der ikke kan visiteres nye beboere ind på Kobbelgaarden 3. Umiddelbart har det her og nu ikke betydning for beboerne og medarbejderne på Kobbelgaarden 3, da beoerne fortsat skal have den hjælp og støtte, som de er visiteret til.
– Det allervigtigste er, at vores mest udsatte borgere får den omsorg og støtte, de har brug for. Jeg er dog ked af, at de fremskridt vi har gjort, ikke er at se i agterskrivelsen. Den seneste kvalitetsrapport viste, at vi var på rette vej, men bestemt ikke i mål. Tilsynet har nu vurderet, at det ikke har været tilstrækkeligt. Det er en rigtig beklagelig situation. For at undgå unødig utryghed og bekymring blandt beboerne og deres pårørende har vi brug for at overveje, hvad de rigtige næste skridt er. Vi holder selvfølgelig både beboerne, deres pårørende og vores medarbejdere tæt orienteret i den videre proces, siger Mette Heidemann, direktør for Unge, Voksen og Senior.
Bostedet Kobbelgaarden 3 har det seneste år været underlagt et skærpet tilsyn, så tilsynets beslutning kommer ikke helt bag på formanden for Senior- og Socialudvalget David Gulløv.
– Vi har i Senior- og Socialudvalget hele tiden været bevidste om, at tilsynet kunne træffe denne beslutning. Jeg havde dog håbet, at vi var kommet tættere på målet, men det tager bare lang tid at ændre en kultur. Vi vil fortsat kæmpe for beboerne på Kobbelgaarden 3, og jeg forventer, at vi på vores udvalgsmøde den 18. februar bliver præsenteret for, hvilke muligheder vi nu har. Men vi skal have tænkt os godt om, inden vi træffer en endelig beslutning, for det her handler især om udsatte borgere, men også om medarbejdere i kommunen, siger udvalgsformand David Gulløv.
Fakta
Det er en såkaldt agterskrivelse, Fredericia Kommune har modtaget. Agterskrivelsen er en partshøring, hvor Fredericia Kommune har mulighed for at komme med nyt i sagen. Næste skridt er, at Fredericia Kommune i slutningen af februar 2025 deltager i et såkaldt partshøringsmøde med Socialtilsyn Syd, hvor tilsynet kan uddybe deres påtænkte afgørelse, og kommunen kan komme med input til den. Først herefter træffer Socialtilsyn Syd en afgørelse med en klagefrist på fire uger. Det vil sige, at Fredericia Kommune har fire uger til at beslutte, om man vil klage over afgørelsen.
Beboernes ophold på Kobbelgaarden 3 bliver i første omgang ikke påvirket af den aktuelle situation, og de vil modtage hjælp og støtte som hidtil, indtil Socialtilsynet har truffet en endelig afgørelse. Dermed bliver medarbejdernes situation heller ikke i første omgang påvirket. De skal fortsat møde på arbejde som hidtil og levere hjælp og støtte til beboerne.
Der vil fortsat, og med yderligere initiativer, blive arbejdet på at styrke kvaliteten for beboerne.
Fredericia Kommune inviterer henholdsvis medarbejdere og pårørende til orienteringsmøde i uge 8.
Trafikanter på E45 Østjyske Motorvej må væbne sig med tålmodighed, mens motorvejen udvides. Ifølge nye målinger fra Vejdirektoratet betyder arbejdet en forlænget rejsetid på op til 12 minutter i dagtimerne mellem Vejle og Aarhus N.
Forlænget rejsetid på op til 12 minutter
Udvidelsen af E45 Østjyske Motorvej er i fuld gang, og mere end 50 kilometer af strækningen er påvirket af vejarbejde. Det betyder, at hastigheden flere steder er sat ned til 80 km/t, og sporene er gjort smallere.
Ifølge Vejdirektoratets målinger oplever bilister en ekstra rejsetid på 6-8 minutter på strækningen mellem Skanderborg S og Vejle, mens trafikken mellem Aarhus N og Aarhus S typisk forsinkes med 3-4 minutter. Kører man hele vejen fra Vejle til Aarhus N, kan forsinkelsen være 9-12 minutter i dagtimerne.
