Byrådsmedlem Palle Dahl (O) er blevet mødt med flere henvendelser fra borgere i Fredericia, især fra dem der bor i Prangervej-kvarteret, om støjgener fra havnen. Nu har han fået nok og vil gøre noget ved det.

I mange år har Dahl modtaget klager om støj fra færgeterminalen og Crossbridge-havneterminalen, og han mener nu, at der er behov for, at havneselskabet går i dialog med borgerne for at finde løsninger på problemet.

– Jeg har flere gange forsøgt at få et møde i stand med ADP A/S, men det er desværre ikke lykkedes indtil videre. Jeg skal dog snart mødes med kommunens forvaltning om støjen, hvor vi skal drøfte situationen, siger Palle Dahl.

De mange klager, som Dahl modtager, stammer primært fra Prangervej-kvarteret, hvor han selv bor. Ifølge Dahl er det naturligt, at de lokale reagerer, da de har været vidner til den stigende aktivitet på havnen gennem årene. Den vækst har ikke kun betydet flere arbejdspladser og økonomisk aktivitet, men også øget støjforurening for beboerne.

– Jeg modtager omkring fem til seks klager om ugen. Det er tydeligt, at borgerne føler sig overset, og mange af dem mener, at jeg som byrådsmedlem bør gøre noget ved det, siger han.

Palle Dahl opfordrer nu havneselskabet til at tage initiativ og indkalde til et borgermøde om støjproblemet, hvor borgerne kan få information om de løsninger, der er på vej. Ifølge Dahl kunne det være en god idé, ligesom det har været for andre emner i Fredericia.

– Det ville være en rigtig god idé at holde et borgermøde, hvor havnen kan fortælle borgerne om de initiativer, der er på vej, for eksempel omkring landstrøm. Jeg synes, det har været en god praksis med borgermøder om andre emner i kommunen, og det kunne vi også bruge her, siger han.

Palle Dahl henviser til de kommende projekter om landstrøm, som ifølge ham kan være en af de løsninger, der kan mindske støjen fra færgerne, der ofte ligger med tændte hjælpemotorer, når de bliver lastet og losset.

– Jeg er klar over, at der er flere positive tiltag på vej. Landstrøm er en vigtig del af løsningen, og det ville være rigtig godt, hvis havnen kunne informere borgerne om, hvordan det fungerer, samt hvilke udfordringer der er i forbindelse med reglerne for landstrøm, siger han.

Samtidig understreger han, at han har sendt alle de klager, han har modtaget, videre til det relevante udvalg i byrådet, nemlig Klima-, Energi- og Miljøudvalget, som har ansvar for at behandle støjklagerne.

– Jeg har videresendt de klager, jeg modtager, til udvalgets formand, Tommy Rachlitz, og så må vi se, hvilke muligheder der er for at afhjælpe problemet. Jeg er klar over, at vi ikke kan pålægge havnen at bruge landstrøm før 2030, men vi skal finde alternative løsninger, der kan reducere støjen, siger Palle Dahl.

I et fremtidigt borgermøde håber han at få svar på, hvordan havnen konkret arbejder med løsninger på støjproblemet og hvordan borgerne kan blive inddraget i processen.

Støjen fra havnen har været en tilbagevendende problemstilling i Fredericia, og Palle Dahl mener, at det er på høje tid, at borgerne får mulighed for at få indsigt i de initiativer, der er på vej. Forhåbningen er, at et borgermøde kan være med til at skabe klarhed og åbne op for en mere åben dialog mellem havnen og byens borgere.

0 0 stemmer
Bedømmelse
Tilmeld
Notify of
guest
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste Flest stemmer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer