Fuld på elløbehjul: Stribevis af fynboer standset – og en stime af tyverier ramte de ældre

0

KRIMI. Det elektriske løbehjul var dagens helt store synder, da Fyns Politi gjorde status over døgnets sager. Hele otte personer blev sigtet for at køre spirituskørsel på elløbehjul – og næsten alle slap samtidig ikke for en ekstra sigtelse for at undlade at bruge hjelm.

Sagerne strakte sig over hele dagen og ramte folk i alle aldre og fra hele landet. I Odense alene blev en 20-årig mand, en 27-årig mand fra Aarhus, en 29-årig mand fra København, en 25-årig kvinde fra Aarhus og en 31-årig lokal mand alle standset på løbehjul med for meget alkohol i blodet. Flere af sagerne fandt sted på den samme gade, Falen, der således udviklede sig til noget af et omdrejningspunkt for berusede løbehjulsbilister. For en 33-årig mand fra Odense endte turen mere håndgribeligt galt på Gartnertorvet, hvor han kørte ind i hjørnet af et bed og væltede. En alkometertest afslørede, at han var over det tilladte, og han blev sigtet.

Også de mere klassiske rusmidler var i spil bag rattet. På Hjallesevej blev en 54-årig mand fra Odense sigtet for spirituskørsel i personbil og oven i købet for at være påvirket af euforiserende stoffer.

Imens var lommetyvene på spil flere steder, og det gik især ud over ældre på indkøb. I Langeskov blev en pung med kort og kontanter stjålet fra baglommen på en forurettet, og i Kerteminde forsvandt en pung fra en taske, efter at en mand havde skubbet til den forurettedes indkøbsvogn ved køddisken og var kommet helt tæt på. Det samme mønster gentog sig i Nyborg, hvor pungene blev stjålet fra tasker på henholdsvis Dronningensvej og Frisengårdsvej. I sidstnævnte tilfælde forsøgte tyven efterfølgende at hæve penge på kortet, men det var nået at blive spærret.

Der var også indbrud. I Brenderup Fyn blev et vindue listet op på Bubbelvej, mens en knust rude gav adgang til en bolig på Sdr. Boulevard i Odense, hvor der dog umiddelbart ikke blev stjålet noget.

I Odense kom det til flere voldsomme optrin på Elsesmindevej, hvor en forurettet blev skubbet flere gange og taget kvælertag på. Senere på aftenen blev en 47-årig mand fra Odense sigtet for vold, efter at han under tumult havde tildelt en forurettet et knytnæveslag. I en tredje episode samme sted blev en mistænkt klippet fri af sit armbånd og eskorteret ud af vagtpersonalet, efter at have slået en anden med knytnæve – men ingen ønskede at vidne.

Endelig blev hærværk og småforseelser noteret rundt om i byen. På Roesskovsvej blev en 24-årig mand fra Odense sigtet for hærværk, efter at han havde klatret rundt på en autotransport og i den forbindelse knækket en wire. Og på diskoteket i Svendborgs Frederiksgade fik dørmændene mistanke til en gæst, der opførte sig påfaldende. Da de låste toiletdøren op, fandt de den 19-årige mand fra Slagelse i færd med at gøre klar til at indtage euforiserende stoffer.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Fyns Politi døgnrapport.

Stoffer bag rattet, indbrud i nattens mulm og ballade på diskotek: Travl døgnvagt for Fyns Politi

0

KRIMI. Fyns Politi har haft en travl vagt, hvor særligt narkokørsel og en stribe indbrud trak overskrifterne på tværs af øen.

Flere bilister blev standset bag rattet i påvirket tilstand. I Brenderup Fyn blev en 34-årig mand fra Middelfart Kommune sigtet for både at køre i frakendelsestiden og for at være påvirket af euforiserende stoffer. Samme kombination gjorde sig gældende i Ringe, hvor en 32-årig mand blev sigtet for at køre uden førerret og under indflydelse af stoffer. I Odense måtte en 38-årig mand fra Odense Kommune på Tromsøgade tage imod en dobbeltsigtelse, idet han både kørte påvirket og i frakendelsestiden – og oven i købet i en uindregistreret bil.