Transportminister Thomas Danielsen fremhæver i en pressemeddelse fra Vejdirektoratet, at vejarbejdet er planlagt med fokus på at begrænse generne for bilisterne:
– Vejdirektoratet har mange års erfaring med at planlægge vejarbejde på en måde, der generer mindst muligt, og det ser vi resultaterne af på E45, hvor forøgelsen af rejsetiden på de fleste tidspunkter er overskuelig. Vi kommer ikke uden om, at bilisterne skal sætte ekstra tid af til rejsen frem til motorvejsudvidelsen er færdig i 2026, hvor vi kan se frem til en markant forbedring på E45.
Smalle spor og nedsat hastighed skal sikre et bedre trafikflow
Projektchef i Vejdirektoratet, Robin Højen Madsen, understreger, at der lægges stor vægt på at opretholde så smidig en trafikafvikling som muligt.
– Vi gør os meget umage med at tilrettelægge vejarbejder ved udvidelsesprojekter og trækker hele tiden på erfaringer fra tidligere projekter, så vi sikrer, at trafikken glider bedst muligt. Det gør vi blandt andet ved at bibeholde to åbne spor under hele anlægsperioden og planlægge spærringer i de tidsrum, der er til mindst mulig gene for trafikanterne.
Selvom rejsetiden for de fleste bilister kun forlænges med få minutter, kan det tage væsentligt længere tid, hvis der sker uheld eller opstår andre forstyrrelser. De smalle vejbaner og manglen på nødspor betyder, at et punkteret køretøj eller tabt gods hurtigt kan skabe lange køer.
– Vejarbejde er – sagt på godt jysk – træls for trafikanterne. Men det er nu engang nødvendigt, hvis vi skal nå i mål med at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden. Og så har vi erfaret, at det – i tilfælde med vejarbejde – giver de bedste betingelser for trafikken at sænke hastigheden til 80 km/t på længere strækninger ad gangen. Det giver et bedre flow i trafikken uden elevatorkørsel, hvor trafikanterne hele tiden skal op og ned i fart, tilføjer Højen Madsen.
Uheld og tabt gods kan give lange forsinkelser
For bilister, der bliver fanget i et uheld i myldretiden, kan ventetiden strække sig fra 15 minutter op til en time. Derfor opfordrer Vejdirektoratet trafikanterne til at være ekstra opmærksomme og følge de gængse råd for sikker kørsel i vejarbejdszoner.
– Det er først og fremmest vigtigt, at trafikanterne viser hensyn, holder afstand og sænker farten, når de kører gennem et vejarbejde. Og husk endeligt at spænde gods ordentligt fast på traileren, afslutter Robin Højen Madsen.
Vejarbejdet på E45 Østjyske Motorvej fortsætter frem til udgangen af 2026. Når arbejdet er færdigt, skal motorvejen have flere spor, bedre støjdæmpning og forbedrede forhold for både trafikanter og miljøet.
Rejsende mellem Fredericia og Aarhus H må væbne sig med tålmodighed mandag formiddag. En signalfejl i Aarhus tidligere på dagen har ført til ændringer i togtrafikken, og der forventes forsinkelser og aflysninger frem til cirka kl. 13.
InterCity-togene, der normalt kører mellem Aarhus H og Esbjerg, er aflyst på strækningen mellem Aarhus H og Fredericia. Passagerer opfordres til at holde sig opdateret via DSB’s trafikinformation for alternative rejsemuligheder.
Siden 2010 er antallet af timer, som de kommunale busser kører på de fynske landeveje, faldet med cirka 64.000 timer. Særligt i Kerteminde, Middelfart, Odense og Svendborg er der blevet længere mellem busserne, samtidig med at mellem 20 og 40 procent af familierne i de fire kommuner ikke har bil. De fynske kommuner har forsømt busruterne, og nu mærker vi konsekvenserne, mener DI Fyn.
I 2010 kørte de kommunale busser 11.055 timer på vejene i Kerteminde Kommune. I 2024 var antallet af timer skåret ned til 7.276. Et fald på 34 procent. I Middelfart er 22 procent af timerne i køreplanen forsvundet siden 2010, mens det i Svendborg gælder 13 procent.
