Efter valgkampens bedste og mest rørende politikerdebat sender Borgernes Liste en stor tak til lærerne i Fredericia Lærerkreds. I var meget klare i jeres kommentarer og spørgsmål. Jeres bemærkninger gjorde dybt indtryk på mig. 

Folkeskolen i Fredericia er udråbt til Jyllands værste folkeskole (baseret på dumpeprocenten i dansk og matematik i 9. klasse). Under min forberedelse til mødet bestemte jeg mig for at være nysgerrig på lærernes vurdering. Jeg blev i den grad klogere og jeg kan se den afgrundsdybe afstand mellem lærerne og skolepolitikerne/forvaltningen i kommunen.

Mødet viste mig blandt andet, at lærernes arbejdsmiljø er i så ringe en tilstand, at jeg undres over, at lærerne stadig trofast og loyalt passer deres arbejde. 

Eksisterende politiske og forvaltningsmæssige rammer stiller lærerne i en MISSION IMPOSSIBLE situation.

Derfor skal Folkeskolen gives tilbage til folkeskolen, hvor en ny organisatoriske ramme gør skolerne til selvstændige enheder og fjerner den administrative skoleledelse. Det betyder med en ledelse og tilhørende servicefunktioner som pedel, hjælpe pedel og medarbejdere til rengøring og et budget, der ikke udhules af en unfair økonomisk fordeling af ekstraudgifter til børn, der modtager specialundervisning. Udhulingen af lærernes rolle som ledere og formidlere opleves som en kæmpe frustration, der kun forstærkes af, at der ikke eksisterer en protokol for håndtering og konsekvens af elevers uhensigtsmæssige adfærd. Ofte ender timerne derfor med at der i et ikke reelt bliver undervist. 

Det psykiske arbejdsmiljø udfordres af en meget lang række af forhold, som efter min vurdering kan tilskrives politisk- og kommunal regel og detailstyring og ligegyldighed, der uden hensyn til lærerne og i strid med principper for god ledelse lukker øjnene for de forhold og vilkår, der har sendt vores kommunale skole i frit fald. Lærerne skal tørre bræk op, fordi der som hovedregel ikke er pedeller og bræk er ikke en del af rengøringsopgaven. Lærerne skal bruge deres ”frikvarter” til at servicere forældre i AULA, hente mad til børnene, spise med børnene og rydde op og ”dokumentere” til gavn for bureaukratiet. 

Helt kort bliver lærerne svigtet af systemet og deres roller og autoritet undermineret. Det medfører sygefravær og det forstærker magtesløsheden, der efterlader folkeskolelærerne uden reel indflydelse. Det står i skarp kontrast til selvstændige private skoler, hvor alle beslutninger træffes lokalt. Her kan nye ideer og forslag implementeres fra dag til dag. Derfor skal Folkeskolen tilbage til Folkeskolen og de mange kommunale ressourcer omfordeles.