Stofferne spillede også en rolle i to næsten enslydende harmonikasammenstød. På Assensvej i Tommerup holdt en bilist stille på grund af kødannelse, da en bil bagfra kørte ind i vedkommende. Føreren, en 45-årig mand fra Odense, testede positiv for euforiserende stoffer og blev sigtet. Et tilsvarende uheld udspillede sig på Bystævnevej i Odense V, hvor en 38-årig mand fra Nordfyns Kommune påkørte en holdende bil bagfra og efterfølgende blev sigtet for at have stoffer i blodet.

Også spritten var i spil. På Ejby Møllevej i Odense blev en 29-årig mand fra Odense Kommune i de tidlige morgentimer sigtet for spirituskørsel. I Svendborg gentog historien sig på næsten komisk vis for en 32-årig mand fra Odense, der ved nattetide blev standset på Frederiksgade og sigtet for at køre påvirket af stoffer – for så blot et par timer senere at blive standset igen og sigtet for præcis det samme.

Imens slog indbrudstyvene til flere steder. I Vissenbjerg var der to indbrud samme morgen: På Gadsbøllevej skaffede gerningsmændene sig formentlig adgang gennem et åbentstående vindue og slap af sted med kontanter og smykker, mens et opbrudt vindue gav adgang til en bolig på Stationsvej, hvor der endnu ikke er overblik over det stjålne. I Nyborg blev en dør brudt op på Grævlingevænget, hvorfra der blev stjålet smykker, og i Blommenslyst kom tyvene ind gennem en knust rude på Middelfartvej og tog smykker, kontanter og ure. I Odense blev desuden den forreste nummerplade fjernet fra en personbil parkeret på Nyborgvej.

Aftenen sluttede uroligt for en 18-årig mand fra Hillerød på diskoteket Crazy Daisy i Svendborg. Han blev gentagne gange afvist i døren på grund af beruselse, men forsøgte alligevel at løbe forbi dørmændene og ind på stedet. Han blev ført ud, hvor han ifølge politiet blev opfarende og truende over for en dørmand ved at gå helt tæt på, hvorefter han blev skubbet ud på gaden – direkte i armene på politiet, der stod klar og anholdt ham.

Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Fyns Politi døgnrapport.

Vejle-investor sælger fra efter at have vendt skuden

0

Ejendomsmægler og investor Johs Andersen har solgt sine Designa-køkkenbutikker efter tre års ejerskab, hvor forretningerne har gennemgået omfattende tilpasninger. Tilbage i 2023 overtog han majoriteten af fire store Designa-butikker i Vejle, Esbjerg, Aabenraa og Odense, og dengang var de økonomisk udfordrede efter en længere periode med fokus på større projektforretninger som nyopførte rækkehuse og erhvervsbyggeri, kombineret med et højt renteniveau.

»Butikkerne havde det svært, da vi overtog dem. De var involveret i en række store, tabsgivende projekter, som krævede markante tilpasninger,« siger Johs Andersen.

Siden overtagelsen er forretningerne blevet lagt markant om. Tabsgivende aktiviteter er afviklet eller frasolgt, og der er gennemført en målrettet strategisk tilpasning. I den proces er organisationen blevet reduceret, og i alt har 46 medarbejdere måttet forlade virksomheden. I dag er fokus rettet mod privatkunder, boligforeninger og mindre erhvervsopgaver samt udvalgte storkunder, virksomheden har haft et længere og godt samarbejde med – segmenter, der har skabt en mere stabil og bæredygtig drift.

Som led i transformationen blev butikken i Aabenraa solgt sidst på året i 2025, og nu er de resterende tre butikker afhændet samlet.

»Det har været en intens og lærerig proces med mange svære beslutninger undervejs. Vi har fået skabt en sund og rentabel forretning her i 2026, som nu er klar til næste fase,« siger Johs Andersen.

Han fremhæver samtidig den indsigt, arbejdet i branchen har givet ham.

»Jeg har lært utrolig meget af køkkenbranchen, som er både kompleks og konkurrencepræget. Designa står generelt et rigtig godt sted med et af markedets stærkeste produktprogrammer – danskproducerede køkkener med højt fokus på design, bæredygtighed og en fleksibilitet i hele værdikæden som giver konkurrencemæssige fordele,« siger han.

Investoren sender også en tak til samarbejdspartnerne.

»Vi har haft et meget positivt samarbejde med Designa-fabrikken i Kjellerup, herunder direktør Erik Høj, og vi ser frem til at følge butikkernes videre rejse fra sidelinjen,« siger Johs Andersen.