I Odense er antallet af busser på vejene faldet med 23 procent fra 214.597 timer til 164.180 i perioden, men det skyldes blandt andet, at letbanen er åbnet.
Det viser en gennemgang DI Transport har lavet på baggrund af buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen.
– Flere steder er mulighederne for at tage kollektiv transport så begrænsede, at det ikke er muligt at have en hverdag med job, børn og fritidsaktiviteter, hvis man ikke har bil. Og det gør det svært for vores lokale virksomheder at tiltrække medarbejdere og lærlinge uden bil, siger vicebestyrelsesleder Steen Johansen, DI Fyn.
I Odense har 43 procent af familierne ikke bil. I Svendborg, Nyborg og Langeland er det omkring 30 procent. Mens det gælder mellem 22 og 25 procent af familierne i Kerteminde, Assens, Faaborg-Midtfyn, Middelfart og Nordfyns kommuner, viser tal fra Danmarks Statistik.
– Mange af vores virksomheder ligger udenfor de større byer, og vi rekrutterer medarbejdere og lærlinge fra et stort opland. Når mange potentielle medarbejdere ikke har bil, er det derfor afgørende med velfungerende kollektiv transport. Jeg håber, at det er en øjenåbner for vores lokale politikere, og at de vil prioritere bedre kollektiv transport i næste valgperiode, siger Steen Johansen.
Siden 2010 er buskørslen faldet med i 17 procent i gennemsnit i de fynske kommuner. I f.eks. Kerteminde, Middelfart og Assens gælder det, at der kun er meget begrænset buskørsel udover den lovpligtige skolebuskørsel. Når der stadig er busser på vejene, skyldes det, at Region Syddanmark betaler for et mindre antal busruter. Den del af buskørslen er dog også faldet.
Tommy Rachlitz Nielsen under Tv-interviewet den 13. februar 2025.
I dette Tv-interview giver Tommy Rachlitz Nielsen, gruppeformand for Det Konservative Folkeparti i Fredericia et indblik i, hvor de Konservative står netop nu og fremhæver fire centrale områder for partiets arbejde i løbet af 2025: økonomisk stabilitet, forbedringer på skole- og børneområdet, en værdig ældrepleje, samt den grønne omstilling.
Tommy Rachlitz Nielsen peger blandt andet på, at ” Så står vi et sted, hvor de Konservative lige har holdt generalsamling og opstillingsmøde. Vi har fået sat første del af holdet til kommunalvalget, og det ser rigtig, rigtig lovende ud. Vi er et sted, hvor vi føler, at der er mange, der bakker op om os.”
Han understreger behovet for at få økonomien i balance og undgå budgetoverskridelser, så kommunen ikke skal dække underskud med besparelser. Tommy Rachlitz Nielsen understreger, at ”En af hjørnestenene er jo økonomien. Vi har brug for at komme igennem et år, hvor vi får balance i tingene. Hvor økonomien ikke skrider på de specialiserede områder og for eksempel på skoleområdet, som vi har set det tidligere. Vi har brug for, at der begynder at komme en stabilitet i vores økonomi. Så vi bedre kan forudsige tingene. Og vi rent faktisk kan bruge pengene på det, de er afsat til, i stedet for at skal løbe og slukke ildebranden hele tiden. Det er kernepolitik for os.”
På folkeskoleområdet ønsker Konservative et kvalitetsløft og er kritiske over for øget inklusion, som KL har foreslået. Her udtrykker Tommy Rachlitz Nielsen, at ”Et af de helt vigtige områder, det er skole- og børneområdet. Det har mildest talt sejlet i en årrække på skoleområdet. Vi har brug for at præstere en langt bedre folkeskole, hvis vi skal i mål som børnefamiliens første valg.” Han peger også på, at ”Vi skal klart hæve trivslen i folkeskolen. Der er simpelthen for mange, der går og har det dårligt.” og tilføjer blandt andet, at ” Inklusion er ikke vejen frem til bedre trivsel i folkeskolen. Det vil jeg gerne gøre helt klart. Det er ikke konservativ politik.” ”Vi er simpelthen nødt til at tage bedre hånd om vores børn og unge.”
