KRIMI. Det elektriske løbehjul var dagens helt store synder, da Fyns Politi gjorde status over døgnets sager. Hele otte personer blev sigtet for at køre spirituskørsel på elløbehjul – og næsten alle slap samtidig ikke for en ekstra sigtelse for at undlade at bruge hjelm.
Sagerne strakte sig over hele dagen og ramte folk i alle aldre og fra hele landet. I Odense alene blev en 20-årig mand, en 27-årig mand fra Aarhus, en 29-årig mand fra København, en 25-årig kvinde fra Aarhus og en 31-årig lokal mand alle standset på løbehjul med for meget alkohol i blodet. Flere af sagerne fandt sted på den samme gade, Falen, der således udviklede sig til noget af et omdrejningspunkt for berusede løbehjulsbilister. For en 33-årig mand fra Odense endte turen mere håndgribeligt galt på Gartnertorvet, hvor han kørte ind i hjørnet af et bed og væltede. En alkometertest afslørede, at han var over det tilladte, og han blev sigtet.
Også de mere klassiske rusmidler var i spil bag rattet. På Hjallesevej blev en 54-årig mand fra Odense sigtet for spirituskørsel i personbil og oven i købet for at være påvirket af euforiserende stoffer.
Imens var lommetyvene på spil flere steder, og det gik især ud over ældre på indkøb. I Langeskov blev en pung med kort og kontanter stjålet fra baglommen på en forurettet, og i Kerteminde forsvandt en pung fra en taske, efter at en mand havde skubbet til den forurettedes indkøbsvogn ved køddisken og var kommet helt tæt på. Det samme mønster gentog sig i Nyborg, hvor pungene blev stjålet fra tasker på henholdsvis Dronningensvej og Frisengårdsvej. I sidstnævnte tilfælde forsøgte tyven efterfølgende at hæve penge på kortet, men det var nået at blive spærret.
Der var også indbrud. I Brenderup Fyn blev et vindue listet op på Bubbelvej, mens en knust rude gav adgang til en bolig på Sdr. Boulevard i Odense, hvor der dog umiddelbart ikke blev stjålet noget.
I Odense kom det til flere voldsomme optrin på Elsesmindevej, hvor en forurettet blev skubbet flere gange og taget kvælertag på. Senere på aftenen blev en 47-årig mand fra Odense sigtet for vold, efter at han under tumult havde tildelt en forurettet et knytnæveslag. I en tredje episode samme sted blev en mistænkt klippet fri af sit armbånd og eskorteret ud af vagtpersonalet, efter at have slået en anden med knytnæve – men ingen ønskede at vidne.
Endelig blev hærværk og småforseelser noteret rundt om i byen. På Roesskovsvej blev en 24-årig mand fra Odense sigtet for hærværk, efter at han havde klatret rundt på en autotransport og i den forbindelse knækket en wire. Og på diskoteket i Svendborgs Frederiksgade fik dørmændene mistanke til en gæst, der opførte sig påfaldende. Da de låste toiletdøren op, fandt de den 19-årige mand fra Slagelse i færd med at gøre klar til at indtage euforiserende stoffer.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Fyns Politi døgnrapport.





















