Regeringens forslag om at lade 17-årige køre bil alene møder kritik i Fredericia, hvor Dansk Folkepartis Palle Dahl advarer om øget trafikmængde, flere trafikpropper og risiko for uheld på den allerede pressede Strandvej. Samtidig peger han på udfordringer med manglende parkeringspladser og unge, der vælger bilen frem for kollektiv transport.
Et nyt forslag fra SVM-regeringen om at lade 17-årige køre bil alene har skabt bekymring hos Dansk Folkepartis byrådsmedlem i Fredericia, Palle Dahl. Han peger på, at forslaget kan føre til øget trafik på Strandvejen, der allerede er presset, og hvor flere af byens uddannelsesinstitutioner ligger.
– SVM-regeringen har besluttet at fremsætte et forslag om, at personer på 17 år skal have lov til at køre bil alene. Hvad sker der så på Strandvejen, når de unge skal til deres uddannelsessteder? Trafikken vil blive endnu tættere, og det vil medføre øget pres på infrastrukturen. Men hvad betyder det for vores klimamål? Det vil ikke hjælpe på målet; tværtimod vil det trække i den forkerte retning, siger Palle Dahl.
Ifølge Palle Dahl vil forslaget ikke alene føre til flere biler på vejene, men også øge risikoen for trafikuheld.
– Det er forkert at sige, at jeg ønsker, at de første fire, der bliver dræbt, skal være de unge, der får lov til at køre alene. Det har noget at gøre med de statistikker, som Rådet for Sikker Trafik har fremlagt. De siger, at for hver 1,5 kilometer, der køres mere på vejene, vil vi statistisk set miste fire menneskeliv. Hvis de 17-årige får lov til at køre alene, betyder det, at vi vil se et stort antal ekstra kilometer på vejene, hvilket altså betyder flere dødsfald. Hvem vil være ansvarlig for det? Jeg vil ikke.
Dahl anerkender, at der er udfordringer med at sikre, at de unge kan komme til deres uddannelsessteder, især hvor offentlig transport er begrænset. Men han mener ikke, at forslaget er løsningen.
– Jeg kan godt forstå, at vi har en kæmpe udfordring med at sikre, at de unge kan komme til deres uddannelser, især de steder, hvor offentlig transport er blevet fjernet. Men det er en meget dårlig løsning at give de 17-årige lov til at køre alene. For det første vil det koste næsten fire menneskeliv. For det andet, når der fjernes offentlig transport, bliver der også et højere CO2-udslip, og så er det, at unge mennesker vil fylde Strandvejen op med biler. De unge skal jo til deres uddannelsessteder, og hvad sker der så? Trafikken bliver endnu værre.
Unge i små biler og manglende parkeringspladser
Dahl fremhæver, at de unge formentlig vil køre i små, ældre biler, som kan give yderligere problemer for både trafik og miljø.
– De unge vil køre i små biler – de får ikke elbiler som førstegangsbil. De får små biler, som koster penge, hvis de går i stykker eller bliver beskadiget. Der er også den ekstra risiko for, at de små biler, som kører med unge chauffører, vil forårsage endnu mere trafikkaos og CO2-udslip på Strandvejen. Det er en meget dårlig løsning, som kun vil gøre problemet værre.
Palle Dahl opfordrer til, at lokale politikere tager ansvar og presser regeringen til at genoverveje forslaget.
– Vi skal få politikerne i SVM, altså Socialdemokratiet, Moderaterne og Venstre, til at tage ansvar og sige fra. For vores vedkommende her i byen bør vores lokalpolitikere stå op imod dette forslag. Desværre hører vi ikke meget fra dem. John har netop været ude og sige, at vi har et kæmpe problem med Strandvejen, og det bliver ikke bedre med flere biler på vejene.
Ifølge Dahl vil forslaget medføre, at flere familier anskaffer biler til deres børn, hvilket vil øge behovet for parkeringspladser – et problem, der allerede eksisterer i Fredericia.
– Der vil komme flere biler, og flere familier vil købe biler til deres børn. Det er ikke curlingforældre, men det er en naturlig konsekvens af, at mange unge får penge mellem hænderne. Forældrene køber biler til deres børn, så de kan komme frem og tilbage fra skolen, også selvom vejret er dårligt. Men hvad sker der så? Hvor skal de parkere? Der er ikke plads til flere biler, og det er kommunens ansvar at sørge for, at der er parkeringspladser. Strandvejen er allerede fyldt op.
Gratis buskørsel er ikke nok
Selvom Fredericia tilbyder gratis buskørsel, påpeger Dahl, at mange unge foretrækker bilen.
– Det er godt, at vi får gratis buskørsel, men de unge vælger bilen, hvis de har mulighed for det. Unge mennesker i dag er ofte dovne og vælger den nemme løsning – bilen står lige udenfor, så de tager den i stedet for at tage bussen.