Hotel Trinity i Fredericia løfter nu deres frivillige indsats til et nyt niveau. Som led i ønsket om at give noget tilbage til lokalsamfundet går hotellet ind i et omfattende samarbejde med Demensfællesskabet. Her stiller de både hænder, lokaler og økonomi til rådighed – og kulminationen bliver en stor, fuldt betalt julefrokost den 12. december 2025 for mennesker med demens, pårørende og frivillige.
Demenskonsulent Pia Heesch Andersen fra Fredericia Kommune lægger ikke skjul på, at omfanget af hjælpen har overrasket alle i fællesskabet.
»Det er simpelthen en kæmpe julegave, vi har fået. Jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal sige. Det er helt vildt,« siger hun.
Et tilfældigt møde, der blev til et partnerskab
Samarbejdet opstod nærmest ved et lykketræf. En af Demensfællesskabets frivilliges søn deltog i et arrangement på Trinity, hvor han faldt i snak med hotellets direktør. Her nævnte han Demensfællesskabet – og direktøren reagerede straks.
»Han sagde: ‘Så skal I da koble jer på Demensfællesskabet, for dem kan I garanteret hjælpe’,« fortæller Pia Heesch Andersen.
Hun sendte efterfølgende en mail og beskrev, hvem fællesskabet er, og hvad de laver. Kort efter havde hun to møder med Trinitys repræsentant, Thomas Lund – møder, der hurtigt udviklede sig til konkrete planer.
Renovering, oprydning og to dages fuld bemanding
Trinitys bidrag rækker langt ud over den kommende julefrokost. Hotellet har tilbudt at stille frivillige medarbejdere til rådighed for et større løft af Demensfællesskabets lokaler i Vendersgade 43.
»De kommer to dage og rydder op, kører skrald væk, maler og sorterer alt, hvad vi har stående. Det er frivilligt arbejde fra deres side,« siger Pia Heesch Andersen.
For Demensfællesskabet, der drives af frivillige kræfter og har begrænsede midler, er renoveringen en kæmpe opgradering – både praktisk og symbolsk.
»Det er noget, man ikke oplever i dag. Det er utroligt flot,« siger hun.
En julefrokost med alt betalt – og stigende tilslutning
Men den mest opsigtsvækkende del af samarbejdet er den julefrokost, Trinity har valgt at sponsorere. Det gælder både mad, drikke, lokaler og personale. Og interessen blandt fællesskabets medlemmer er eksploderet.
»Indtil videre er vi 83 tilmeldte – og det kan godt blive flere,« siger Pia Heesch Andersen.
Hun fortæller, at hun spurgte Trinity, om der var en øvre grænse for antallet af deltagere.
»Jeg sagde til Thomas: ‘Nu er jeg over 50 – er der et limit på, hvor mange jeg må sige ja til?’ Og så kiggede han bare på mig og sagde: ‘Du kan hverken spise eller drikke os ud af huset’.«
Reaktionen i fællesskabet har været overvældende.
»Folk er rystede og spørger: ‘Hvad med drikkevarer? Skal vi ikke selv betale?’ Og jeg siger: ‘Nej. Ikke noget som helst’.«
På Facebook er medlemmerne enige: Det her er noget, man meget sjældent oplever.
Lokalt samarbejde som løfter – og som smitter
For Demensfællesskabet er støtten fra Trinity langt mere end en donation. Det er et eksempel på, hvordan lokale virksomheder kan skabe reel, mærkbar værdi for sårbare borgere og de frivillige, der støtter dem.
»At hele demensteamet kan komme med – og alle vores frivillige – det betyder virkelig meget. Det kræver en kæmpe tak fra vores side,« siger Pia Heesch Andersen.
Initiativet fra Trinity er del af en bredere bevægelse, hvor virksomheder i stigende grad engagerer sig i socialt arbejde, både som profilering og som konkret samfundsansvar. Men samarbejdet i Fredericia skiller sig ud ved sin skala og sin helhedsorienterede karakter: det handler ikke om en enkelt aktivitet, men om en vedvarende håndsrækning.
En model for fremtidens lokale partnerskaber
Trinitys engagement illustrerer en tendens, der er ved at tage fart i Danmark: Virksomheder bevæger sig fra sponsorater til aktivt medborgerskab.
For lokalsamfund som Fredericia kan netop sådanne partnerskaber skabe stærke ringe i vandet. Den frivillige indsats kan tiltrække flere hænder, lokaler kan bringes i bedre stand, og borgere – også dem med særlige behov – kan opleve fællesskab, livskvalitet og anerkendelse.
For hoteller og virksomheder kan samarbejder som dette samtidig styrke deres brand og medarbejderkultur. At stille op frivilligt kan blive en del af medarbejderplejen – og af deres identitet som lokal aktør.
Hvis Trinitys initiativ inspirerer andre, kan Fredericia ende som foregangskommune for nye sociale partnerskaber, hvor både virksomheder, frivillige og borgere vinder.











