Kirsten Hassing Nielsen indtræder i bedømmelsesudvalget for den nye skole

0

POLITIK. Fredericia er på vej mod sin største anlægsinvestering i nyere tid. Mandag aften tog byrådet endnu et skridt i processen, da sammensætningen af det bedømmelsesudvalg, der til efteråret skal vælge vinder af udbuddet på den nye skole, blev endeligt godkendt.

Og borgmester Peder Tind tilføjede på selve mødet et ændringsforslag, som fik bred opbakning. Kirsten Hassing Nielsen, tidligere formand for §17, stk. 4-udvalget for ny skole, indtræder som ekstra politisk medlem af bedømmelsesudvalget.

»Kirsten har et dybere kendskab fra formandskabsarbejdet. Hun har arbejdet ned i tingene på en måde, som andre udvalgsmedlemmer ikke nødvendigvis har haft mulighed for,« sagde Cecilie Roed Schultz fra Enhedslisten.

Kirsten Hassing Nielsen takkede selv for udpegningen og understregede, at engagementet fra det tidligere udvalgsarbejde fortsætter. »Vi bidrager gerne konstruktivt med al den viden, vi har fået igennem §17-udvalgets arbejde.«

Bedømmelsesudvalget er bredt sammensat med borgmesteren, formandskabet for Børne-, Skole- og Uddannelsesudvalget, kommunaldirektøren og to eksterne arkitektfagdommere. Rundt om udvalget er der desuden nedsat to rådgivergrupper uden stemmeret. En med fokus på læringsmiljø og arbejdsmiljø, en anden med fokus på det byggetekniske og vedligehold. Elever, forældre, lærere og pædagoger fra både almen- og specialafdelinger indgår i rådgivergrupperne.

Udbuddet kører som omvendt licitation med en makspris, og tilbuddene vurderes i september 2026. Kontrakten forventes underskrevet ved årsskiftet 2026-2027.

Pernelle Jensen, formand for Børne-, Skole- og Uddannelsesudvalget, understregede vægten af beslutningen. »Det er den største anlægsinvestering, jeg har været med til i mine 16 år i byrådet.« Sune Nørgaard fra Dansk Folkeparti roste, at Frederiksodde Skole er repræsenteret i bedømmelsesudvalget. »Frederiksodde skal jo også være en del af den nye skole, så det er selvfølgelig afgørende, at de sidder med ved bordet.«

Palle Dahl fra Danmarksdemokraterne brugte lejligheden til at kaste blik fremad. Han håber, at en vellykket helhedsskole fra 0. til 9. klasse på sigt kan blive argument for at rulle den opdelte skolestruktur tilbage på kommunens øvrige skoler. Malene Søgaard-Andersen fra SF delte håbet: »Med den nye skole får vi ikke kun sat mursten omkring børns læring og trivsel. Vi får skabt rammen for, at flere børn kan gå på den samme skole fra 0. til 9. klasse.«

Byråd sætter foden ned: Postlister forbliver åbne

0

POLITIK. Det skulle have været en stille administrativ beslutning. Men da kommunaldirektøren i februar orienterede økonomiudvalget om, at han ønskede at lukke kommunens offentlige postlister, satte det en politisk reaktion i gang, der mandag aften endte med et enstemmigt byråd, der slog fast: Listerne er åbne.

Postlisterne har siden 2004 givet borgere og presse mulighed for at følge, hvad der går ind og ud af rådhuset. En slags løbende indblik i kommunens korrespondance, der ikke nødvendigvis ender på en dagsorden.

Det Konservative Folkepartis gruppeformand Tommy Rachlitz Nielsen var hurtig til at reagere, da lukningen blev meldt ud, og fremsatte et initiativretsforslag om at genåbne listerne. Men inden sagen nåede byrådet, var listerne ikke blevet lukket alligevel, og SF og Enhedslisten udvidede forslaget til et ændringsforslag, som alle partier i salen kunne stå bag.

»Fidusen med åbne postlister er, at borgere og presse kan se, hvad der foregår i kommunen, ikke bare de ting, der kommer på dagsordenen,« sagde Tommy Rachlitz Nielsen.

Cecilie Roed Schultz fra Enhedslisten var enig i målet, men nuancerede midlet. For hende handler åbenhed om mere end postlister. »Er det der, vi får allermest åbenhed og demokrati for pengene?« spurgte hun og pegede på, at en borger i dag kan google sit eget navn og dukke op på en kommunal postliste, fordi vedkommende engang sendte en mail.

Det endte med to beslutninger. For det første forbliver postlisterne åbne, indtil byrådet aktivt beslutter andet. For det andet får §17, stk. 4-udvalget for borgerdialog til opgave at undersøge, hvordan kommunen kan sikre størst mulig åbenhed og demokratisk indsigt fremadrettet. Udvalget skal afrapportere senest ved udgangen af 2026.

