POLITIK.Efter at direktør for Teknik, Klima og Kultur, Morten Christensen, har bekræftet, at de faglige vurderinger bag beslutningen om at lukke Danmarks Port ikke blev foretaget af personer med kompetencer inden for trafik, erhverv eller samfundsøkonomi, erkender byrådsmedlem Cecilie Roed Schultz (Ø), at sagen rejser alvorlige spørgsmål om den politiske kultur i Fredericia.
Hun påpeger dog, at ansvaret ikke ligger hos embedsværket alene.
«Jeg synes, det er svært at kommentere detaljeret på, fordi jeg ikke sidder i Teknisk Udvalg og ikke har hørt den debat. Men når det gælder de samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige vurderinger, så er det politikernes ansvar at bede om at få sådan en vurdering. Hvis man som politiker vil vide, hvad konsekvenserne er, må man selv efterspørge det,» siger Cecilie Roed Schultz.
Hun understreger, at forvaltningen kun kan arbejde inden for de rammer, politikerne sætter.
«De fagpersoner, der er knyttet til Teknisk Udvalg, har ikke til opgave at lave samfundsøkonomiske analyser. Det skal politikerne selv bede om. Hvis man som udvalg bliver bekymret for, at der er for mange projekter i gang på én gang, så må man sige: Vi har brug for en større vurdering af, hvad konsekvenserne er, før vi beslutter noget. Det er et politisk ansvar,» siger hun.
«Et automatpilotsystem»
Cecilie Roed Schultz mener, at sagen afslører et større problem i den måde, beslutninger træffes på i Fredericia Kommune.
«Jeg kan da godt blive bekymret. Det er en debat, jeg har haft mange gange, også tidligere. Der kan godt opstå en kultur, hvor man bare følger indstillinger fra forvaltningen, uden at hæve blikket og se på de større perspektiver. Det er ikke forvaltningens ansvar – det er politikerne, der har svigtet. Vi skal tænke mere strategisk, langsigtet og visionært,» siger hun.
Hun advarer mod, at udvalgene bliver for driftsorienterede og glemmer at udfordre de indstillinger, de får.
«Jeg kan godt frygte, at Teknisk Udvalg har kørt lidt på autopilot. Man skal huske at løfte sig op over sagsniveau og spørge: Hvad betyder det her for byen som helhed, og for de mennesker, der skal leve med konsekvenserne?» siger hun.
Ikke mere bureaukrati – men mere eftertanke
Selvom hun erkender, at der mangler vigtige vurderinger i sagen, ønsker hun ikke at gøre det til et krav, at der fremover skal laves trafikanalyser og samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger for alle større projekter.
«Nej, det synes jeg ikke, der skal være et generelt krav om. Det bliver alt for bureaukratisk. I mange tilfælde vil det slet ikke være nødvendigt. Men der, hvor det giver mening, skal man selvfølgelig gøre det. Og det kræver, at man som politiker bruger sit eget dømmekraft og stiller krav til forvaltningen, når det er nødvendigt,» siger hun.
«Tilliden må genopbygges – men det tager tid»
Spørgsmålet om, hvordan tilliden til kommunen skal genoprettes, mener Cecilie Roed Schultz ikke kan løses fra den ene dag til den anden.
«Jeg tror, det bliver svært at nå inden valget. Tillid tager tid at genopbygge. Men det må være en opgave for det nye udvalg, der kommer efter valget, at få skabt en bedre dialog og mere gennemsigtighed. Det er den eneste vej frem,» siger hun.
For Cecilie Roed Schultz står sagen som endnu et eksempel på, at Fredericia har brug for et opgør med den måde, beslutninger bliver truffet på.
«Vi skal væk fra automatpiloten og tilbage til det politiske ansvar. Det er der, det er gået galt denne gang.»
Læs også