Mand på elløbehjul forsøgte at undslippe politiet i Kolding: Fundet med stoffer og totenslæger

0

KRIMI. En 32-årig mand er blevet sigtet i flere forhold, efter at han søndag aften forsøgte at undslippe politiet på et elløbehjul i Kolding. Episoden fandt sted klokken 22.28.

Manden kørte på elløbehjul uden cykelhjelm, og da patruljen ville standse ham, gjorde han det klart, at han ikke ville stoppe, og forsøgte at køre væk fra betjentene. Politiet fik dog standset ham.

Ved visitationen fandt politiet seks pølsemandsposer med i alt 11,49 gram hash og to poser med i alt 1,36 gram kokain. Derudover var manden i besiddelse af en blå totenslæger af aluminium.

»Derfor ville han nok ikke snakke med os,« lyder det fra Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.

Den sigtede er en 32-årig mand fra Aabenraa.

Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.

17-årig sigtet for at køre bil efter klokken 20 i Kolding

0

KRIMI. En 17-årig blev søndag standset af politiet på Haderslevvej i Kolding, fordi han førte en bil efter klokken 20. Det er han blevet sigtet for.

Efter reglerne om kørekort fra 17 år må man ikke køre bil alene uden for bestemte tidsrum, og den unge fører overtrådte dermed betingelserne for sit kørekort.

Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.

Rude knust på Urbania Beachbar i Fredericia: Mand anholdt på stedet

0

KRIMI. Der har været indbrud på Urbania Beachbar på Øster Voldgade i Fredericia. Indbruddet skete natten til mandag klokken 3.43.

Gerningsmanden knuste en rude med en sten og skaffede sig dermed adgang. Fra caféområdet stjal han en tablet og en mobiltelefon. En patrulje rykkede ud til stedet og anholdt en person, der blev sigtet for indbruddet. Han blev efterfølgende afhørt og løsladt igen.

Den sigtede er en 31-årig mand fra Hornsyld.

Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.

Kvinde spiste sushi og gik uden at betale i Fredericia

0

KRIMI. En kvinde er blevet sigtet for bedrageri efter et restaurantbesøg på Takumi Sushi i Torvegade i Fredericia. Episoden fandt sted søndag klokken 20.45.

Kvinden spiste sushi og andre retter til en samlet værdi af 1.053 kroner og forlod derefter restauranten uden at betale regningen.

Den sigtede er en 24-årig kvinde fra Ullerslev.

Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.

Ugens Jay’s: Michael Nørtoft

0

På en lille gård nær Gudenåens udspring voksede Michael Nørtoft op uden tanke om gryder og pincetter. I dag står den trediveårige i spidsen for Fredericias Michelin-restaurant, Ti Trin Ned, og drømmer allerede om den næste stjerne.

Michael Nørtoft har gjort det stik modsatte af, hvad en gammel skolevikar engang spåede ham. Han taler langsomt og uden de store fagter, med den rolige tone, man finder hos folk, der er vokset op med god plads omkring sig. Og plads var der, dengang han var dreng. »Jeg er vokset op helt ude på en lille gård, ude ved Gudenåens udspring. Der er ikke engang nogen by,« fortæller han.

Læs hele Ugens Jay’s her

Cecilie Roed Schultz om kampen mod skolefravær: »Jeg er ikke kun politiker, jeg er også mor«

0

POLITIK. Fredericia Kommune vil tage imod 10 millioner kroner fra Den Sociale Investeringsfond til en stor indsats mod skolefravær. Sagen var på dagsordenen, da Børne-, Skole- og Uddannelsesudvalget mødtes i sidste uge, og pengene skal bruges på at forebygge og nedbringe fraværet hos børn, der begynder at vise tegn på mistrivsel.

For udvalgets næstformand, Cecilie Roed Schultz fra Enhedslisten, er beslutningen ikke kun politisk. I et personligt opslag fortæller hun, at hun selv er mor til to neurodiverse børn og kender kampen for at få et barn i skole indefra. »Jeg er ikke kun politiker, jeg er også mor. Som mor til to neurodiverse børn kender jeg desværre en del til de kampe, man kan stå i med og for sine børn. En af de kampe, jeg kender særdeles godt, er den med at få et barn i skole,« skriver Cecilie Roed Schultz i opslaget.

Det særlige ved aftalen er, at fonden ikke blot skyder penge ind, men også følger indsatsen tæt. Tanken er, at Fredericia undervejs kan blive klogere på, hvad der virker, så erfaringerne siden kan bruges af andre kommuner. »Vi havde besøg af Den Sociale Investeringsfond, som meget gerne vil hjælpe os med en større investering i arbejdet med at nedbringe skolefraværet. De vil følge indsatsen, og forhåbentlig kan vi være med til at finde ud af, hvad der virker, så erfaringerne også kan bruges i andre kommuner. De ser blandt andet mod Fredericia, fordi vi er meget udfordrede på området,« fortæller hun i et efterfølgende interview.

Modellen er bygget op som en social effektinvestering, hvor kommunen kun betaler pengene tilbage, hvis indsatsen lykkes. Jo bedre det går, desto større en del skal tilbagebetales over de kommende fem år.

