POLITIK. Fredericia Midtby har de seneste måneder fået et nyt kælenavn blandt mange borgere – »Fredericias labyrint«. Med ensretninger, fjernede parkeringspladser og vejarbejder er der for flere skabt en oplevelse af kaos. Men for borgmester Christian Bro (S) er billedet et andet. Han mener, at byens trafikændringer er en blanding af nødvendigt vedligehold, politiske beslutninger og bevidste prøvehandlinger, der skal give erfaringer, før man lægger sig fast på en permanent løsning.

»Vi laver jo de vejarbejder, der er nødvendige, og prøver at planlægge dem så godt, som det nu kan lade sig gøre. Det er jo ikke vores arbejde alt sammen. Meget af det er jo ledningsarbejde, og nogle gange er det fordi, der er noget, der er gået i stykker, som skal laves. Det kan man ikke bare udskyde, og det er svært at planlægge,« siger borgmesteren.

Fra Vestbyen til midtbyen

Bro lægger ikke skjul på, at han selv kender til at navigere gennem midtbyen.

»Jeg kommer jo fra Vestbyen og skal også finde lidt alternative veje ind til byen. Det tænker jeg går meget godt,« siger han.

For ham er det derfor ikke et cirkus at finde rundt i Fredericia, som kritikerne ofte beskriver det. Tværtimod oplever han, at midtbyen kan fungere – hvis man sætter sig ind i de muligheder, der findes.

Parkeringsspørgsmålet deler vandene

Et af de mest diskuterede emner er parkeringspladserne. Borgere og erhvervsliv har kritiseret, at pladser er blevet fjernet tæt på butikker og torve, og at det gør det sværere at handle lokalt. Men borgmesteren deler ikke bekymringen.

»Der er masser af parkering i parkeringshuset. Der er betalingspladser bag ved rådhuset, hvor du kan holde den første time gratis. Det kan du også overfor Sct. Michaelis Kirke. Og i Kirkestræde er der gratis parkeringspladser, hvor jeg i hvert fald altid kan finde en plads, hvis jeg skal noget i byen. Så jeg tænker, det er lidt et spørgsmål om at orientere sig og sætte sig ind i, hvor pladserne er. Jeg kan altid finde en parkeringsplads – også en gratis en af slagsen,« siger han.

Bro understreger, at der naturligvis skal være hensyn til de ældre og handicappede, men han afviser, at byen generelt mangler pladser.

Et fælles byrådsansvar

Kritikken af midtbyplanen rammer ikke kun de konkrete tiltag, men også det faktum, at der bruges mange millioner kroner på en plan, der i borgernes øjne kan føles uigennemtænkt. Bro understreger her, at det er et samlet byråd, der står bag beslutningen.

»Det er jo noget, vi er enige om i byrådet. Når man har truffet en beslutning, så er vi selvfølgelig loyale over for den, og så bliver den udført,« siger han.

Han lægger vægt på, at beslutningerne ikke er hugget i sten. Flere af ændringerne er netop lavet som midlertidige tiltag.

At prøve sig frem

Bro sammenligner processen med tidligere erfaringer, hvor prøvehandlinger har vist sig nyttige.

»Meget af det her er jo også det, man kalder prøvehandling. Nu prøver vi det af og ser, hvordan det er. Og så må man jo tage bestik af det. Det var det samme, vi gjorde, da vi åbnede Danmarksgade for trafik. Det var i princippet også en prøvehandling. Så det giver mening at prøve ting af og se, hvad der virker, før man lægger sig helt fast på, hvad man vil,« forklarer han.

For borgmesteren handler det altså ikke om at stå fast på én plan, men om at samle erfaringer, der kan danne grundlag for fremtidens løsninger.

Et spørgsmål om perspektiv

Debatten om midtbyen afspejler også forskellige perspektiver. For nogle borgere handler det om den daglige frustration, når en vante rute pludselig ændres. For erhvervslivet handler det om kundernes adgang til butikkerne. For borgmesteren handler det om en samlet strategi, hvor både vedligehold, byudvikling og trafikplanlægning spiller sammen.

»Jeg synes ikke, at det er et cirkus. Jeg oplever, at vi prøver ting af, justerer og finder frem til det, der virker. Det er en del af den proces, vi er enige om i byrådet,« siger Bro.

Et byråd i fællesskab

For Christian Bro er det afgørende, at borgerne husker, at midtbyens fremtid ikke er en borgmesters soloprojekt, men et bredt anliggende for hele byrådet.

»Pointen er, at vi har truffet beslutningerne sammen. Det er et fælles ansvar, og derfor er det også et fælles arbejde at sikre, at Fredericia får en midtby, som fungerer både for borgere og erhvervsliv,« understreger han.

En by i proces

Midtbyplanen er derfor, ifølge borgmesteren, et projekt i proces snarere end et færdigt produkt. De mange prøvehandlinger skal give svar på, hvilke løsninger der holder i praksis.

Det betyder også, at borgerne må væbne sig med tålmodighed. Forandringer i byens trafik og parkering er aldrig populære, men erfaringerne viser, at tiltag, der først møder kritik, ofte bliver en naturlig del af bybilledet, når de har fungeret i en periode.

For Bro er det derfor helt centralt, at byrådet fastholder dialogen med borgerne og tør justere, når der er behov. Men han afviser, at midtbyen er ved at køre af sporet.

»Jeg kan altid finde en parkeringsplads, og jeg kan altid finde ind til byen. Det kræver måske lidt tilvænning og lidt omtanke, men det er sådan, man udvikler en by,« siger borgmesteren.