Forbrugerombudsmanden har politianmeldt flyselskabet KLM for at have overtrådt markedsføringslovens regler om vildledning. Sagen drejer sig om en radioreklame fra 2023, hvor KLM brugte udsagn, der ifølge Forbrugerombudsmandens vurdering kunne give forbrugerne et forkert indtryk af selskabets bæredygtighedstiltag.

I reklamen blev det blandt andet fremhævet, at KLM tager “et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt,” og at der nu indgår “en del bæredygtigt flybrændstof” i alle billetter. Forbrugerombudsmanden mener, at disse udsagn skabte et billede af større klima- og miljømæssige fordele ved at flyve med KLM, end der reelt var belæg for. Ifølge myndigheden tilsatte KLM i virkeligheden kun én procent bæredygtigt flybrændstof til sine flyvninger, hvilket ikke svarer til forbrugernes forventning om et “stort skridt.”

Vildledende udsagn om bæredygtighed

Forbrugerombudsmanden vurderer, at udsagnene i reklamen var egnet til at vildlede forbrugerne, da det ikke blev tydeligt forklaret, at bæredygtigt flybrændstof på nuværende tidspunkt kun har en begrænset effekt på luftfartens samlede miljøpåvirkning. Forbrugerne kunne derfor få en overdreven opfattelse af, at flyrejser med KLM bidrog væsentligt til den bæredygtige udvikling.

Torben Jensen, Forbrugerombudsmand, udtaler:

– Markedsføring af de tiltag, som virksomhederne iværksætter for at begrænse deres miljøpåvirkning, er vigtig information for forbrugerne. Oplysningerne skal derfor være korrekte og må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomheders tiltag er mere vidtgående, end de er, og har en større effekt, end der er belæg for. I modsat fald er det vildledende markedsføring og strafbart.

Lovgivningen på området

Markedsføringsloven sætter klare rammer for, hvordan virksomheder må markedsføre sig. Ifølge lovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller vildlede forbrugerne. Desuden pålægger § 6 virksomhederne at undlade at skjule eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar eller misvisende måde.

Hvis vildledningen kan påvirke forbrugernes beslutninger, kan det føre til straf i form af bøder, jf. § 37, stk. 3. Derudover fastslår § 13, at virksomheder skal kunne dokumentere rigtigheden af deres påstande om faktiske forhold.

Bæredygtighed i markedsføring under skærpet fokus

Sagen mod KLM er en del af en større tendens, hvor bæredygtighedsudsagn i virksomhedernes markedsføring bliver mødt med kritiske øjne. Begrebet “bæredygtigt flybrændstof” er defineret i EU’s ReFuelEU Aviation-forordning, men det fritager ifølge Forbrugerombudsmanden ikke virksomheder fra at overholde lovgivningen om vildledende markedsføring.

0 0 stemmer
Bedømmelse
Tilmeld
Notify of
guest
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste Flest stemmer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer