POLITIK. Mens byrådsmedlem Palle Dahl holder ferie, stiller byrådskandidat og nummer to på listen for Danmarksdemokraterne, Emil Fredslund Rasmussen, op til interview om distriktskolemodellen. For ham er konklusionen klar – modellen skader både børns trivsel og lærernes arbejdsvilkår.
»Distriktskolemodellen ødelægger det her for børnene med trivsel. Den blev født i 2010-12 som en spareøvelse, og sådan har vi kunnet mærke det lige siden. Den har givet os større klasser, længere afstande for mange børn og et system, hvor man splitter fællesskaber op,« siger Emil Fredslund Rasmussen.
Han peger især på udfordringerne i opdelingen mellem indskoling og udskoling. »Man splitter børnene op fra 0.-6. klasse og sender dem ud på andre skoler, hvor de skal lære nye fællesskaber at kende. Det mener vi splitter børnene, i stedet for at styrke deres trivsel,« siger han.
På spørgsmålet om fordele og ulemper ved modellen har han svært ved at pege på positive elementer. »Distriktsskolerne samler jo børn, men mange af de mindre skoler i yderområderne mister elever til midtbyen. Hvis børnene i stedet kunne blive i det fællesskab, hvor de også har gået i børnehave, så fastholder man fællesskabet – ikke bare for børnene, men også forældrene og lærerne,« siger han.
Emil Fredslund Rasmussen ser derfor en tilbagevenden til helhedsskoler som den rigtige vej. »Ja, det er det, jeg gerne vil. Det er også det, vi skriver i vores valgprogram. Børnenes trivsel er presset, og lærerne har fået sværere arbejdsvilkår. Derfor handler det for os ikke bare om at sidde og kigge på modellen – vi skal indføre helhedsskolerne igen,« siger han.
Han peger på, at en sådan omlægning også hænger sammen med fagligheden. »Karaktergennemsnittet er faldet hen over årene. Samtidig handler det om trygheden i, at ens barn kan begynde i børnehave, fortsætte i skole og blive i det samme miljø op til 9. klasse. Man har ikke nødvendigvis de samme lærere hele vejen, men man ved, at rammerne er de samme,« siger Emil Fredslund Rasmussen.
For Danmarksdemokraterne er meldingen tydelig – distriktskolemodellen har haft sin tid, og nu er det helhedsskolen, der skal tilbage.