Salget har været en del af strategien fra begyndelsen.

»Det har fra start været en investeringscase. Målet har været at trimme forretningerne og få dem sendt videre, når fundamentet var på plads,« forklarer han.

Johs Andersen driver i forvejen ejendomsmæglerkæden EDC Domus, der er den største ejendomsmægleraktør i Trekantområdet med butikker i syv byer. Og han udelukker ikke nye eventyr.

»Jeg har fortsat rigeligt at se til, men opstår der en ny spændende virksomhedsmulighed, er jeg bestemt ikke afvisende,« afslutter en smilende Johs Andersen.

Mestertræner hædret med Kulturministerens Idrætspris

0

Landstræner Nikolaj Jacobsen kan føje endnu en titel til samlingen. Manden bag det danske herrelandshold i håndbold er kåret som vinder af Kulturministerens Idrætspris 2026, efter han gennem en årrække har stået i spidsen for et hold, der har vist sig at være verdens bedste.

I begyndelsen af 2025 førte han holdet til dets fjerde VM-guld i træk, og i starten af 2026 kom EM-guldet oveni. Dermed kan Nikolaj Jacobsen kalde sig træner for et dansk herrelandshold, der på én gang er forsvarende verdens-, europa- og olympisk mester. Med en tydelig ledelsesstil, høje krav og en stærk holdkultur har han skabt et landshold, der både leverer resultater i absolut verdensklasse og begejstrer danskerne med seværdig håndbold.

Kulturminister Zenia Stampe lægger ikke skjul på sin begejstring.

»Nikolaj Jacobsen er en helt særlig træner og leder. Han har skabt historiske resultater og været med til at gøre det danske herrelandshold til verdens bedste med den ene ekstraordinære præstation efter den anden. Samtidig har han stået i spidsen for et landshold, som danskerne samles om, hepper på og føler sig som en del af. Med sin kombination af kompromisløshed, humor og menneskelighed har han skabt en kultur, hvor fællesskab, tillid og spilleglæde går hånd i hånd med præstationer i absolut verdensklasse. Det er svært ikke at lade sig imponere over både resultaterne og måden, de er skabt på,« siger hun.

Prisen blev uddelt af kulturministeren ved DM-ugen i Herning. Ud over Nikolaj Jacobsen var banelandsholdet i 4 kilometer holdforfølgelse samt Søren Vester og Niels Frandsen fra Æ’ Brokhold i Østsalling IF nomineret til årets idrætspris.

Fynsk uddannelsesfusion skal styrke efteruddannelsen

0

UDDANNELSE. Syddansk Erhvervsskole og AMU-Fyn ønsker at slå sig sammen. De to skoler har indsendt en ansøgning om fusion til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, og ansøgningen er kulminationen på en længere proces, hvor både strategiske, organisatoriske og økonomiske forhold er blevet grundigt belyst. Målet er at sikre og styrke et bæredygtigt udbud af efteruddannelse på Fyn og i Trekantområdet.

Tanken er, at AMU-Fyn fusioneres ind i Syddansk Erhvervsskoles organisation, så de to skoler kan drage nytte af fælles kompetencer og ressourcer til at dække arbejdsmarkedets behov for efteruddannelse. For formanden for Syddansk Erhvervsskole, Kim Aage Nielsen Birkerød, har vejen dertil været grundig.

»Vi har haft en grundig og konstruktiv proces, hvor vi i bestyrelsen har haft fokus på både kvalitet, relevans og bæredygtighed. Med fusionen styrker vi vores udbud og know-how inden for efteruddannelsesområdet. Det giver os mulighed for at skabe et mere samlet og sammenhængende uddannelsestilbud for både unge, voksne og erhvervslivet,« lyder det fra ham.

Fusionsplanerne kommer på et tidspunkt, hvor der er behov for at sikre et robust fundament for efteruddannelsesaktiviteterne, og det var AMU-Fyn, der tog det første skridt.

»AMU-Fyn står i en situation, hvor det har været vigtigt og nødvendigt at handle rettidigt for at sikre gode og stabile rammer for AMU-området på Fyn. Derfor rakte vi ud til Syddansk Erhvervsskole, og vi glæder os over, at de også kunne se perspektivet og over den konstruktive proces, vi har haft sammen,« forklarer formand for AMU-Fyn, Jakob J. Jespersen.

