Fredericia Kommune har brugt 250.824 kroner eksklusiv moms på eksterne leverandører i forbindelse med bosætningsstrategien “En kongeby”. Det fremgår af aktindsigt, som Fredericia AVISEN har modtaget fra kommunen.

Strategien blev første gang præsenteret på et pressemøde i december, hvor kommunen sammen med Business Fredericia løftede sløret for en omfattende indsats, der skal gøre Fredericia mere attraktiv for nye borgere. Ved præsentationen blev det fremhævet, at bosætningsstrategien ikke kun handler om at trække flere tilflyttere til byen, men også om at fastholde eksisterende borgere ved at styrke de lokale fællesskaber og forbedre livskvaliteten. Strategien løber frem til 2033 og har et mål om at øge Fredericias indbyggertal til 55.000.

Beløbet, der er brugt på strategien, dækker blandt andet udgifter til fotografering, video, ny hjemmeside, webtilgængelighed, tilflytterportrætter, grafisk arbejde, konsulenttimer, trykt materiale og annoncering.

Dertil kommer et internt tidsforbrug, som kommunen dog ikke har opgjort. Ifølge svaret fra Fredericia Kommune er en række opgaver løst internt, men da de berørte afdelinger ikke registrerer tidsforbrug på enkeltprojekter, kan den samlede ressourceindsats ikke opgøres.

Fredericia Kommune har i den forbindelse lanceret en ny hjemmeside, brandingmaterialer og en række konkrete initiativer, der skal understøtte strategien. Blandt de første tiltag er velkomstarrangementer for nye borgere i udvalgte bydele, ligesom erhvervslivet inddrages aktivt i arbejdet med at skabe en samlet fortælling om Fredericia som en attraktiv by at bo og arbejde i.

Samarbejdet mellem kommunen og Business Fredericia har ifølge strategiens ophavsmænd været en central del af processen. Ambitionen er at udnytte Fredericias historiske og geografiske fordele og samtidig skabe en stærkere identitet for byen. Kommunens formand for Bosætnings- og Turismeudvalget, Susanne Eilersen (O) har understreget vigtigheden af at investere i bosætning for at sikre vækst og udvikling i kommunen.

Strategien har dog også skabt debat, særligt omkring de økonomiske prioriteringer, men også navnet hvor konkurrencen er stor, når man digitalt undersøger ordet og ideen om “Kongeby”.

Læs også

0 0 stemmer
Bedømmelse
Tilmeld
Notify of
guest
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste Flest stemmer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer