OPINION. Min opsummering og konklusion på rapporten om brugertilfredshed på plejehjem i Fredericia (indsamlet jan–jun 2025, rapport nov 2025) er:
- Fredericia leverer meget, der er ordentligt og menneskeligt, især på mad, respekt og den daglige hjælp. Kommunen skal have styr på det, der gør kvalitet robust: Færre skiftende hænder, mere tryghed for ekstra hjælp, og langt bedre information om valgmuligheder.
- Det, der halter mest, kan siges i tre ord: Kontinuitet. Kontinuitet. Kontinuitet. Mange beboere oplever, at det ofte er forskellige ansigter, der kommer ind ad døren. Er man afhængig af hjælp, er det ikke bare irriterende – det er utrygt. Man skal ikke føle, at man bor på et plejehjem, hvor personalelisten skifter hurtigere end menukortet.
Selvbestemmelse: Godt – men ikke skarpt nok. Beboerne oplever generelt, at hjælpen passer rimeligt til deres behov – og at de har indflydelse. Men Fredericia har stadig et forbedringsrum i at løfte det fra “det går nok” til “det er sådan, vi vil have det”. Især når det handler om at støtte beboerne i at kunne klare små ting selv – det betyder mere for værdighed, end mange politikere aner.
Rand-konklusionen er: Fredericia leverer en plejehjemshverdag, der på mange områder er ordentlig og menneskelig – med stærk mad, respekt og godt samarbejde med pårørende. Men hvis vi vil være blandt de bedste, skal vi stoppe med at være tilfredse med “næsten”.
Vi skal have mere faste teams, mere forudsigelig hjælp, større tryghed for ekstra hjælp, og frit valg, der bliver forklaret som til mennesker – ikke som til sagsmapper.
Der er flere tydelige opmærksomhedspunkter, som bør være et fælles fokus for det kommende byråd, Ældresagen og Seniorrådet. Skulle nogen af de 3 parter glemme det, så er jeg fortsat vagthunden, der både holder øje – og bider fra sig.
Rapporten findes på ældreministeriets hjemmeside.