Parterne forventer, at styrelsen godkender fusionen. Når det sker, vil AMU-Fyn fortsætte som selvstændig profil i den nye organisation under navnet »AMU-Fyn – en del af Syddansk Erhvervsskole« og med egen organisering og ledelsesmæssig forankring i Syddansk Erhvervsskoles direktion. Det betyder samtidig, at AMU-Fyns kursusudbud fortsætter, nu med et styrket fokus på at udvikle hele efteruddannelsesudbuddet.

Fra erhvervslivet er der opbakning til planerne.

»Fra erhvervslivets side ser vi meget positivt på fusionen. En stærk og mere samlet indsats på efteruddannelsesområdet er afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne, og her kan fusionen blive et vigtigt skridt i den rigtige retning,« forklarer formanden for DI Fyn, John Veje Olesen.

Også fra arbejdstagersiden er tonen optimistisk.

»Det er afgørende for vores medlemmer, at der også fremover er adgang til relevante og kvalificerende AMU-tilbud, og her vurderer vi, at fusionen kan være med til at sikre både kvalitet og robusthed i udbuddet,« lyder det fra Kenneth Beck Gudme, formand for 3F Transport Odense.

Samme opbakning kommer fra Mikkel Munk Festersen, afdelingsformand hos Dansk Metal Odense, og Erling Jensen, afdelingsformand for Dansk El-Forbund Fyn, der begge også sidder i Syddansk Erhvervsskoles bestyrelse.

Den videre proces afhænger nu af styrelsens behandling af ansøgningen. Men hos parterne er der en klar forventning om, at fusionen bliver en realitet med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2026.

To minutter ved skærmen kan redde sommerferien

0

Sommerferien står for døren, og for tusindvis af danske familier går turen sydpå mod sol og varme. Men inden bilen ruller af sted, opfordrer DMI til at bruge to minutter på at orientere sig om vejrvarsler i Europa. På hjemmesiden meteoalarm.org kan rejsende få et samlet overblik over farligt vejr i hele Europa.

Mens Danmark netop nu oplever en hedebølge, er situationen flere steder i Europa endnu mere ekstrem. Store dele af kontinentet, blandt andet Frankrig og Storbritannien, melder om usædvanlig varme, og varmen breder sig. De seneste somre har budt på det ene tilfælde af voldsomt vejr efter det andet med skovbrande, der fører til evakuering af turister, hedebølger, der lukker attraktioner, skybrud, der forvandler gader til floder, og haglvejr, der vælter ferieplaner.

Mange tror, de er godt klædt på, fordi de har tjekket vejret i en app inden afrejsen. Men en almindelig vejrudsigt viser kun, om der er udsigt til sol eller regn, og fortæller sjældent, om de lokale myndigheder har udsendt egentlige varsler om farligt vejr. Netop det overblik er, hvad MeteoAlarm tilbyder.

»Når man rejser på tværs af Europa, kan vejret være markant anderledes end det, man forlader i Danmark. Derfor anbefaler vi, at man orienterer sig om officielle varsler ved rejsemålet og langs ruten. Det kan være afgørende viden, hvis der er udsigt til hedebølge, kraftig regn eller anden form for farligt vejr,« siger Michael Skelbæk, chefkonsulent i Vejr og Varsler hos DMI.

På MeteoAlarm samles officielle vejrvarsler fra de nationale meteorologiske tjenester i hele Europa, så rejsende hurtigt kan danne sig et overblik over aktuelle varsler i de lande, de skal besøge eller passere undervejs. Fordelen er, at informationerne kommer direkte fra de nationale vejrtjenester, der har det bedste kendskab til lokale forhold og risici. Klikker man på et varsel, bliver man sendt videre til den myndighed, der har udsendt det, og kan læse mere om situationen og de anbefalinger, der gælder lokalt.

Tjenesten samler varsler fra meteorologiske og hydrologiske institutter i 39 europæiske lande på én fælles hjemmeside og drives af EUMETNET, et samarbejde mellem de europæiske vejrinstitutter. Varslerne markeres med symboler og farverne gul, orange og rød alt efter, hvor kraftigt vejrfænomenet er. Nogle varsler er særlige for bestemte lande, som lavinefare eller skovbrandsrisiko, mens mange af de vejrtyper, vi kender herhjemme, også varsles i de øvrige lande. Teksterne findes både på det lokale sprog og på engelsk.

