Der summer af stemmer, grin og nervøs energi i lokalet. Plakater, modeller og prototyper står klar på bordene. Midt i det hele står en flok syvendeklasseselever – klar til at pitche deres idéer for et dommerpanel af lokale erhvervsfolk, lærere og iværksættere.
I dag afholdes lokalfinalen i Projekt Edison – en landsdækkende opfinderkonkurrence for elever i 7. klasse. Her skal de bedste idéer findes og sendes videre til den nationale finale i Vejle.
»Det er en opfindert konkurrence for 6. og 7. klasser i hele landet, som hedder Projekt Edison,« fortæller René Gade Christensen, tovholder på projektet sammen med MajBritt Hassel Hansen. »Her i kommunen har vi valgt, at det kun er 7. klasserne, der deltager. De har haft deres egne lokalfinaler ude på skolerne, og så er det de to bedste fra hver klasse, der går videre til finalen her i dag. Derfra går otte elever videre til landsfinalen i Vejle i næste uge.«

Der er travlhed i salen. Eleverne retter på plancher, tjekker deres slides og øver deres pitch en sidste gang.
»Vi har 31 grupper med op til fire elever i hver gruppe, så vi er jo en del,« siger René Gade Christensen og smiler. »Innovationsprojektet Edison er mega fedt, fordi det handler om, at her kan eleverne komme ud med deres gode idéer.«
Årets tema hedder ”Din og min bybevægelse”. Det spænder vidt – fra grøn omstilling og kultur til infrastruktur og fremtidens byrum.
»Eleverne har været rigtig meget ude i byen for at kigge på nogle områder,« fortæller MajBritt Hassel Hansen. »Der er tre temaer – kultur, grøn omstilling og infrastruktur og fremtiden. De har valgt et emne, de dykker ned i, og så har de lavet en præsentation, et produkt og en god pitch, som dommerne skal komme og høre i dag.«
De ti dommere, udvalgt fra forskellige hjørner af kommunen, har fået til opgave at lytte til idéerne, stille spørgsmål og give feedback.
»Det er vigtigt, fordi det er deres projekt. Det er deres idé, og derfor brænder de også for det,« siger MajBritt. »De har jo været ude at finde nogle problemstillinger, hvor de tænker: ’Nej, det er da dumt, det der – det kan vi gøre noget ved’. Så det giver meningsfuld læring på den her måde.«
Hun ser ud over rummet, hvor eleverne står klar. Det er fjerde år, de to afholder lokalfinalen, og for dem er dagen en fejring af både kreativitet og mod.
»Det viser, hvor vigtigt det er, at vi anerkender deres idéer og den måde, de arbejder på. Vi vil gerne se dem og høre på dem. Derfor giver det så god mening, at vi samler dem lokalt og udvælger igen,« siger MajBritt.
Processen har været lærerig – og til tider kaotisk.
»De har arbejdet med det i en uge på skolen,« fortæller René. »For nogen har det været ret intenst, og det har været kaotisk og alt muligt andet. De er blevet uvenner, men så har de fundet ud af at løse det på den og den måde. Det er jo det vigtigste.«
Eleverne skal ikke kun præsentere deres idéer, men også fortælle om processen.
»De pitcher, hvad de har været igennem – fra de nemme ting til de svære ting – og hvordan de til sidst har samlet det og nået et mål. Det gør bare, at de tager ejerskab over projektet og virkelig glæder sig til at præsentere for de voksne i dag,« siger MajBritt.
Hun smiler og læner sig lidt frem. »Der er noget på spil. De er selvfølgelig nervøse, men på den gode måde. De har glædet sig til det, og de kan mærke, at der bliver lyttet til dem. Det er det vigtigste.«
Når dagen er omme, venter otte billetter til landsfinalen i Vejle – men det egentlige formål ligger et andet sted: i erkendelsen af, at en idé kan forandre noget, når man tør tage den alvorligt.
Som MajBritt siger det: »De får en oplevelse af, at deres stemme og tanker faktisk betyder noget. Og det er i virkeligheden det, Edison handler om.«










