
SPORT. Kolding Kommune og KIF Kolding har indgået en ny treårig sportsmarkedsføringsaftale, der gælder fra 1. juli 2025 til 30. juni 2028.
Dermed fortsætter de det stærke samarbejde, selvom klubbens håndboldherrer spiller i 1. division i næste sæson.
»I mere end 40 år har KIF Håndbold sat vores kommune på landkortet og været med til at skabe lokal stolthed og sammenhold gennem store håndboldoplevelser. Det tror vi også på vil ske i fremtiden. Derfor bakker vi op om klubben og dens langsigtede arbejde og ser fortsat samarbejdet som en værdifuld platform, både for fællesskabet og for at synliggøre Kolding Kommune ud over kommunegrænsen,« siger Knud Erik Langhoff, der er borgmester i Kolding Kommune.
Den nye aftale skal netop være med til at styrke Kolding Kommunes synlighed gennem håndboldklubbens aktiviteter – og samtidig understøtte kommunens vision »Sammen designer vi livet«, der blandt andet fokuserer på fællesskab, bæredygtighed og det gode hverdagsliv.
Aftalen omfatter bl.a. visning af kommunens logo og navn ved hjemmekampe, omtale i klubbens kommunikation og fælles indsatser inden for breddeidræt, sundhed og sociale aktiviteter, særligt målrettet børn og unge.
Samarbejdet har tidligere ført til en række konkrete tiltag – senest i forbindelse med den stort anlagte håndboldlandskamp mellem Danmark og Frankrig den 15. marts i Sydbank Arena. Her lavede Kolding Kommune og KIF Kolding særlige events for grupper, der ellers kan have svært ved at finde vej ind i idrætsfællesskaber. Blandt deltagerne var børn, personer med udviklingshandicap og familier i sårbare situationer.

»Når vi investerer i sport, investerer vi også i fællesskab, trivsel og nye veje ind i foreningslivet – særligt for børn og unge. Med aftalen får vi ikke bare synlighed; vi får en platform til at invitere flere med og skabe levende fællesskaber i hele kommunen. Det er helt i tråd med vores arbejde for en sund og bevægelsesglad kommune,« siger Birgitte Kragh, der er formand for Sundheds- og Fritidsudvalget i Kolding Kommune.
»Vi er stolte af, at Kolding Kommune bakker op om det gode arbejde, der ligger i klubben for byen og for håndboldfans. Det tætte samarbejde betyder, at vi kan udvikle vores indsats både på og uden for banen for at skabe oplevelser, der favner hele kommunen. Vi kæmper begge for Kolding, både i Sydbank Arena og i nærmiljøet. Derfor glæder det os, at Kolding Kommune anerkender dette med et samarbejde, der skal komme alle til gode,« udtaler Simon Nielsen, Partneransvarlig i KIF Kolding.
Kolding Kommune yder et årligt markedsføringsbidrag på 750.000 kr. ekskl. moms. Parterne vil mødes flere gange årligt til evaluering og koordinering af samarbejdet.