Liberal Alliance markerede sig tydeligt under årets Black Friday i Fredericia, hvor partiet gennemførte en målrettet gade- og kampagneaktivitet. De var de eneste politiske aktører på gaden denne dag, og det blev en succes, både i forhold til synlighed og interaktion med borgerne.
Med et stærkt fremmøde af medlemmer og partiets repræsentanter, der var iklædt tøj med tydeligt Liberal Alliance-logo, formåede de at tiltrække opmærksomhed fra de mange mennesker, der strømmede gennem Fredericias travle gågader denne fredag. Kampagnen var strategisk tilrettelagt og placeret på steder med høj persontrafik, hvilket gav partiet mulighed for at sprede deres budskaber til en bred og engageret offentlighed.
En af de primære målsætninger for kampagnen var at skabe opmærksomhed omkring Liberal Alliances mærkesager og invitere borgerne til at deltage i deres kommende nytårskur i januar. Flyers blev uddelt til interesserede med information om partiets opstillede kandidater og deres visioner for fremtiden. Det var en simpel, men effektiv måde at komme i kontakt med vælgerne på, og det blev hurtigt tydeligt, at kampagnen fik god respons.
Lokalformand for Liberal Alliance, Poul Rand, var meget tilfreds med dagens udbytte.
– De mange timer på gaden i den kolde luft var særdeles givtige. Vi fik tæt på udsolgt af flyers og var i god dialog med rigtig mange borgere, der gav os gode tilbagemeldinger om emner, de mener, vi skal tage fat på, siger Rand.
Ifølge ham har den personlige kontakt været med til at styrke partiets troværdighed og relationen til vælgerne, hvilket han ser som en vigtig del af Liberal Alliances fremtidige strategi.
At være synlig og tilgængelig for borgerne var et centralt element i kampagnen. I en tid, hvor politisk debat ofte foregår digitalt og i medierne, er den direkte kontakt mellem politikere og vælgere på gaden en måde at opbygge tillid og nærhed på. Det er netop denne form for personlig kontakt, som Liberal Alliance ønsker at styrke i den kommende tid.
Rand nævner, at erfaringerne fra Black Friday-kampagnen har været så positive, at partiet allerede planlægger flere gade-kampagner frem mod det kommende kommunalvalg i 2025.
– Vi vil være på gaden flere gange fremover. Det er vigtigt for os at være synlige og tilgængelige for borgerne, så de kan få en direkte og personlig oplevelse af, hvad vi står for, siger Poul Rand.
Liberal Alliances ungdomsafdeling var også ude og skabe opmærksomhed under Black Friday i Fredericia. De unge medlemmer deltog aktivt i kampagnen og var med til at dele flyers og engagere sig i samtaler med borgerne. Deres tilstedeværelse var en vigtig del af kampagnen, da de ikke blot støttede op om partiets mærkesager, men også viste, at unge mennesker i Fredericia engagerer sig i lokalpolitik. Den yngre generation spillede en aktiv rolle i at sprede budskabet om Liberal Alliances visioner for fremtiden og opfordrede både unge og ældre til at tage del i partiets kommende arrangementer.
Gadeaktiviteterne fra Liberal Alliance er en del af en bredere strategi om at øge tilstedeværelsen i lokalsamfundet og engagere vælgerne på en mere direkte måde. Det var første gang, at partiet var på gaden frem mod kommunalvalget. Hidtil har de gjort opmærksom på sig selv via læserbreve og interviews i medierne.