Malene Søgaard-Andersen fra SF kaldte forløbet for en rodet sag, men var tilfreds med landingen. »Åbenhed er rigtig mange ting. Og det var noget, vi diskuterede meget i valgkampen.«

Borgmester Peder Tind kvitterede for debatten og pegede på, at byrådet nu giver borgerdialogudvalget en opgave, der rækker videre end selve postlistespørgsmålet. »Jeg håber, at byrådet er åbne over for den fremlæggelse, som udvalget kommer med.«

Liberal Alliances Christian Jørgensen benyttede lejligheden til et bredere perspektiv om åbenhedslovgivning og svirpede diskret til pressen i salen, mens Susanne Eilersen fra Dansk Folkeparti mindede om, at byrådspolitikere er deltidsfolk: »Hvis I ringer om eftermiddagen, fordi I har set noget på en postliste om formiddagen, så kan det godt være, at vi har brug for lidt mere tid til at sætte os ind i sagen.«

Forsøgte forgæves at bryde ind i 7-Eleven: Nu fremstilles han i grundlovsforhør

0

KRIMI. Den 50-årige mand, der natten til onsdag forgæves forsøgte at bryde ind i 7-Eleven på Fredericia Banegård ved at trække de dobbelte glasdøre fra hinanden, er tirsdag eftermiddag ved Retten i Kolding idømt 50 dages fængsel.

Det viste sig, at manden havde mere på samvittigheden end indbrudsforsøget i Fredericia. Han blev også dømt for to butikstyverier i Vejle samt tyveri fra et DSB-tog, hvor der blandt andet blev stjålet skilte.

Manden modtog dommen og blev efterfølgende fængslet.

Sagen begyndte natten til onsdag, da politiet klokken 01.35 modtog en melding om, at en mand forsøgte at bryde ind i 7-Eleven på Fredericia Banegård. Han trak forgæves i de dobbelte glasdøre og forlod stedet. Der blev beskadiget lister og forskubbet noget, men intet knust.

En patrulje ledte i området ud fra det signalement, der var givet, og fandt manden kort efter. Han har siddet i politiets varetægt siden anholdelsen og blev onsdag fremstillet i grundlovsforhør ved Retten i Kolding klokken 14.00, hvor han altså blev idømt straffen.

Det oplyser Sydøstjyllands Politi onsdag eftermiddag.

Motorvejstilkørsel ved Bramdrupdam lukker i tre uger

0

TRAFIK. Fra søndag den 19. april og frem til lørdag den 9. maj er tilkørslen til E45/E20 Sønderjyske Motorvej ved afkørsel 63 Bramdrupdam spærret i sydgående retning.

Spærringen er nødvendig, fordi Vejdirektoratet skal udføre spunsarbejde som led i den igangværende udvidelse af Sønderjyske Motorvej nordvest om Kolding. Arbejdet kræver, at tilkørslen holdes lukket i 20 dage.

Trafikanter, der skal mod syd, henvises i perioden til tilkørsel 62 Kolding Ø. Vejdirektoratet opfordrer til at følge skiltningen på stedet og planlægge kørslen i god tid, da spærringen kan give forlænget rejsetid og øget trafik på de omkringliggende veje.

Arbejdet er en del af en større udbygning af E45 på en 60 kilometer lang strækning mellem Kolding og Randers, der skal lette trafikken og reducere køer i myldretiden.

Det oplyser Vejdirektoratet onsdag.

Skiltevogn påkørt på Sønderjyske Motorvej: Spærring i flere timer

0

KRIMI. En skiltevogn, der holdt på Sønderjyske Motorvej i nordgående retning, blev tirsdag morgen klokken 08.50 påkørt af en 37-årig polsk mand, der overså den.

Der var ingen personskade, men uheldet medførte delvis spærring og skabte trafikale problemer på strækningen. Først omkring klokken 13.42 var situationen løst og trafikken normaliseret.

Det oplyser Hans Hoffensetz fra Sydøstjyllands Politi onsdag morgen.

Lastbiler kørte sammen i kø på Taulovmotorvejen: To kørt til tjek

0

KRIMI. To lastbiler kolliderede tirsdag formiddag klokken 09.59 på Taulovmotorvejen, da den ene lastbil påkørte en sættevogn i forbindelse med køkørsel.

Begge førere blev kørt til tjek på skadestuen, men der var umiddelbart ingen tilskadekomst. De involverede er en 43-årig hollandsk mand og en 50-årig mand fra Middelfart.

Der blev brugt tavlevogn på stedet, og uheldet skabte kø på strækningen. Omkring klokken 10.30 var situationen afsluttet, og trafikken kunne flyde frit igen.

Det oplyser Hans Hoffensetz fra Sydøstjyllands Politi onsdag morgen.

Viktor Axelsen stopper karrieren: »Min ryg kan ikke mere«

0

SPORT. Den danske badmintonstjerne Viktor Axelsen meddelte i dag, den 15. april 2026, at han stopper sin aktive karriere. Det sker efter langvarige rygproblemer, der har gjort det umuligt for ham at træne og konkurrere på topniveau.

»På grund af mine tilbagevendende rygproblemer er jeg ikke længere i stand til at konkurrere og træne på det højeste niveau,« skriver Axelsen i et opslag på sine sociale medier, der er spredt over 20 billeder og udgør en af de mest personlige afskedserklæringer i dansk sporthistorie.