Et hurtigt besøg på meteoalarm.org inden afrejsen kan dermed være med til at sikre, at ferien starter på det bedst mulige grundlag.

Millionstøtte til forskning skal forme fremtidens sundhedsvæsen

0

REGIONEN. Syv forskningsprojekter i Region Syddanmark kan se frem til at dele 5,3 millioner kroner. Regionsrådet har godkendt, at pengene går til forskning i mere sammenhængende patientforløb og bedre behandlingstilbud i psykiatrien. Midlerne kommer fra to nye regionale forskningspuljer, der skal være med til at udvikle fremtidens sundhedsvæsen.

Blandt de projekter, regionsrådet besluttede at tildele midler på sit møde den 22. juni, er en digital løsning til kronisk smertebehandling, en undersøgelse af hjemmebehandling med antibiotika og en digital database, der skal hjælpe med at opspore tegn på spiseforstyrrelser.

Regionsrådsformand Bo Libergren (V) ser uddelingen som en vigtig investering i de kommende års sundhedsvæsen.

»Forskning er afgørende, hvis vi skal udvikle et sundhedsvæsen, der kan gå fremtidens udfordringer i møde. Med disse midler investerer vi i ny viden, der kan være med til at skabe bedre patientforløb, styrke kvaliteten i behandlingen og sikre, at vores sundhedsvæsen udvikler sig til gavn for borgerne. Det gælder både for patienter med fysiske sygdomme og for patienter med psykiske lidelser,« siger han.

Hovedparten af pengene går til arbejdet med bedre patientforløb. Fem projekter hos forskere på Sygehus Lillebælt og Odense Universitetshospital modtager tilsammen knap 4,4 millioner kroner fra den nyoprettede pulje for forskning i det sammenhængende sundhedsvæsen. Puljen skal støtte forskning, der udvikler og afprøver løsninger, som kan skabe bedre sammenhæng for patienter på tværs af sygehuse, kommuner og almen praksis i tråd med ambitionerne i sundhedsreformen. Der var i alt 13 kvalificerede ansøgere, og de resterende cirka 0,6 millioner kroner overføres til den regionale frie forskningspulje, der uddeler midler i vinteren 2026.

Også psykiatrien får del i midlerne. To projekter på Sygehus Lillebælt og Odense Universitetshospital får tilsammen knap en million kroner fra regionens anden nye pulje, der har fokus på forskning i psykiatri. Puljen skal styrke behandling, pleje og diagnostik og skabe mere sammenhængende og effektive forløb for mennesker med psykiske lidelser. Her var der ligeledes 13 kvalificerede ansøgere, og de resterende 1,4 millioner kroner overføres til psykiatripuljens uddeling i foråret 2027.

For regionsrådsformanden er det kvaliteten, der har været afgørende.

»De projekter, der nu modtager støtte, er udvalgt på baggrund af deres høje faglige kvalitet og deres potentiale til at skabe værdi for både patienter og sundhedsvæsenet inden for de to puljers rammer. Vi glæder os til at se den forandring og de resultater, som de syv projekter hver især kommer til at bidrage med,« siger Bo Libergren.

Forskningsmidlerne er en del af Region Syddanmarks samlede forskningsindsats, hvor der årligt afsættes cirka 65 millioner kroner til forskning på regionens sygehuse i samarbejde med praksissektoren og kommunerne. Formålet er at styrke forskning tæt på patienterne og understøtte løsninger, der kan forbedre borgernes og patienternes daglige behandling og pleje.

Dansk dominans på EHF’s hold for sæsonen

0

SPORT. Halvdelen af pladserne på Det Europæiske Håndboldforbunds hold for sæsonen er besat af danskere. Da EHF onsdag middag offentliggjorde Team of the Season 2025/2026 på herresiden, var fire danske spillere med på listen. Det drejer sig om Lasse Andersson, Mathias Gidsel, Magnus Saugstrup og Emil Nielsen.

På det samlede hold er Tim Freihöfer fra Tyskland udtaget på venstre fløj, mens Lasse Andersson fra Füchse Berlin har fået pladsen som venstre back. Som playmaker er valgt slovenske Domen Makuc fra Barça, og Mathias Gidsel, ligeledes fra Füchse Berlin, er højre back. På højre fløj står spanske Alex Gomez fra Barça, mens Magnus Saugstrup fra SC Magdeburg er udtaget som stregspiller. I målet finder man Emil Nielsen fra Barça, og franske Ludovic Fabregas, også fra Barça, er valgt som forsvarsspiller.

