Nyborg Kommune er i gang med et pilotprojekt, der skal undersøge effekten af at erstatte nogle fysiske hjemmebesøg med onlinehjælp til ældre borgere. Projektet, der løber fra januar til september 2025, involverer et team på seks social- og sundhedsassistenter, der skal hjælpe borgere via skærm fra nye lokaler i Nyborg Sundhedshus.

Formålet med prøvehandlingen er at afprøve, om onlinebesøg kan være en mere effektiv og fleksibel løsning for både borgerne og de ansatte. I første omgang vil op mod 25 borgere i kommunen være en del af projektet. Borgerne skal være i stand til at deltage og være motiverede for at blive vejledt via skærm. Deltagelse i projektet er frivillig.

Projektleder Christina Jensen forklarer:

– Med prøvehandlingen vil vi gerne indsamle erfaringer og lære mere om, hvilke borgere der kan have særligt gavn af besøg via en skærm, og hvilke opgaver det også passer bedst til. Vi skal gøre os nogle erfaringer med henblik på at gøre det til en del af den måde, vi driver hjemmepleje på i Nyborg.

Målet er at skabe en mere effektiv og fremtidssikret ældrepleje, der gør brug af ny teknologi på en klog og praktisk måde. Ved at flytte nogle af opgaverne online kan der spares tid på transport, som i stedet kan bruges på mere direkte pleje og omsorg til borgerne.

– Vi vil gerne finde løsninger, der gør vores processer mere effektive og sikrer, at vi bruger det meste af vores tid på det vigtigste, nemlig den nære borgerkontakt, afslutter Christina Jensen.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her