32-årige Axelsen gennemgik endoskopisk rygkirurgi i april 2025 for at reparere et diskusprolaps og forsøgte et comeback i efteråret samme år, men ryggen holdt ikke. Han har siden ikke spillet en eneste professionel kamp.

»Efter operation, adskillige injektioner, nye træningsmetoder og behandlinger har jeg fået at vide, at jeg bør fokusere på min langsigtede helbred. At acceptere denne situation har været utroligt svært. Men jeg er nået til det punkt, hvor min krop ikke tillader mig at fortsætte,« skriver han.

Et liv i badminton

Axelsen vandt to olympiske guldmedaljer, to VM-titler og fire EM-titler i løbet af en karriere, der strakte sig over 16 år på topplan. Han var verdensrangliste-nummer ét i sammenlagt 183 uger.

I opslaget takker han trænere, sparringspartnere og modstandere, sin barndomsklub OBK, Badminton Danmark og sin træningsbase NAS. Han takker også sin far Henrik, der fungerede som manager gennem hele karrieren, sin mor Gitte og sin søster Johanne, der passede kølertasken til de allerførste turneringer.

Til sine to døtre Vega og Aya skriver han: »Jeg elsker jer mere, end I kan forstå, og jeg lover jer, at jeg vil forsøge at være den bedste far, jeg overhovedet kan være.«

Axelsen afslutter sit opslag med en sætning, der samler en hel karriere: »Jeg gav alt til badminton, og badminton gav mig alt tilbage.«

Butikstyveri eskalerede i Erritsø: Råbte snotunger, svin og idioter efter politiet

0

KRIMI. Et butikstyveri i Netto på Erritsø Bygade tirsdag aften klokken 19.54 udviklede sig til en sag med tre sigtelser.

En 42-årig kvinde fra Middelfart var i butikken med en mandlig ledsager, da de forsøgte at begå butikstyveri. Manden forsvandt fra stedet, men kvinden blev tilbageholdt.

Da en patrulje ankom, var kvinden ifølge politiet yderst utilfreds og skabte sig med råb og skrig, hvilket førte til en sigtelse for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen. Derudover råbte hun »snotunger«, »svin« og »idioter« efter betjentene, hvilket gav en tredje sigtelse for fornærmelig tiltale mod polititjenestemand.

»Det der startede som en måske lidt mindre sag, endte med tre sigtelser,« bemærker Hans Hoffensetz fra Sydøstjyllands Politi, der orienterede om sagen onsdag morgen.

50-årig forsøgte indbrud i 7-Eleven: Trak forgæves i glasdørene

0

KRIMI. En 50-årig mand er sigtet for forsøg på indbrud i 7-Eleven på Fredericia Banegård natten til onsdag.

Politiet modtog klokken 01.35 en melding om, at en mand forsøgte at bryde ind i kiosken ved at trække de dobbelte glasdøre fra hinanden. Det lykkedes ham ikke, og han forlod stedet. Der blev dog beskadiget lister og forskubbet noget i forbindelse med forsøget, men intet blev knust.

En patrulje ledte i området ud fra det signalement, der var givet, og fandt manden kort efter. Han er sigtet for forsøg på indbrud.

Politiet arbejder videre med sagen, herunder om 7-Eleven har videoovervågning, og undersøger, om han skal fremstilles i grundlovsforhør. Manden er fortsat i politiets varetægt.

Det oplyser Hans Hoffensetz fra Sydøstjyllands Politi onsdag morgen.

Uheld i Odense og flere sager om hærværk og tyveri rundt på Fyn

0

KRIMI. Flere forskellige hændelser har præget det seneste døgn hos Fyns Politi, hvor både færdselsuheld, hærværk og tyverier indgår i politiets opgaver rundt på Fyn.

I Odense M skete der tirsdag eftermiddag et færdselsuheld på Chr. Richardts Vej. En bilist kørte i østlig retning og ramte i en venstresvingskurve en parkeret bil bagfra. Sammenstødet fik den parkerede bil til at blive skubbet videre, hvorefter den påkørende bil fortsatte over i endnu en parkeret bil i modsatte side. Den sidste bil blev skubbet ind i et hus. Der er ifølge politiet umiddelbart ikke sket personskade.

Tidligere på dagen blev en 29-årig kvinde fra Aarhus Kommune sigtet for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen på Østre Stationsvej i Odense C. Kvinden skubbede til en passager i et tog og råbte, så hun var til gene for både personale og øvrige passagerer.

Derudover er der registreret hærværk flere steder. På Jarlsberggade i Odense C er en dør og et vindue blevet beskadiget, formentlig med en brosten, som blev fundet på stedet. I Svendborg på Bratenvej er en bil blevet udsat for hærværk, hvor et dæk er punkteret og siden ridset med dybe mærker.

Tyverier fylder også i døgnrapporten. I Svendborg er en pung med kort og kontanter blevet stjålet fra en taske på Møllergade. På Nordfyn er der anmeldt et indbrud på Mosegyden i Otterup, hvor der er stjålet smykker efter indstigning gennem en dør. I Skamby er nummerplader til en personbil meldt mistet.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Fyns Politi døgnrapport.