POLITIK. Fredericia Kommune har truffet beslutninger med store konsekvenser for byliv, trafik og handel uden at inddrage fagfolk med kompetencer i trafik, samfundsøkonomi eller erhvervsmæssige konsekvenser.
Det viser en gennemgang af materialet bag sagen om Danmarksporten – og nye interview med både kommunens direktør og formanden for Teknisk Udvalg.

Mens der er blevet brugt bygningskonstruktører og restaureringseksperter til at vurdere portens fysiske tilstand, har ingen vurderet, hvordan lukningen påvirker midtbyens liv, det trafikale flow eller de erhvervsdrivendes økonomi. Alligevel har formand for Teknisk Udvalg, John Nyborg (S), i flere omgange fastholdt, at der lå »faglige vurderinger« bag beslutningen.Men den faglighed har udelukkende handlet om det historiske murværk – ikke om den levende by, der findes på den anden side.

Direktør for Teknik, Klima og Kultur, Morten Christensen, bekræfter over for AVISEN, at de involverede fagpersoner alene har haft kompetence inden for bygning og restaurering. Han slår fast, at det heller ikke er et krav, at de andre de andre fagligheder bag sig i sagen.

»Der har været en bygningskonstruktør og en restaureringsspecialist inde over projektet, og der har været dialog med Vej og Park samt med Slots- og Kulturstyrelsen. Der har ikke været faglig kompetence inden for trafik, erhvervsmæssige eller samfundsøkonomiske vurderinger, og det har heller ikke været en del af den konkrete opgave. Opgaven har handlet om at sikre den historiske port og vurdere dens bygningstekniske tilstand, ikke om at lave analyser af trafik eller erhvervsmæssige konsekvenser,« siger direktøren og uddyber:

»Det er naturligvis vigtigt, at vi løbende bliver bedre til at tænke helhedsorienteret i den type projekter, og det vil vi tage med videre i dialogen med blandt andet Midtbyudvalget. Vi har haft fokus på at løse en konkret teknisk udfordring, og når arbejdet er afsluttet, vil vi samle op og se på, hvordan vi fremover kan sikre, at de rigtige kompetencer inddrages i beslutninger, der påvirker byen som helhed.«

Med andre ord er beslutningen om at lukke porten – og dermed afskære en af byens vigtigste forbindelser – truffet uden nogen egentlig konsekvensvurdering af, hvad det betyder for trafikafviklingen, butikkerne i midtbyen og byens oplevelsesliv. For en by som Fredericia, hvor trafikken gennem porten fungerer som pulsåre til centrum, er det ikke småting. Det er også sket samtidig med vejarbejder flere andre steder i byen, som også har skabt store køer der. Når biler og fodgængere ikke længere naturligt bevæger sig gennem porten, ændrer det kundestrømme, pendlermønstre og byliv på måder, der ikke er blevet analyseret.

Læs også: Slagtermester: »De slår erhvervslivet i stykker«

Formanden for Teknisk Udvalg, John Nyborg (S), fastholder dog, at de fagfolk, kommunen har brugt, var kompetente i forhold til den opgave, de fik stillet – nemlig at vurdere selve portens tilstand.

»De skal have faglighed på den opgave, de skal løse, og det er at løse den udfordring, der har været med Danmarksporten. Det skal de heller ikke have,« siger han, da spørgsmålet om de manglende kompetencer inden for trafik og samfundsøkonomi bliver rejst.

Nyborg understreger, at kommunen ikke har vurderet de økonomiske konsekvenser, og at det heller ikke har været opgaven. Men han åbner for, at man fremover må blive bedre til at tænke mere tværfagligt:

»Det er klart, vi er en lille by, og vi vil gerne gøre det i samarbejde. Det var også mit indtryk, at det var det, vi gjorde. Og de trafikale forhold mener jeg nu, at de har faglighed til at vurdere. Men man kan altid sige, hvad vi vil fremadrettet, og det er noget af det, jeg allerede har drøftet med Jesper Hansen,« siger han.

Netop Jesper Hansen, formand for Fredericia Shopping, har været blandt de mest markante kritikere. Han har flere gange advaret om, at lukningen af Danmarksporten har haft alvorlige konsekvenser for byens butikker, caféer og serviceerhverv.

»Vi står med en beslutning, der er truffet uden dokumenterede konsekvensanalyser. Det har haft markante følger for butikkerne og bylivet. Når adgangsveje ændres, påvirker det hele midtbyen, og derfor burde kommunen naturligvis have vurderet de erhvervs- og samfundsmæssige konsekvenser,« har han tidligere udtalt.

Flere forretningsdrivende i centrum har siden fortalt, at de oplever omsætningsfald på op mod 20 procent, og at kundetilstrømningen især i weekenderne er faldet markant, efter at porten blev lukket. Forløbet rejser et principielt spørgsmål om, hvad der egentlig menes, når flertallet af politikere i Teknisk Udvalg henviser til, at en beslutning er truffet på »fagligt grundlag«. Formanden for Teknisk Udvalg, John Nyborg (S), anerkender, at forløbet giver stof til eftertanke, men fastholder, at beslutningen blev truffet på et korrekt fagligt grundlag.

»Vi skal selvfølgelig lære af det her og tænke bredere fremadrettet, men i forhold til den opgave, vi stod overfor, var det de rigtige fagfolk,« siger han.

Hos erhvervslivet opleves situationen dog anderledes. For mens kommunens top og udvalgsformand ser et teknisk projekt, ser butikkerne konsekvenserne i form af færre kunder og tabte indtægter.

Læs også