
EVENTS. På denne varme junilørdag var Fredericia Banegård fyldt med nysgerrige blikke og mange spørgsmål. Anledningen var, at DSB havde slået dørene op til deres spritnye EuroCity-vogne fra den spanske producent Talgo. Folk i alle aldre benyttede lejligheden til at opleve, hvordan fremtidens togkomfort ser ud – og flere gik da også hjem med drømme om togferie i bagagen.

Fra klokken 10.30 til 15.00 var der mulighed for at træde ombord og få en grundig rundvisning af flere guider, som tålmodigt svarede på både små og store spørgsmål fra de fremmødte gæster. Arrangementet var gratis, og de besøgende kunne også deltage i en konkurrence om en rejse til Hamborg for hele familien.


På banegårdsområdet var der også opstillet stande, hvor interesserede kunne få et indblik i DSB’s andre moderne teknologier. Blandt andet kunne man opleve droner, der skal være med til at sikre endnu mere præcis overvågning og vedligehold af DSB’s spor og infrastruktur.

EuroCity-togene er DSB’s nye flagskib, som fremover skal køre på de internationale strækninger mellem København og Hamborg fra 2025 og mellem Aarhus og Hamborg fra 2027. Togstammerne har plads til hele 492 passagerer, hvilket er en markant forbedring sammenlignet med de nuværende IC3-tog. Faktisk betyder de nye vogne en kapacitetsstigning på hele 81 procent, hvilket gør, at der bliver langt flere muligheder for at rejse billigt med de såkaldte Orange-billetter.
Under rundvisningen fortalte guiderne blandt andet, hvordan togene er designet med stor omtanke for komfort og praktisk anvendelighed. Sæderne kan lænes tilbage, alle pladser er forsynet med fodstøtte, armlæn og nakkestøtte, og der er strømstik under hvert sæde. Som en ekstra detalje er der også et lille læselys og en praktisk plads til telefon eller tablet ved hver siddeplads.





I toget findes også en særlig vogn med flexarealer, der har plads til cykler, barnevogne og opladning af elcykler. Desuden har toget en handicapvenlig vogn med god plads til både kørestolsbrugere og deres rejsefæller, nem adgang, handicaptoilet samt automater med kaffe, kolde drikke og snacks.

Mange af gæsterne stillede spørgsmål om togets bæredygtighed, og også her kunne guiderne levere svar. Togstammerne er bygget med en aluminiumskonstruktion, hvor hele 95 procent kan genanvendes, når toget en dag skal udfases. Det indgår således i DSB’s strategi om at gøre al togtrafik elektrisk og bæredygtig inden 2030.
DSB’s administrerende direktør, Flemming Jensen, har tidligere udtalt, at indsættelsen af det nye materiel både forbedrer kundeoplevelsen og samtidig frigør IC3-materiel, som kan bruges på de indenlandske ruter.




DSB forventer, at EuroCity-vognene ikke kun vil give passagererne en bedre rejseoplevelse, men også vil gøre det endnu mere attraktivt at vælge tog frem for bil eller fly, når turen går mod Hamborg og videre ud i Europa.