Behovet er stort i Fredericia, hvor mere end 1.000 børn i grundskolen i dag har over 10 procent fravær, ud af i alt omkring 4.500 elever. Samtidig hører kommunens skoler til blandt de mest fagligt udfordrede i landet, men de to ting skal ifølge Cecilie Roed Schultz ikke forveksles, selvom de kan hænge sammen. »Det er to forskellige problemstillinger, men de kan godt hænge sammen. Hvis man ikke kommer i skole i et år, bliver det naturligvis sværere at følge med fagligt og bestå sin eksamen. Men der er ikke nødvendigvis en direkte sammenhæng,« påpeger hun.

Lykkes indsatsen, håber Cecilie Roed Schultz, at Fredericia ikke bare får nedbragt sit eget fravær, men også kan vise vejen for andre kommuner, der står med samme problem.

Uheld spærrer spor på motorvejen ved Lillebæltsbroen

0

Trafikanter på vej mod Fyn må søndag eftermiddag indstille sig på forsinkelser efter et færdselsuheld på Østjyske Motorvej. Uheldet er sket på E20 i retning fra Fredericia mod Middelfart på strækningen mellem afkørsel 59 Fredericia S og Ny Lillebæltsbro. Et spor er som følge af uheldet spærret, og uheldsstedet er endnu ikke sikret.

Bilister i området opfordres til at være opmærksomme og tilpasse hastigheden.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Vejdirektoratet, senest opdateret den 21.6 kl. 15.32.

Søndag formiddag kom broen endelig på plads ved Sjællandsgade

0

LOKALT. Den røde mobilkran tog fat hen mod middag. Oppe på volden ved Sjællandsgade, hvor Holstens Bastion møder vejen ind mod byen, hang et langt element i rustrødt stål og drejede langsomt, mens arbejdere i orange veste fulgte det med øjnene. Nedenfor, bag de røde og hvide afspærringer, stod fredericianerne. Nogle med cyklen ved siden af sig, andre med telefonen løftet mod himlen.

Den slags arbejde tager tid, for en bro hentes ikke ned på et minut. Men ventetiden var netop det, der havde samlet folk, for broen ved Sjællandsgade har byen ventet på i over et år.

Flere var mødt frem på cykel for at følge med.

Porten er en del af det store voldprojekt »Fra Kyst til Kyst«, som over de seneste år har bundet fæstningsbyens vold sammen på ny med promenade, ramper og to nye byporte. Kongens Port stod færdig i efteråret. Sjællandsgadeporten har manglet sit sidste, de to gangbroer, der skal føre fodgængere hen over åbningen, hvor vejen skærer gennem volden.

Broerne har ligget klar på en plads i Rødekro, mens kommunen og entreprenøren Arkil gennem efteråret og vinteren stod fast over for hinanden i en strid om kvaliteten. Var stålet skævt, eller var det ikke skævt. Et rådgivende ingeniørfirma blev sat på sagen, og henover foråret blev broerne udbedret.

Folk talte lavmælt sammen om, hvor mange tons sådan en drager mon vejer, og om det nu også passer, at den anden bro følger efter. Da drageren endelig fandt sit leje og hvilede, gik der et øjeblik, før nogen reagerede. Så brød klapsalverne ud blandt de fremmødte, og oppe fra volden vinkede arbejderne ned til folk bag afspærringen.

Et stykke nede ad vejen stod et andet hold og fulgte med på afstand. Volden skråner her, og oppe fra græsset var der det bedste udsyn til arbejdet. Hele formiddagen havde der været en stille strøm af folk op og ned ad skråningen.

Den røde mobilkran ragede op over volden hele formiddagen. Under den hang den rustbrune ståldrager, som skal bære den ene af byportens to gangbroer.

Tilbage står den anden bro, som efter planen skal følge, og længere ude i kalenderen venter selve indvielsen. Til august skal porten navngives officielt, samtidig med at byen fejrer sit 375-års jubilæum. Den dag hører der taler og kanonsalut til. Så langt var der ikke søndag formiddag, hvor det var en kran, en bro og nogle fremmødte med cyklen ved hånden.

Spritbilist standset i nattetimerne

0

KRIMI. Klokken 04.20 natten til søndag fik en 36-årig mand fra Kolding sin køretur brat afbrudt, da Sydøstjyllands Politi standsede hans køretøj på Sydbanegade i Kolding.

Føreren blev hurtigt skønnet påvirket af spiritus, og en promilletest bekræftede mistanken. Tallet lå over det tilladte, og manden blev derfor sigtet og anholdt på stedet.

Han blev kørt til Kolding Skadestue, hvor der blev udtaget en blodprøve. Efterfølgende blev han løsladt fra skadestuen.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis døgnrapport den 21.6 kl. 10.00 af vagtchef Matthias Møller.

Mistænkelig mand pågrebet på p-plads i Kolding – havde kokain på sig

0

KRIMI. En 26-årig mand fra Horsens fik en alt andet end stille lørdag aften, da en patrulje fra Sydøstjyllands Politi klokken 21.26 fik øje på ham på parkeringsarealet ved Borchs Gård i Kolding.

Manden virkede mistænkelig, og betjentene vurderede hurtigt, at han var påvirket af euforiserende stoffer. Det blev han sigtet for på stedet, og under den efterfølgende visitation fandt politiet en mindre mængde kokain på ham.

Stoffet blev beslaglagt med henblik på senere konfiskation, og manden måtte tage imod en bøde for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis døgnrapport den 21.6 kl. 10.00 af vagtchef Matthias Møller.