Samtlige alarmer om trængsel på vejene har hylet i snart mange år. Det er virkeligheden om den trafikale tilstand på flere af Fredericias større men også mindre veje. Vi lever i en tid, hvor en høj grad af mobilitet er et dagligt krav, hvad enten vi er studerende, arbejdstagende eller på pension. 

Den offentlige regionale transport er så omkostningstung og dyr, at det alt indberegnet fint betaler sig at familien som alternativ til offentlig transport, anskaffer bil nummer to eller tre – og helt fint med det. Regningen er, at intensiteten på vores kommunale veje er stigende. Der er ikke nogen rigtig gode løsninger på det problem, med der er nogle årsager som ikke hidtil har været tillagt betydning af et stort flertal i byrådet (20 af 21). 

Tilbage i 2022 vedtog et næsten enstemmigt byråd at lave en gigantisk udvidelse af Fredericia havn. Desværre var der ikke ordentligt redegjort for de konsekvenser udvidelsen medførte. Udvidelsen betød mere støj, vibrationer og gener i form af støv, lugt og negativ påvirkning af havmiljøet. Det betød også en stigning i antallet af lastbiler på Snoghøj landevej med op til 2755 lastbiler i døgnet eller en lastvogn pr. 30. sekund – døgnet rundt. Problemerne stod mejslet sort på hvidt, men der var og er ingen løsninger på alle de selvskabte problemer. Derfor stemte jeg nej.

Værre er det, at et næsten samlet byråd – alle undtagen jeg – netop har stemt for en Kommuneplan der inviterer til en tredje parallel forbindelse over Lillebælt. Grundlaget er mere end mangelfuldt, da der ikke figurerer et eneste ord om hvor en ny og tilstødende ekstra motorvej og togforbindelse skal gå gennem Snoghøj, Erritsø og Taulov!

Området er i forvejen stærkt støj- og trængselsplaget og en tredje parallelforbindelse vil kun gøre ondt værre og påvirke helbredet med mere for de mange borgere i de områder. 

Området i det sydlige Erritsø/Snoghøj er blevet et uddannelsescentrum og indkøbsområde. Der er biler overalt og fyldte P-pladser. Jeg arbejder på, at der over tid kan etableres et trinbræt – et stoppested for tog – således de mange der dagligt pendler, kan tage toget i stedet. Der tegner sig en bred politisk enighed om de tanker. 

Imedens kan vi alle sammen se frem til mere trængsel, larm, dårlig trivsel og daglist kaos, der kun går en vej. 

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her