Danske bilister holder fortsat speederfoden i ro. Nye tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer viser, at de gennemsnitlige hastigheder på både motorveje og landeveje fortsatte med at falde i 2024. Det markerer endnu et år med en bemærkelsesværdig tendens til lavere hastigheder i trafikken.
På motorvejene har gennemsnitshastighederne stabiliseret sig omkring 118,3 km/t og 110,8 km/t for henholdsvis strækninger med hastighedsgrænser på 130 og 110 km/t. Ifølge Niels Moltved, projektleder i Vejdirektoratets afdeling for trafikstatistik, er det økonomiske hensyn, der i høj grad forklarer udviklingen.
– Mange trafikanter har opdaget, at de kan spare penge på brændstof uden at miste nævneværdig tid på turen. De vaner ser ud til at hænge ved – selvom brændstofpriserne ikke længere er lige så høje, siger han.
Brændstoføkonomi og vaner bag tendensen
Vejdirektoratet fremhæver, at den minimale tidsgevinst ved at køre hurtigere også spiller en rolle. Et konkret eksempel viser, at en 50 km strækning tager omkring 27 minutter ved 110 km/t, men kun to minutter mindre ved 120 km/t.
– Det viser, hvor lidt tid der egentlig er at hente ved at køre for hurtigt, siger Niels Moltved og tilføjer:
– Når vi ser hastighederne stabilisere sig, så skyldes det sandsynligvis en kombination af vaner og økonomiske hensyn.
Jyske landeveje sætter ny rekord
Den samme tendens ses på landevejene, hvor gennemsnitshastigheden i Jylland faldt fra 80,8 km/t til 79,8 km/t i 2024. Det er et markant fald, som Vejdirektoratet tilskriver både økonomiske hensyn og en øget opmærksomhed på trafiksikkerhed.
– Det er et fald, der sandsynligvis afspejler den samme økonomiske bevidsthed, vi ser på motorvejene. Selvom gevinsten ved at sænke farten på landeveje ikke er så stor som på motorvejene, kan det tyde på, at flere har fået øjnene op for, at de kan spare penge på brændstof – og samtidig køre mere sikkert, siger Niels Moltved.
Elbiler spiller en rolle
Teknologi og elbiler kan også have bidraget til den generelle udvikling. En rundspørge fra Vejdirektoratet viste, at 82 procent af elbilisterne bevidst sænker hastigheden for at maksimere batteriets rækkevidde. Nye biler med avancerede hastighedsassistenter og advarsler om overskridelse af hastighedsgrænser hjælper desuden førere med at holde en passende fart.