
POLITIK. Electrolux har i mere end et århundrede været en del af Fredericias erhvervsliv. Fabrikken og kontoret har sat sine spor i byen, og mange familier har haft en tilknytning til virksomheden gennem generationer. Nu flytter Electrolux sine kontorer ud af byen, men før de pakker sammen, efterlader de et fysisk og varigt aftryk. En skulptur af den danske billedhugger Helge Holmskov bliver doneret til Fredericia som en gave, og den gave har byrådet netop sagt ja til at tage imod.
For Peder Tind, borgmesterkandidat og byrådsmedlem for Venstre, er der tale om en gestus, som både vækker glæde og kalder på omtanke. Han peger på, at udvalget har fulgt indstillingen fra forvaltningen og dermed åbner døren for, at gaven kan blive en del af byens rum.
»Vi i udvalget har fulgt forvaltningens indstilling og vil gerne tage imod skulpturen. Samtidig har vi lagt vægt på, at Electrolux også bidrager til både flytningen og økonomien,« siger han.
Det er ikke politikerne selv, der bestemmer, hvor skulpturen ender. Fredericia har et kunstudvalg, som består af fagfolk med viden og erfaring. Det udvalg skal nu hjælpe med at afgøre, hvor værket bedst kan placeres.
»Vi er rigtig glade for, at vi har et kunstudvalg med dygtige mennesker, der kan pege på, hvor den her skulptur vil komme til at gøre mest gavn. Det er ikke en beslutning, vi politikere tager alene,« understreger Peder Tind.
For ham handler sagen ikke kun om én skulptur. Den føjer sig ind i en større fortælling om kunst og kultur i det offentlige rum. Han minder om, at Fredericia Byråd netop har afsat midler til blandt andet en street art festival, som bliver en del af markeringen i 2026.

»Jeg synes generelt, at det er meget vigtigt, at vi har kunst i det offentlige rum. Det er med til at skabe rammer for vores samfund og udvide vores horisonter. Om det er en skulptur eller et gavlmaleri, så er det med til at styrke vores by,« siger han og tilføjer, at kunsten skal være synlig og tilgængelig for alle.
Men det er ikke uden betingelser, at kommunen siger ja til gaver. Peder Tind understreger flere gange, at der også ligger et ansvar i at sikre, at alt er på plads, før skulpturen kan rejses.
»Det er vigtigt, at man har juraen og økonomien på plads. Man kan ikke bare tage en skulptur og stille den et sted i byen. Der skal være styr på fundamentet og på de tekniske forhold. Derfor er vi glade for at tage imod, men vi vil også gerne sikre os, at der er en økonomi til at flytte den og et kunstudvalg til at pege på den bedste placering,« siger han.
I byrådssalen kan man fornemme, at netop balancen mellem taknemmelighed og ansvar har fyldt i diskussionen. Electrolux’ gave er en anerkendelse af den historie, virksomheden har haft i Fredericia, men det er også en praktisk opgave, der kræver samarbejde.
»Jeg synes, det er ansvarligt, at vi på den ene side anerkender Electrolux’ historie og tager imod skulpturen, men at vi samtidig stiller krav til, at der er økonomi og forudsætninger for at flytte den. Det viser, at vi både kan sige ja til gaven og samtidig handle med omtanke,« siger Peder Tind.
Når skulpturen først står der, bliver den ikke kun et minde om en virksomhed, der har præget byen i mange år. Den bliver også en del af Fredericias kulturelle landskab. Hvor præcis den placeres, må kunstudvalget afgøre, men for Fredericia er det en gave, der kan minde både borgere og besøgende om, at kunsten hører hjemme midt i hverdagen.