KRIMI. Sydøstjyllands Politi var onsdag massivt til stede i trafikken flere steder i Kolding. Indsatsen førte til en række sigtelser for blandt andet spirituskørsel, kørsel under påvirkning af euforiserende stoffer, manglende førerret, manglende sele og brug af håndholdt mobiltelefon bag rattet.
Det oplyser Arno Rindahl Petersen fra Sydøstjyllands Politi.
Onsdag klokken 14.30 standsede politiet en mand på en lille knallert på Haderslevvej. Føreren blev testet og havde ifølge politiet en promille over det tilladte. Her blev en 58-årig mand fra Kolding Kommune sigtet.
Senere samme dag, klokken 17.21, standsede politiet endnu en lille knallert i Bredgade. Også her viste en test, at føreren havde en promille over det tilladte. I den sag blev en 47-årig mand fra Kolding Kommune sigtet.
På Dokvej standsede politiet klokken 15.00 en personbil, hvor føreren ifølge politiet var påvirket af THC. Han blev derfor sigtet for kørsel under påvirkning af euforiserende stoffer. Derudover blev han sigtet for at køre i en bil med en uvirksom parkeringsbremse og for ikke at have medbragt sit kørekort. Der er tale om en 21-årig mand med bopæl i Tyskland.
Klokken 15.55 standsede politiet en fører på Jens Holms Vej. Her viste en test ifølge politiet, at vedkommende var påvirket af euforiserende stoffer. En 44-årig mand fra Kolding Kommune blev sigtet i sagen.
Politiet var i løbet af dagen også særligt til stede i området omkring Jens Holms Vej. Her blev der på cirka to en halv time, fra klokken 14.00 til 16.30, sigtet 32 personer for at bruge håndholdt mobiltelefon, mens de kørte bil. »På cirka to en halv time sigtede vi 32 personer for at benytte håndholdt kommunikationsudstyr, altså håndholdt mobiltelefon, mens de kørte bil,« fortæller Arno Rindahl Petersen.
Derudover blev tre personer sigtet for ikke at have anvendt sikkerhedssele, mens en enkelt blev sigtet for ikke at have sikret sig, at et barn var iført sikkerhedsudstyr i bilen.
Onsdag klokken 18.00 standsede politiet desuden en personbil på Vonsildvej, hvor føreren ikke havde førerret. Her blev en 29-årig mand fra Kolding Kommune sigtet.
Hos Sydøstjyllands Politi vækker dagens mange sigtelser bekymring. »Det er bekymrende, at så mange benytter håndholdt mobiltelefon under kørslen. Det er endnu mere bekymrende, at vi også ser flere, der kører påvirket af enten alkohol eller euforiserende stoffer,« siger Arno Rindahl Petersen.




























