Når direktør Peter Kjær den 1. december åbner dørene til receptionen på virksomhedens adresse i Fredericia, markerer han 30 år i TARPGAARD A/S. Et tal, der overrasker ham næsten lige så meget som alle andre.

»Det føles ikke som om, der er gået så mange år. Det føles egentlig som det halve,« siger han og smiler. Tiden er gået hurtigt, forklarer han: »Det er fordi, man er tilpas med det, man arbejder med. Så bliver dagen ikke lang, men kort.«

Han har ikke stået i spidsen i alle 30 år, men han har været en central del af virksomheden — og dens udvikling. Alligevel var det langt fra givet, at han ville blive. »Det overrasker mig, at jeg egentlig er her stadigvæk, og at jeg har haft den udvikling. Det havde man ikke lige i tankerne dengang.«

Et branchehop — og et vendepunkt

Da han i sin tid trådte ind ad døren, var det med en vis spænding. »Det er altid lidt spændende, når man ikke er ret gammel og skal arbejde i en helt anden branche.« Han kom fra en stilling som projektleder og salgsleder, men fandt hurtigt fodfæste i den teknisk krævende verden med glas- og alufacader.

Det afgørende vendepunkt kom få år inde i ansættelsen: etableringen af virksomhedens egen alufunktion. »Det kom 3-4-5 år efter, jeg startede. Det er jo noget af det, der gør, at vi er her i dag. Det er medvirkende – ikke det eneste, men en vigtig del.«

Det blev en strategisk beslutning, der styrkede TARPGAARDs position i en branche, hvor dokumenteret kvalitet, logistik og præcision er afgørende for både bygherrer og entreprenører. At samle kompetencerne internt har givet både kontrol og kapacitet.

Kultur, kontinuitet og kolleger, der bliver

Kjær hæfter sig også ved, at han ikke er alene om de mange år. »Der er jo også andre end mig. Jeg er ikke den første, der har taget et jubilæum. Der er to mere plus stifterne.« Kontinuiteten betyder noget — både for produktkvaliteten og for hverdagen, fortæller han: »Man ser jo, at det ikke kun er én selv, der synes, det er godt at være her.«

Udviklingen i virksomheden – og ejerskabet – har løbende givet nye opgaver. »Ejerskabet ændrer sig i løbet af årene. Det giver nogle udfordringer, men også noget at arbejde med.« For ham er netop variationen en drivkraft. »Der er hele tiden nye udfordringer. Det går aldrig hen og bliver en rutineopgave.«

Et planlagt – men ikke hastigt – generationsskifte

Selvom han trives, er han også realistisk om fremtiden. »Når man når en vis alder — omkring 60 år — så skulle der gerne være en ny kraft, der overtager.« Det er ikke en afgangsdato, men en ambition om at sikre ro, struktur og kontinuitet i tide. »Men jeg stopper i hvert fald ikke lige foreløbig.«

Afslutningen på jubilæumsåret bliver receptionen den 1. december. »Vi holder det i firmaet. Alle medarbejdere, forretningsforbindelser, familie og venner kan kigge forbi.« Intet stort anlagt show, men præcist, som han ønsker det: enkelt og ordentligt.

Perspektivet for branchen

At en direktør bliver i samme virksomhed i 30 år er ikke hverdagskost i en branche med høj udskiftning og hård konkurrence. Men netop den slags kontinuitet skaber kapacitet og soliditet — noget markedet efterspørger mere end nogensinde.

For glas- og facadebranchen betyder virksomheder som TARPGAARD, at bygherre- og entreprenørleddet kan trække på stabile partnere i projekter, hvor kvalitet og præcision er afgørende. Når kompetencer, erfaring og produktion bindes tæt sammen, falder risikoen — og produktiviteten stiger.

Kjærs rejse viser, at strategiske valg tidligt kan definere en virksomhed i årtier. Og at robusthed, ikke støj, er det, der bærer længst.