På seniorområdet er målet at styrke plejetilbuddene, og partiet ønsker etablering af et friplejehjem for at sikre ældre bedre valgmuligheder. Her udtaler Tommy Rachlitzh Nielsen blandt andet, at ” Der er ingen tvivl om, at de konservative kunne godt tænke sig, at vi fik et friplejehjem i Fredericia. Friplejehjem er vores tilbud til de ældre om frit valg. Man har frit valg mellem alt muligt hele livet. Det synes jeg også, man skal have, når man bliver ældre.”
Inden for grøn omstilling kritiserer han regeringens beslutning om at føre brintrøret uden om Fredericia og kalder det en “katastrofal beslutning”. Han ser et stort behov for at koble Crossbridge Energy på rørnettet for at understøtte den grønne omstilling. Derudover ønsker de Konservative mere skovrejsning, flere grønne områder og et tættere samarbejde med borgerne om at skabe nye naturtiltag.
Afslutningsvis ser Tommy Rachlitz Nielsen frem mod kommunalvalget i 2025, hvor målet er et borgerligt flertal og en ny borgmester fra blå blok – og gerne en konservativ borgmester.
Se og lytte med på hele Tv-interviewet via linket nedenfor, hvor Tommy Rachlitz Nielsen dykker endnu mere ned i målsætningerne i 2025 for Det Konservative Folkeparti i Fredericia.
Siden 2010 er antallet af timer, som de kommunale busser kører i Fredericia, Kolding og Vejle, faldet med cirka 24.800 timer, samtidig med at cirka 30 procent af familierne i de tre kommuner ikke har bil. Busdriften er afgørende for virksomhedernes mulighed for at finde medarbejdere og lærlinge, mener DI Trekantområdet.
I 2010 kørte de kommunale busser 105.546 timer på vejene i Vejle Kommune. I 2024 var antallet af timer skåret ned til 94.797. Et fald på 10 procent. Samme udvikling ses i Kolding, hvor antallet af timer, de kommunale busser er på vejene, siden 2010 også er faldet med 10 procent fra 97.390 timer til 87.685. I Fredericia er ni procent af timerne i køreplanen forsvundet.
Det viser en gennemgang DI Transport har lavet på baggrund af buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen.
– Der er mange virksomheder i Trekantområdet, som har travlt, og som hele tiden har brug for nye eller flere medarbejdere. Kollektiv transport er vigtig for at kunne tiltrække den nødvendige arbejdskraft. De færreste bor lige ved siden af arbejdspladsen, så enten kræver det en bil, eller at bussen kører ofte nok til, at køreplanen kan få en hverdag med f.eks. børn, der skal hentes og til gymnastik, til at gå op med at skulle til og fra arbejde. Og samtidig er det jo langt fra alle, der har bil, siger Pia Jakobsgaard-Iversen, bestyrelsesleder for DI Trekantområdet.
I Fredericia har 32 procent af familierne ikke bil. I Kolding og Vejle er det henholdsvis 29 og 28 procent, som lever uden bil, viser tal fra Danmarks Statistik.
– Når omkring en tredjedel ikke har bil, så kræver det god kollektiv transport, hvis de skal vælge en arbejdsplads i Trekantområdet frem for i en anden by. Vores lokale virksomheder ansætter jo medarbejdere fra hele Trekantområdet og endnu længere væk, ligesom de også ansætter lærlinge og unge, der gerne vil have et fritidsjob. Det er vigtigt, at det ikke er besværligt at komme på arbejde, når man ikke har en bil, siger bestyrelsesleder for DI Trekantområdet Pia Jakobsgaard-Iversen og tilføjer:
– Samtidig er der i forvejen masser af trængsel på vores veje, og hvis busforbindelserne og dækningen er gode, så kan det for mange være et attraktivt alternativ til at sidde i kø på E45.
I perioden 2010 til 2024 er antallet af timer, som Fredericia, Kolding og Vejle kommuner i gennemsnit prioriterer busserne skal køre, faldet med næsten 10 procent.
