Viceborgmester efter kritik fra borgerrådgiver: »Vi er ikke gode nok til at møde borgerne«

Dette var en af overskrifterne i Fredericia Avisen den 11 juni.

Overskriften kom i forlængelse af Borgerådgiver Liv Lykkegaards netop udsendte årsrapport, hvor i der er fremlagt endnu engang nogle meget triste overskrifter for Fredericia kommune set med borger briller.

»Rapporten viser blandt andet, at der på bare ét år har været en stigning på hele 90 flere henvendelser – fra 294 til 384. Det er en markant udvikling, som tyder på, at vi ikke altid er gode nok til at hjælpe borgerne tidligt i forløbet. Derfor er der mange ting, vi skal dykke ned i og forbedre.« siger Susanne Eilersen

De 384 sager er dem som Liv Lykkegaard har, der ud over er der frivillige foreninger som eks. Retssikkerhed For Alle der også har en del sager, i øjeblikket 25 sager.

Ja der er så sandelig mange ting som det siddende byråd skal se på i den udsendte rapport, men gennem de sidste mange år er det blevet sagt igen og igen, skiftevis fra flere af byrådets medlemmerog intet er der sket.

Lange sagsbehandlingstider, frustration hos borgerne og ikke mindst usikkerhed, er det borgerne mødes med og er i, der ud over mødes nogle af borgerne med en form for nedværdigende tilgang fra en gruppe af sagsbehandlerne, således at borgerne sidder tilbage med en følelse af at de er i vejen eller de som borgere er til for sagsbehandlerne og ikke omvendt.

En adfærd vi fra Retssikkerhed For Alle har gjort opmærksomt på flere gange og som vi finder utilstedeligt, for borgerne beder ikke om at få en sag i Fredericia kommune for deres fornøjelses skyld.

Susanne Eilersen udtaler at der skal ansættes flere sagsbehandlere, for som hun udtrykker det, hver sagsbehandler har måske for mange sager, nej det er ikke et måske, de har for mange sager. 

Spørgsmålet er, hvor vil man skaffe disse mange nye sagsbehandlere, vi som forening og borgerne oplever igen og igen at der skiftes sagsbehandler hos borgerne, dette ud fra sygdom, at de finder andet arbejde eller flytter væk til andre afdelinger.

Måske man skulle passe på de mange dygtige sagsbehandlere der er i kommunen og skille sig af med de sagsbehandlere der ikke ønsker at være en del af en politisk dreven organisation.

De fleste af sagsbehandlerne opleves som værende til stede i nuet, de opleves som at de gerne vil lytte til borgerne og ikke mindst forstå borgerne, men med et dokumentationsniveau der slår så at sige alle andre kommuner, så er det med til at dræne tiden og kræfterne hos sagsbehandlerne.

Der ud over er der ikke råderum eller skal vi sige kompetencerum hos sagsbehandlerne, tænk hvis de fik muligheden for at træffe nogle afgørelser selv, uden at det hele skulle gennem et system, der er langt væk fra deres hverdag og de sager de sidder med.

Fra foreningen Retssikkerhed For Alle, ser vi med stor alvor på den udsendte rapport fra Liv Lykkegaard.

Noget at det der skrives er af sådan en karakter, at der skal tages nogle helt andre midler i brug, for at få ændret på den nuværende situation.

Ikke mere snak og undren fra politikerne og ikke mere populisme, mange af de siddende byrådsmedlemmer har siddet i byrådet i mange år og det kan ikke blive ved med at komme bag på dem.