Spillerne på sæsonens hold er udvalgt efter en afstemning blandt fans, trænere, medier og spillerkolleger.

EHF har endnu ikke løftet sløret for, hvem der løber med titlen som sæsonens mest værdifulde spiller eller bedste unge spiller. Det afsløres først fredag den 26. juni klokken 11.00 i forbindelse med lodtrækningen til gruppespillet i EHF Champions League.

Både Mathias Gidsel, Magnus Saugstrup og Emil Nielsen var også med på sidste års hold for sæsonen.

Sommeropera fylder Odenses byrum med musik for alle aldre

0

For ottende gang vender Odense Sommeropera tilbage, og fra den 6. til 9. august kan odenseanerne opleve opera midt i byen. Festivalen breder sig over flere lokationer, når Amfiscenen i Brandts Passage, Studenterhus Odense, Valgmenighedskirken og Cafébiografen lægger rum til alt fra børneforestillinger til open air-koncerter. Tanken er at åbne genren for et publikum, der ellers ikke selv ville opsøge den.

For festivalleder Mette-Maria Øyen er bredden hele pointen. Hun ser det som sin opgave at få nye generationer til at møde det frirum, opera kan være, og publikum må gerne spænde fra tre til hundrede år.

»Det er en fornøjelse hvert år at se, hvordan nye operagængere blander sig med vores faste, skønne kernepublikum. Det tror jeg, vi har held med, fordi opera kan noget helt særligt, når det ikke kun foregår i lukkede sale. De universelle fortællinger, musikken og dramaet, kan alle få noget ud af at opleve og spejle sig i, uanset om man kender genren på forhånd,« siger hun.

Programmet rummer både musikhistoriske eventyr og spilopper for børn og voksne. Lørdag formiddag kan de yngste opleve operaen Tante Bruns fødselsdag med sang, humor og bevægelse, og senere samme dag fortælles historien om Carl Nielsens barndom og ungdom i En dreng som Carl. For festivallederen er det vigtigt at fange publikum tidligt.

»Hvis børn får gode kunstoplevelser tidligt i livet, tager de dem med sig. Derfor betyder det meget for os at præsentere opera på en måde, hvor alle kan være med,« siger Mette-Maria Øyen.

Festivalen er i år støttet af Nordjyllandsfonden, der bakker op om ambitionen om at gøre operaen lettere at møde for dem, der normalt ikke opsøger den.

»Odense Sommeropera har gennem flere år arbejdet for at gøre opera mere tilgængelig for et bredere publikum. Når koncerterne flytter ud i byrummet og kombineres med både børneforestillinger, talks og open air-koncerter, bliver operaen lettere at møde for dem, der normalt ikke opsøger den. Det er en ambition, vi gerne vil bakke op om,« siger fondsdirektør Bo Uggerhøj.

Det øvrige program byder blandt andet på franske operaperler under markisen ved Cafébiografen, fyraftensopera på Amfiscenen og en sommerkoncert med arier og duetter sunget af Joachim Knop og mezzosopran Jara Kanzler Schmidt-Hemmet. Som noget nyt inviterer festivalen også til en talk, hvor de to sangere mødes med Thomas Storm for at fortælle om vejen til at blive operasanger.

Den vej kender Mette-Maria Øyen selv. Uddannet sopran fra konservatoriet i Odense begyndte hun at synge allerede som barn i Aarhus Pigekor, inspireret af sin mormor, der selv havde sunget opera. Beslutningen om at søge ind kom dog først, da hun til en koncert oplevede Aarhus Symfoniorkester og Den Jyske Operas Kor fremføre Mozarts Requiem.

»Jeg husker stadig følelsen af at sidde og mærke den intense puls, storladen musik og de dybe toner fra kontrabassen. Min mor og jeg sad ude i siden, og jeg så på orkestret og koret og mærkede alting helt fysisk. Det var lige der, jeg blev klar over, at det var præcis det, jeg ville,« siger hun.

De fleste af festivalens arrangementer er gratis, mens der enkelte steder opkræves en mindre entré. Og visionen om at gøre opera tilgængelig for alle er ikke blevet mindre med årene.

»Jeg vil gerne give den oplevelse og umiddelbare begejstring, jeg fik som ung, videre. Jeg synes, det er fantastisk, når opera bliver noget, man kan møde midt i byen på en sommerdag og få lyst til at udforske nærmere,« siger Mette-Maria Øyen.

