Kolding Kommune er blevet udvalgt som én af tre samarbejdskommuner i det nationale madprojekt “Smag dig frem – gør Danmark grønnere”. Indsatsen, der er støttet af Nordea-fonden og Novo Nordisk Fonden, skal hjælpe børnefamilier med at ændre madvaner i en grønnere og sundere retning – ikke kun derhjemme, men også gennem initiativer i skoler, supermarkeder, fritidsaktiviteter og på arbejdspladser.
Borgmester ser store muligheder i projektet
Bag projektet står Fødevarestyrelsen, Forbrugerrådet Tænk og Madkulturen, der har fået en samlet bevilling på 47,2 mio. kroner, hvoraf Kolding Kommune modtager én mio. kroner og medfinansierer med yderligere én mio. kroner. Formålet er at gøre det nemmere for danske børnefamilier at træffe sunde og klimavenlige valg i en travl hverdag.
Borgmester Knud Erik Langhoff ser store perspektiver i at være en del af projektet, der passer ind i kommunens fokus på bæredygtige fødevarer.
– I Kolding glæder vi os over at være en del af denne ambitiøse indsats, der passer perfekt til vores mangeårige fokus på at fremme et mere bæredygtigt lokalt fødevaresystem. Med initiativet ‘Smag dig frem’ får vi en unik mulighed for at engagere børnefamilier på en helt ny måde, der kan accelerere bevægelsen mod en bæredygtig madkultur. Vi ser frem til at præge den nationale dagsorden gennem projektet og håber samtidig at kunne inspirere andre kommuner, siger han i en pressemeddelelse fra Kolding Kommune.
Bæredygtighedskonsulent Helle Vilsbøll står i spidsen for Smag Dig Frem-indsatsen i Kolding. Som projektleder skal hun sikre, at initiativerne forankres lokalt og bliver en integreret del af kommunens arbejde med bæredygtige madvaner.
Mad på skoleskemaet og i supermarkedet
Projektet tager udgangspunkt i de steder, hvor børnefamilier i forvejen træffer beslutninger om mad og indkøb. I skoler, supermarkeder, fritidsaktiviteter og på arbejdspladser skal nye initiativer gøre det nemmere at vælge grønnere og sundere måltider i hverdagen.
Madkundskab får en større rolle på flere af kommunens folkeskoler, hvor eleverne lærer om klimavenlige måltider og deltager i Danmarksmesterskaberne i Madkamp. I supermarkederne skal bedre skiltning og vejledning gøre det lettere at vælge sunde og bæredygtige varer, mens fem udvalgte arbejdspladser får kantinemenuer med et grønnere fokus. Her bliver køkkenpersonalet trænet i at udvikle næringsrige retter, der også kan inspirere medarbejderne derhjemme.
I flere boligområder tilbydes madkurser, hvor børnefamilier får konkrete råd til at bruge flere grøntsager i hverdagen. Samtidig bliver lokale idrætsklubber og fritidsforeninger en del af indsatsen, så sunde og grønne måltider bliver en naturlig del af fællesskabet.
Ifølge Arne Astrup, direktør for afdelingen for ernæringsforskning og overvægt i Novo Nordisk Fonden, er en af de største barrierer for grønnere madvaner, at mange oplever usikkerhed omkring, hvordan de skal lave måltider uden kød:
– Mange vil gerne erstatte noget af kødet med grønne retter. Men det kan være en stor udfordring at omsætte de gode intentioner til hverdagen, når man skal sammensætte et grønt måltid med for eksempel linser og bønner og få det til at smage så fantastisk, at man glemmer kødet. Samtidig skal man have alle de vigtige næringsstoffer med. Det kræver nogle nye færdigheder indenfor indkøb og madlavning, som dette projekt kan få ud til danskerne – især til de travle børnefamilier.
Erfaringer fra Kolding, Slagelse og Svendborg skal inspirere resten af Danmark
Kolding Kommune er blevet udvalgt til projektet sammen med Slagelse og Svendborg. De tre kommuner er blevet valgt på baggrund af en kortlægning af landets kommuner, hvor kriterier som pendling, arbejdspladsstørrelser, husstandsindkomst og befolkningssammensætning er blevet vurderet. Ifølge Christine Paludan-Müller, uddelingschef i Nordea-fonden, rummer projektet et stort potentiale.
– Vi er stolte af at støtte dette projekt, som både vil bruge maden som et fælles tredje og samtidigt inspirere og motivere børnefamilier til at lave sund og grøn mad. Projektet vil udvikle og teste en multikomponent indsats, som møder børnefamilierne, hvor de er – i både skole, arbejde, fritid, hjemmet, på de sociale medier samt i indkøbssituationen. I Nordea-fonden støtter vi det gode liv. Vi har ikke opskriften, men vi tror på, at ‘Smag Dig Frem’ har de nødvendige ingredienser for at styrke sunde, grønne madfællesskaber, fremhæver hun.
Erfaringerne fra Kolding, Slagelse og Svendborg skal ikke blot gavne de tre kommuner, men også danne grundlag for at inspirere andre og bidrage til en bredere bevægelse mod grønnere madvaner i Danmark.
Projektet løber fra 2025 til 2027, og resultaterne vil løbende blive evalueret og offentliggjort.