
POLITIK. Debatten om kommuneplanen og de udpegede mulighedszoner til solceller fortsætter i Fredericia. På byrådsmødet den 1. september fremsatte SF, Socialdemokratiet og Det Konservative Folkeparti et ændringsforslag, som først blev sendt til byrådsmedlemmerne få timer før mødet. Ifølge byrådsmedlem Cecilie Roed Schultz (Enhedslisten) var processen både uordentlig og i strid med forretningsordenen.
»Jeg sad til et temamøde, da der omkring kvart over fire tikkede en mail ind. Man kunne mærke det i rummet, fordi flere begyndte at tjekke deres telefoner og computere. Jeg åbnede mailen og kunne se, at der var en masse billedmateriale med ændrede zoner. Det kunne jeg slet ikke sætte mig ind i samtidig med, at vi skulle høre oplæg om noget helt andet. Det var simpelthen ikke i orden over for oplægsholderen, at vi alle sammen sad og forsvandt ind i et kompliceret bilag,« siger hun.
Hun oplevede, at ændringsforslaget var langt mere omfattende, end hvad man normalt forstår ved et ændringsforslag. »Det var ekstremt kompliceret, fordi det ændrede på en hel masse områder, som vi har brugt meget lang tid på at udpege. Efter min vurdering var det mere et nyt selvstændigt forslag end en justering af det oprindelige. Derfor synes jeg ikke, reglerne er blevet overholdt,« siger Cecilie Roed Schultz.
Hun fremhæver, at hun selv havde overvejet at stille et forslag, men havde undladt det af hensyn til reglerne. »Normalforretningsordenen siger, at sager og bilag skal udsendes otte dage før mødet, senest fire hverdage før. Derfor havde jeg ikke stillet mit forslag. Men da de andre partier kom med deres store ændringsforslag samme dag, tænkte jeg, at så kunne jeg også stille et meget simplere ændringsforslag, som var overskueligt. Det gjorde jeg for at afværge, at vi skulle stemme om noget, ingen kunne nå at sætte sig ordentligt ind i,« siger hun.
Hun understreger, at hendes ærinde var at sikre en ordentlig proces. »Det er meningen, at ændringsforslag skal være små justeringer. Det her var noget helt andet. Jeg synes ikke, det var ordentligt over for de borgere, der risikerede at blive berørt, uden at have haft mulighed for at se det komme. Derfor protesterede jeg også under byrådsmødet,« siger hun.
På spørgsmålet om, hvorvidt punktet bør behandles igen, svarer hun: »Jeg synes, det er nødvendigt med en ny behandling for at sikre en færre proces. Når så omfattende ændringer kommer ind så sent, og når de ikke er rettidigt udsendt, så kan man ikke sige, at reglerne er overholdt. Derfor bør det tages op på ny.«
Fakta: Ændringsforslaget
- Socialdemokratiet, SF og Det Konservative Folkeparti fremlagde et ændringsforslag på byrådsmødet den 1. september.
- Forslaget reducerede mulighedsområderne til 311,3 hektar, hvoraf maksimalt 170 hektar må anvendes til solceller.
- Ændringsforslaget blev først sendt ud samme dag kort før mødet og desuden delt fysisk under behandlingen.
Fakta: Reglerne for dagsorden og bilag
- Ifølge Normalforretningsorden for kommunalbestyrelser (§ 3) skal dagsorden og bilag udsendes otte dage før mødet og senest fire hverdage før.
- Kun hvis en sag ikke kan udsættes, kan den behandles uden rettidig udsendelse.
- I så fald skal det fremgå tydeligt af dagsordenen, at materialet kommer for sent, og der skal gives en begrundelse for, hvorfor sagen ikke kan vente.
- Hvis dette ikke er noteret på dagsordenen, kan beslutningen i princippet være i strid med reglerne.
Fakta: Styrelsesvedtægten i Fredericia
- Styrelsesvedtægten fastlægger, hvordan byrådet og dets udvalg arbejder.
- Kommunaldirektøren har ansvaret for, at sager behandles korrekt og i overensstemmelse med lovgivningen.
- Byrådet kan kun træffe gyldige beslutninger, hvis reglerne for dagsorden, udsendelse og forberedelse er fulgt.
Læs også