Venstres byrådskandidat i Middelfart, Anders Møllegård, tager positivt imod DI’s nye ungeudspil og peger på tre løftestænger lokalt: stærkere faglighed i folkeskolen, et tættere samspil med erhvervslivet og bedre mobilitet for de unge.
»Vi skal have et kompetenceløft blandt lærerne – især i matematik og dansk. Det handler ikke om ond vilje, men om at give skolerne mulighed og økonomi til at løfte fagligheden,« siger han og bakker grundlæggende op om DI’s mål om efteruddannelse af matematiklærere inden 2029.
Møllegård hæfter sig samtidig ved kontinuitet i de yngste år: »Den tidlige overgang betyder noget. Jeg tror, det er vigtigt, at børn ikke får to skift på få måneder. Én samlet overgang efter sommerferien giver ro og en bedre start,« siger han.
Han foreslår en model, hvor praktiske erfaringer integreres allerede i udskolingen: »Lad os lave en 9. klasse, hvor eleverne prøver forskellige fag og brancher. En dag om ugen ude i virkeligheden. Det åbner øjnene – også for dem, der måske ikke er til gymnasievejen. Jeg er selv fra håndværket og landbruget. For nogle er tømrerfaget eller murfaget det fedeste i verden – det skal de have lov at opdage.«
Derfor bakker han også op om, at alle elever i 8. eller 9. klasse kommer i erhvervspraktik: »Det er et lille, kontrolleret møde med virkeligheden, før de vælger næste skridt.«
For at få brobygningen til at virke i praksis vil han have et fast bindeled mellem skole og virksomheder: »Vi har brug for en erhvervsplaymaker – en togholder, der kender arbejdsgangene og ved, hvem man tager fat i. Det er ikke kun for de unges skyld. Virksomhederne vinder også ved at kende kommunen og få let adgang til de unge talenter.«
Møllegård ser samtidig behov for en mere aktiv indsats over for unge uden job eller uddannelse: »Vi skal give dem reelle muligheder og gøre jobbene attraktive. Det skal være i orden at vælge SOSU – det er et servicefag på niveau med andre. Vi mangler hænder, og vi skal tale det op,« siger han og efterlyser en målrettet ungekonsulent-indsats, der følger de unge tæt fra udskoling til afsluttet ungdomsuddannelse – også gennem sabbatår.
Han er åben for en ordning med årlig vejledning af ufaglærte studenter: »Vi skal være med til at løfte – give det venlige skub, der får dem videre, så de ikke sander til i et sabbatår, der bliver til to.«
På mobilitet peger han på, at transporten er blevet skåret i årevis, og at der nu er behov for et nyt blik: »Vi har et ansvar for at bringe de unge rundt. Vi skal tænke smartere i busruter, bedre cykelstier – og i, hvordan vi får toget hele vejen ud til virksomhederne og binder Taulov sammen med erhvervsområderne. Det må ikke ende med, at løsningen bliver, at 17-årige blot sætter sig bag rattet. Det er ikke et skridt i den grønne retning.«
Spørger man Anders Møllegård, hvad den vigtigste investering er, svarer han uden tøven: »Trivsel. Følelsen af at høre til. Hvis man føler sig udenfor og ikke slår til, er det svært at komme videre. Løfter vi fællesskabet og fagligheden i folkeskolen og gør vejen til arbejdslivet konkret, så kommer resten lettere – praktik, fritidsjob og lysten til at tage næste skridt.«










