FORBRUGER. Det ligner et farvel til en hel biltype. Med nye EU-regler i horisonten ser det sort ud for de plugin-hybrider, der tidligere blev omtalt som det grønne mellemtrin på vej mod en elektrisk fremtid. Ifølge FDM vil de kommende ændringer sende biltypen ud i glemslen – i hvert fald herhjemme.

Et nyt EU-krav betyder, at plugin-hybrider ved årsskiftet skal måles med en ny metode, der i langt højere grad afspejler bilens reelle brændstofforbrug og CO₂-udledning. Og det får konsekvenser.

Ifølge FDM vil den opdaterede måling få udledningen til at skyde i vejret – på papiret. Det betyder, at mange modeller vil overstige grænsen på 50 gram CO₂ pr. kilometer, og dermed mister de retten til lav afgift. Resultatet er, at selv de billigste modeller kan ende med en afgift på 100.000 kroner, mens de dyrere biler risikerer at stige med op mod 200.000 kroner, eller endnu mere.

– Elbilerne har for længst overhalet plugin-hybriderne. Både i salgstal og teknologisk. Derfor er det også yderst begrænset, hvor stor virkning de højere afgifter reelt vil få for de danske forbrugere, siger politisk chef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Et grønlandskift med bagside

Mens FDM altså forstår logikken bag de nye målemetoder, retter de samtidig en skarp kritik mod de danske bilafgifter. For nok udleder mange plugin-hybrider mere end tidligere antaget, men kører man primært på el, kan de være et grønnere alternativ end mange tror.

– Plugin-hybriderne viser dog med al tydelighed, hvor forældede de danske bilafgifter er. For bilerne kan bruges meget grønt, hvis man primært kører på strøm og ikke benzin, men registreringsafgiften straffer teknologien hårdt, påpeger den politiske chef.

Uddøende biltype

Salget af plugin-hybrider er allerede dykket i storstil. I 2025 udgør biltypen under tre procent af det samlede bilsalg. Den udvikling forventes nu at eskalere, og flere bilimportører har ifølge FDM allerede taget konsekvensen. Nogle har fjernet modellerne helt, mens andre har skudt gang i store lagersalg.

Men midt i afskeden hilser FDM trods alt den nye målemetode velkommen.

– Formålet med at skifte til plugin-hybrider og elbiler er at reducere klimabelastningen. Derfor er det afgørende, at bilernes miljø- og klimaegenskaber måles på en retvisende måde. I FDM har vi i årevis efterspurgt en opdatering af plugin-hybridernes målemetode, så den giver et mere retvisende billede af bilens almindelige drift, siger Torben Lund Kudsk.

Han peger på, at det er på tide at revurdere hele det danske afgiftssystem.

– Derfor mener vi fortsat, at den værdibaserede registreringsafgift bør afskaffes, og at bilerne, uanset drivmiddel, i stedet beskattes ud fra tekniske kriterier som energiforbrug, egenvægt og batteristørrelse – på sigt måske suppleret med kørselsafgifter i de områder, hvor det vil give mening.

Sådan rammes plugin-hybriderne:

  • CO₂-udledningen fordobles ifølge nye målemetoder
  • Grænsen på 50 gram CO₂ pr. km overskrides, hvilket betyder højere afgift
  • Prisstigninger op mod 200.000 kroner på visse modeller
  • Importører fjerner modeller eller sælger ud med rabatter

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her