– Der kommer mange nye borgere til kommunerne i Trekantområdet, og det er vigtigt for virksomhederne. Flere borgere betyder jo samtidig et øget behov for transport. Derfor er det en helt forkert vej, når kommunerne sender færre busser på vejene. Det er skidt for både virksomhederne, medarbejderne og øger trængslen på vejnettet, siger Pia Jakobsgaard-Iversen, DI Trekantområdet, og tilføjer:
– Der er kommunalvalg senere på året, og jeg vil opfordre politikerne til at prioritere bedre kollektiv transport i fremtiden. Den nuværende udvikling med færre busser er uholdbar.
Siden 2010 er antallet af timer, som de kommunale busser kører på de syd- og sønderjyske landeveje, faldet med cirka 107.000 timer. Konsekvenserne af færre busafgange mærkes særligt i Vejen, Varde og Sønderborg, hvor cirka 25 procent af familierne ikke har bil. Kommunerne har forsømt busruterne, og nu mærker vi konsekvenserne, mener DI Sønderjylland.
I 2010 kørte de kommunale busser 26.650 timer på vejene i Vejen Kommune. I 2024 var antallet af timer skåret ned til 10.026. Et fald på 62 procent. Samme udvikling ses i Varde, hvor antallet af timer, de kommunale busser er på vejene, er faldet med 54 procent fra 28.199 timer i 2010 til 12.817 i 2024. I Sønderborg er 28 procent af timerne i køreplanen forsvundet, mens det i Haderslev og Tønder gælder lidt under 25 procent.
Det viser en gennemgang DI Transport har lavet på baggrund af buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen.
– Det er en skidt udvikling for vores lokalområde. Virksomhederne rekrutterer medarbejdere fra hele det syd- og sønderjyske område, men det er blevet sværere, når bussen mange steder ikke længere er en mulighed. Det bør ikke være afgørende for ansættelsen, om medarbejderen har en bil til rådighed eller ej. Bare fordi vi befinder os i Jylland, betyder det ikke, at alle har en bil. Der er flere, der er afhængige af, at bussen kan få dem til og fra arbejde, siger bestyrelsesleder Torben Pedersen, DI Sønderjylland.
I Esbjerg, Fredericia, Sønderborg og Kolding har cirka 30 procent af familierne ikke bil. I Vejle, Tønder og Haderslev er det over 25 procent, som lever uden bil. I Aabenraa, Vejen, Varde og Billund har over 20 procent af familierne ingen bil ifølge Danmarks Statistik.
– Vi bliver nødt til at have bedre kollektiv transport. Vores kommuner strækker sig over arealmæssigt store områder, hvor cyklen eller knallerten ikke altid er en mulighed. Kommunerne foreslår Flextur som en transportløsning. Det kan måske fungere, hvis man skal i sommerhus, men ikke i hverdagen, hvor familielivet skal hænge sammen, siger Torben Pedersen, DI Sønderjylland, og uddyber:
– For de unge er det afgørende at have adgang til pålidelig kollektiv transport. Det handler ikke kun om at komme til og fra skole eller arbejdspladsen, hvor de er lærling eller har fritidsjob. Det handler også om at kunne deltage i fritidsaktiviteter. Uden bussernes hjælp risikerer vi at begrænse deres muligheder.
I en rundspørge fra Dansk Industri blandt virksomhedsledere i Region Syddanmark, svarer 68 procent, at kollektiv transport har betydning for deres muligheder for at rekruttere medarbejdere. Men i perioden 2010 til 2024 er buskørslen i de Syd- og Sønderjyske kommuner i gennemsnit faldet med mere end 16 procent.
– Tallene er ikke til at tage fejl af. Der er blevet meget længere mellem busserne, og dermed bliver mobiliteten forringet. Det er hverken god erhvervspolitik eller bosætningspolitik. Jeg vil gerne sende en opfordring til kommunalpolitikerne om at prioritere bedre kollektiv transport i den kommende valgperiode. Den nuværende situation er ikke bæredygtig for vores region, siger Torben Pedersen, DI Sønderjylland.