Hele programmet kan ses på odensesommeropera.dk.

Dansk håndboldsommer byder på fire ungdomsslutrunder

0

SPORT. De danske ungdomslandshold i håndbold går en travl sommer i møde. Fire slutrunder venter, når W20 skal til VM i Kina, W18 spiller VM i Rumænien, og M20 og M18 stiller op til EM i henholdsvis Rumænien og Serbien. For talentchef i DanskHåndbold Søren Skaastrup Frydendal handler det først og fremmest om at give de unge spillere erfaring på allerhøjeste niveau.

»Overordnet handler mesterskaberne om at give så mange spillere som muligt erfaring på internationalt niveau. Det er værdifuldt for dem at måle sig med nogle af de dygtigste spillere fra andre nationer og samtidig opleve den særlige stemning og det pres, der følger med en slutrunde,« siger han.

Talentchefen understreger, at gode resultater og udvikling sagtens kan gå hånd i hånd.

»Ambitionen er altid at konkurrere om de bedste placeringer, men slutrunderne er også en vigtig del af vores udviklingsarbejde. Udvikling og resultater er ikke hinandens modsætninger, og vi ser gerne, at de går hånd i hånd. Samtidig giver mesterskaberne os mulighed for at se, hvordan spillere og trænere agerer, når presset er større, og rammerne er anderledes end ved testkampe,« siger Søren Skaastrup Frydendal.

Først ud er kvindernes U20-landshold, der spiller VM i Kina fra den 24. juni. For den årgang er det den sidste store ungdomsturnering, inden spillerne træder ind i seniorhåndbolden.

»Det er det afsluttende mesterskab for årgangen, inden de går over til seniorhåndbold og forhåbentlig en A-landsholdskarriere. Det betyder også, at vi går ind til den slutrunde med et præstationsfokus. Det vil sige, at vi spiller for at vinde, og vi tager afsted for at gøre det så godt som muligt,« forklarer talentchefen.

Selvom dele af truppen var med i Kina for to år siden, er der mange slutrundedebutanter med denne gang. De skal vænne sig til alt fra klimaet til maden, der er en anden, end de kender hjemmefra.

På herresiden tager U20-landsholdet til EM i Rumænien fra den 8. juli. Her er billedet et andet, for holdet har kun få debutanter med.

»Den danske M20 trup har ikke mange slutrundedebutanter med denne gang. Flere af vores spillere har primært ungdomserfaring, hvorimod mange af vores modstandernationer har spillere, med langt mere erfaring med seniorhåndbold, så det bliver spændende at se, hvordan drengene tackler det,« fortæller Søren Skaastrup Frydendal.

Det er holdets næstsidste slutrunde, inden årgangen runder af med VM næste år. Undervejs får truppen besøg af A-landstræner Nikolaj Jacobsen.

For drengenes U18-landshold venter den første slutrunde nogensinde, når EM i Serbien går i gang den 29. juli. Her tæller resultaterne ekstra, fordi de får betydning for fremtidige mesterskaber.

»Holdet står foran sin første slutrunde, og det gør opgaven spændende. EM har en særlig betydning, fordi resultaterne får direkte indflydelse på fremtidige mesterskaber. Derfor har vi også et stort fokus på den sportslige præstation. Der er forventninger til holdet, men med den kvalitet, vi råder over, er jeg fortrøstningsfuld,« siger talentchefen.

Samme dag begynder pigernes U18-landshold deres VM i Rumænien. Her er hele 10 debutanter med i truppen, der også har fået ny assistenttræner i Christian Køhler.

»Dette er en slutrunde med mange nationer i spil som vindere, så det kommer der garanteret en masse gode kampe ud af. Vi har 10 slutrundedebutanter med, som nu skal opleve det pres der følger med en slutrunde. Samtidig, har vi en ny assistenttræner med i form af Christian Køhler, som kan bidrage med nye perspektiver,« siger Søren Skaastrup Frydendal.

Især mødet med Sydkorea ser talentchefen frem til.

»Vi glæder os især til at møde Sydkorea. De spiller på en helt anden måde end pigerne er vant til herhjemme, så det bliver spændende at se, hvordan de håndterer koreanernes høje tempo og aggressive forsvar,« slutter Søren Skaastrup Frydendal.