BUSINESS. CEO Rune D. Rasmussen fra ADP tager os med på en tur gennem Fredericia og viser, hvordan Taulov Dryport er blevet et væsentligt knudepunkt for både lokal og international logistik. Turen går ikke ad den almindelige lastbilrute, men via en mere rolig personbilrute, der tydeligt illustrerer området og dets udvikling.
Taulov ved Fredericia har gennem de seneste år udviklet sig til en central logistikhub, ikke bare for Danmark, men for hele Nordeuropa. Rune D. Rasmussen, direktør hos ADP, tager os med rundt i området og fortæller undervejs om visionerne, der driver udviklingen af Taulov Dryport.
»Det her er et rigtig godt eksempel på, at vi har en kommune, der faktisk har været fremme i skoene. Tidligere lå der en rundkørsel her, som hurtigt blev ineffektiv, da trafikken steg. Nu har vi fået et helt nyt kryds, der er forberet til modulvogntog og klarer langt mere trafik,« siger Rune D. Rasmussen.
Det nye kryds er blot et symbol på, hvordan Fredericia Kommune og ADP aktivt understøtter den lokale erhvervsudvikling. Virksomheder som Bestseller, Elgiganten, Salling og Google har allerede slået sig ned i Taulov Dryport.
»Nogle af virksomhederne kunne sagtens have valgt udlandet eller andre kommuner. Men de valgte at etablere sig her, fordi placeringen er optimal for deres distributionsnetværk. Det handler ikke kun om at tiltrække nye virksomheder. Vi skal også sikre, at vi fastholder de lokale arbejdspladser, vi allerede har,« understreger han.
Under køreturen passerer vi et stort lager, som huser Bestsellers såkaldte »Never Out of Stock«-varer, hvorfra Zalando eksempelvis får leveret sine produkter.
»Når danskerne sidder derhjemme og klikker varer i kurven, er det sandsynligt, at varerne kommer fra netop dette lager. Bestseller får også sine containere ind via Fredericia Havn, så sammenhængen mellem havnen og Taulov Dryport er helt central,« forklarer Rasmussen.
Samtidig arbejder ADP målrettet med at finde mere bæredygtige transportløsninger. Der er allerede planer om at indsætte elektriske lastbiler mellem Fredericia Havn og Taulov Dryport allerede næste år. Togtransport kunne også være en del af løsningen, men politiske rammer begrænser desværre mulighederne her.
»Det er frustrerende, at politikerne ofte siger, at de ønsker mere togtransport, men i praksis gør de vilkårene dårligere i stedet for bedre,« siger han og tilføjer:
»Det samme gælder solceller. Vi har enorme tagarealer herude, hvor vi kunne installere mere end 40 megawatt solcelleanlæg. Men havneloven forhindrer os i at eje og drive disse anlæg selv. Det er simpelthen skørt.«
Rune D. Rasmussen håber, at den politiske vilje til at ændre havneloven nu endelig er ved at være på plads. Det vil gøre en stor forskel for områdets udvikling – og for Danmarks grønne omstilling.
»Der er heldigvis tegn på, at politikerne er begyndt at forstå, at havnene spiller en afgørende rolle, ikke blot for lokal vækst, men også for Danmarks position i Nordeuropa. Den seneste større revision af havneloven skete i 1999 – der er virkelig behov for at tænke nyt nu,« understreger Rune D. Rasmussen.
Mens han langsomt kører bilen tilbage mod Taulov Dryports udgangspunkt, peger han på områdets bygninger:
»Det her er ikke kun funktionelt byggeri. Der er også investeret betydeligt i æstetik og kvalitet. Det viser, at de virksomheder, som slår sig ned her, ønsker at blive her i mange år fremover. Det gør os både stolte og optimistiske,« siger Rune D. Rasmussen.