I Fredericia er det ikke kun politikere, der taler – det er embedsmænd, der formulerer, justerer og styrer kommunikationen, når erhvervslivet stiller spørgsmål. E-mailudvekslinger mellem topembedsmænd og udvalg viser et koordineret forsøg på at dæmpe kritik fra Fredericia Shoppings formand.
En aktindsigt i sagen om Danmarksporten blotlægger en tæt koordination mellem kommunaldirektør Thomas Jaap, direktør Morten Christensen og udvalgsformand John Erik Nyborg. Bag høflige svar gemmer sig et strategisk apparat, der fremstår mere som imagekontrol end åben forvaltning.
Da erhvervsmanden og formanden for Fredericia Shopping, Jesper Hansen, i oktober skrev til byrådet om konsekvenserne af den langvarige lukning af Danmarksporten, var tonen klar:
»Flere butikker i Midtbyen oplever omsætningsfald på op til 20 procent. Det betyder, at eksistensgrundlaget for flere virksomheder nu er truet,« skrev han til samtlige byrådsmedlemmer.
Men i stedet for en klassisk, administrativ opfølgning udspillede der sig bag kulisserne en helt anden proces.
En omfattende aktindsigt, som Fredericia AVISEN har fået adgang til, viser et kommunalt maskinrum, hvor direktør Morten Christensen og udvalgsformand John Erik Nyborg, med kommunaldirektør Thomas Jaap på sidelinjen, sammen udarbejder svar, koordinerer pressehåndtering og diskuterer, hvordan de bedst kan dæmpe kritikken.
I en mail skriver John Nyborg direkte til Morten Christensen og Thomas Jaap:
»Er det det, som vitterligt kan trækkes ud af det svar og møde, som er afholdt med Jesper – så er jeg bekymret – eller er det endnu en gang Jespers konklusion. Jeg vil meget gerne kunne give et svar som modtræk.«

Kort efter svarer Morten Christensen:
»Jeg tænker, vi måske skal snakke sammen om, hvilket svar vi skal give. Der er blevet foretaget interne faglige vurderinger, som ligger til grund for den valgte løsning.«
Få timer senere følger endnu en besked:
»Det rammer fint det, vi snakkede om.«
Denne form for tæt kommunikation mellem embedsværk og politisk udvalg går igen gennem hele korrespondancen. Der udarbejdes udkast til politiske svar, som Nyborg senere sender ud i eget navn. Ordlyden bærer præg af strategisk kommunikation frem for forvaltningsmæssig redegørelse:
»Jeg vil fortsat arbejde for, at vi finder en arbejdsform, der både sikrer byens udvikling, understøtter erhvervslivet og giver borgerne en tryg og velfungerende bymidte. Det kræver, at vi løfter i fællesskab – ikke peger fingre ad hinanden,« skriver den socialdemokratiske formand John Nyborg.

Et kommunalt PR-apparat
Den fremlagte kommunikation dokumenterer, at Morten Christensen og John Nyborg ikke blot drøfter faglige forhold, men også koordinerer møder med pressefolk, der slet ikke har skrevet om sagen, men pludselig skal dække den, og styrer den offentlige fortælling. I en række sms’er fremgår det, at John Nyborg sammen med embedsværket – aftaler tidspunkt for et interview mellem Nyborg og Fredericia Dagblad, arrangerer fotografering og endda følger op på lokationen. Det hænger ikke helt sammen med den kommunikation, som Morten Christensen tidligere har sendt Fredericia AVISEN, hvor det hele nærmest var opstået tilfældigt, og ikke med den pressemeddelelse, som der skulle være udsendt.
»Jeg har lavet aftalen med Peter til kl. 12.00.«
»Jeg er på Landsoldatpladsen.« skriver John Nyborg på SMS.

Det står i skarp kontrast til de forvaltningsretlige principper om armslængde og politisk neutralitet, hvor embedsværkets rolle skal være saglig og afbalanceret, ikke politisk eller mediestrategisk.
Et erhvervsliv i modvind
I centrum af sagen står de erhvervsdrivende, der kæmper for at holde sig oven vande.
»Efterspørgslen efter nye butikslokaler er i praksis faldet til nul, og flere erhvervsdrivende melder allerede om usikkerhed for fremtiden,« skrev Jesper Hansen i sin oprindelige henvendelse. Men i stedet for dialog mødte han et koordineret modspil – en imagekontrol maskeret som dialog.
Den faglige vurdering, som forvaltningen henviser til, eksisterer ifølge aktindsigten ikke som et dokumenteret grundlag. Ingen konsekvensanalyser, ingen økonomiske beregninger, ingen dokumenterede alternativer. Kun gentagne henvisninger til “vurderinger”, der aldrig er skriftliggjort.
Kommunaldirektørens ansvar
Kommunaldirektør Thomas Jaap indgår som modtager i flere tråde, men uden at korrigere den politiske tone.
Hans rolle fremstår accepterende: Han modtager kopi af mails, hvor embedsmænd bistår politikere i direkte politisk kommunikation.
Det efterlader spørgsmålet: Hvem holder øje med, at embedsværket ikke selv bliver politisk aktør?
Når direktionen godkender en praksis, hvor embedsmænd formulerer svar på vegne af politikere – og samtidig arrangerer medieinterviews – udviskes den klassiske rollefordeling mellem forvaltning og politik.
Et spørgsmål om tillid
Fredericia Shoppings oprindelige henvendelse handlede om frygt for tabte arbejdspladser og et midtbyliv, der langsomt tømmes.
Sagen har nu udviklet sig til noget større: et spørgsmål om forvaltningskultur.
Når embedsmænd og politikere i fællesskab driver et forløb, der ligner krisekommunikation mere end offentlig sagsbehandling, svækkes tilliden til hele det politiske system.
For Fredericias erhvervsliv er spørgsmålet derfor ikke længere, hvornår Danmarksporten åbner – men hvordan kommunen lukker sig om sig selv.
Sagen kan få principiel betydning langt ud over Fredericia. Den illustrerer, hvordan den moderne kommunikation mellem forvaltning og politikere i stigende grad udvisker grænserne mellem embedsmandsrådgivning og politisk strategi.
Hvis embedsværket bliver en del af politikernes imagehåndtering, er det ikke længere blot byens port, der er lukket – men også adgangen til åben og uafhængig forvaltning.










