Af Helene Lykke, Liberal Alliance
I mandags besluttede byrådet at nedklassificere 14 offentlige veje til private fællesveje.
Nøgternt set er det den rigtige beslutning, både ud fra de opstillede kriterier og et økonomisk perspektiv. Skattepengene skal naturligvis prioriteres til ældre, børn og socialt udsatte frem for mindre og ikke-gennemgående veje.
Men der er et men. Nemlig den manglende pålidelighed, ordentlighed og gennemsigtighed.
En kommune er en myndighed med juridiske ressourcer og en stor økonomi. Derfor har Fredericia Kommune også et ansvar for at have styr på tingene og vise respekt for borgerne. Man skal som borger kunne have tillid til, at kommunen har styr på juraen i de aftaler, den indgår, og ikke pludselig ændrer betingelserne og skubber ansvaret over på uforberedte borgere.
Det er desværre ikke første gang, kommunen har udvist upålidelighed. I 1980’erne blev der indgået vedligeholdelsesaftaler med borgere på private fællesveje – aftaler, som kommunen selv pressede på for at få i stand. I næsten 40 år har kommunen undladt at overholde disse aftaler, og i 2023 rev den dem itu, fordi der pludselig ikke var hjemmel til dem.
Fredericia Kommune har dermed udviklet en tendens til pludseligt og voldsomt at ændre grundejernes vilkår. Det er hverken ordentligt, pålideligt eller gennemsigtigt – og det er uacceptabelt. Dette har jeg tidligere påpeget, både som grundejer på en af de tidligere “overdragede” veje og i forbindelse med uroen omkring finansieringen af Lidl-krydset.
De 14 veje, der nu nedklassificeres, har ikke haft tid til at forberede sig på de økonomiske konsekvenser. Grundejerforeningerne har ikke haft mulighed for at spare op til de kommende udgifter, og for grundejere uden en forening er situationen endnu mere uoverskuelig.
Selvom beslutningen er rigtig både økonomisk og i forhold til kriterierne, har kommunen som den store aktør på banen også et ansvar for at handle ordentligt. Og den ordentlighed mener jeg bestemt, der mangler.