Den nye ældrelov er blevet solgt som en velfærdsrevolution med helhedspleje, selvbestemmelse og værdighed. På Christiansborg lyder det som begyndelsen på et bedre liv for vores ældre. I Fredericia er spørgsmålet: Hvem har faktisk sat sig ind i loven, hvem har bare nikket og klappet? For mig at se har to parter været bemærkelsesværdigt fraværende i den lokale debat: Ældresagen i Fredericia og et flertal af kommunens politikere.

Papiret ser pænt ud og loven rummer reelle styrker: Én samlet ældrelov og klare værdier kan give Fredericia et bedre kompas. Faste teams og helhedspleje kunne give færre ansigter i hjemmet og mere tryghed. Mindre detailstyring fra staten kunne give kommunen frihed til at rydde op i sit eget bureaukrati.

Svaghederne er: Fredericia har allerede skåret hårdt på ældreområdet, vi mangler sosu-personale, reformen er styringstung med nye visitationer, IT, tilsyn og organisering.

Hvor har de kritiske høringssvar og offentlige spørgsmål til byrådet/forvaltningen været? Når en reform med så stor betydning for ældres livsvilkår rulles ind over kommunen, er det svært ikke at bemærke stilheden. Hvor har Ældresagen været i den diskussion?

Hvis vi ikke tager ældreloven alvorligt i Fredericia, risikerer vi tre meget konkrete ting:

  1. Flere rettigheder uden flere midler. Det kaldes effektivisering, hos borgeren føles det som forringels.
  2. Borgere klemmes mellem kasser og forvaltninger. De med stærke pårørende skal nok finde rundt. De andre, bliver de stille tabere.
  3. Stigende mistillid. Når ældre hører om helhedspleje og kendte ansigter – og oplever det modsatte – så er det ikke dem, der tager fejl.
    Her burde Ældresagen i Fredericia være den skarpe, vedholdende vagthund. I stedet har vi set en lokal debat, hvor hverken Ældresagen eller byrådets politikere har markeret sig klart på, hvad ældreloven konkret skal betyde for de ældre i vores kommune.

Ældreloven fritager ingen for ansvar. De ældre her i byen har krav på, at deres egen interesseorganisation og deres egne politikere kender loven, forstår praksis – og tør sige højt, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan. Indtil det sker, må spørgsmålet desværre stå åbent: Er ældreloven i Fredericia et løft – eller endnu et luftkastel?