Kaffe, rundstykker og kollektiv trafik: Borgmester Johannes Lundsfryd Jensen (S) og minister for Grøn Trepart Jeppe Bruus satte onsdag morgen fokus på jernbanens rolle for Middelfarts udvikling som arbejdsby, bosætningsby og bindeled i Danmark.
Mens pendlere strømmede til Middelfart Station onsdag morgen, stod Socialdemokratiet klar med kaffe, rundstykker – og politiske budskaber. Arrangementet, der fandt sted fra klokken 06.30 til 08.00, markerede et lokalt højdepunkt i valgkampen: en politisk morgen på perronen med borgmester Johannes Lundsfryd Jensen, transportminister Jeppe Bruus og flere lokale kandidater.
De mødte pendlerne i øjenhøjde med et klart budskab: jernbanen er ikke bare transport – den er fundamentet for Middelfarts fremtid.
»Jernbanen er en rygrad«
»Jeg vil sige, at for det første, så er jernbanen en rygrad,« siger Johannes Lundsfryd Jensen, mens de første tog ruller ind på stationen. »Vi har jo en jernbane, der går igennem kommunen, og vi har fem stationer. Det er jo relativt meget – og det er vi glade for.«
Borgmesteren beskriver, hvordan Middelfart i samarbejde med de øvrige fynske kommuner og Trekantsområdet har udviklet en fælles vision for den kollektive trafik.
»Vi har sammen med de fynske kommuner og Trekantsområdet udklækket en vision, som vi kalder for det fynske S-tog. Det skal gå frem til Kolding og Vejle og udnytte, at der er rigtig mange små stationer på strækningen mellem Svendborg og Odense, Odense og Middelfart, og Middelfart og frem til Kolding og Vejle,« siger han.
Ubrugte stationer og ny jernbane
Men mange af de lokale stationer udnyttes ikke optimalt, påpeger borgmesteren.
»Vi får ikke brugt de små stationer tilstrækkeligt. Det skyldes, at der ikke er flere afgange – og det er noget, vi kan og skal løse. Det bliver faktisk løst nu her, når vi får den vestfynske jernbane i løbet af nogle år,« siger Johannes Lundsfryd Jensen.
Han peger på, at udbygningen af jernbanen vil give kommunen en langt stærkere sammenhæng både mod øst og vest.
En motor for bosætning og arbejde
For Middelfarts borgmester er jernbanen ikke kun et transportprojekt – det er et udviklingsprojekt, der rækker langt ind i kommunens hverdag.
»Det betyder noget i forhold til, om folk kan komme til og fra arbejde og uddannelse. Der er mange unge, der tager uddannelse herfra,« siger han.
Han understreger, at det handler om at gøre Middelfart til en attraktiv pendler- og bosætningskommune.
»Det er jo fint, hvis de har muligheden for at tage toget. Det gør en forskel for, om man vælger at bosætte sig her – og for om vores erhvervsliv kan tiltrække medarbejdere,« siger han.
Kollektiv trafik som klimapolitik
Selvom arrangementet var lokalt forankret, rakte samtalen også ud mod de større linjer. For Socialdemokratiet er jernbanen en central del af både klima- og mobilitetspolitikken.
»Når vi investerer i den vestfynske jernbane og i bedre udnyttelse af de små stationer, så er det også et grønt valg. Det handler om, at vi gør det lettere at vælge toget – og sværere at vælge bilen hver dag,« siger Johannes Lundsfryd Jensen.
Morgen med mening
Den politiske morgen på stationen var en del af Socialdemokratiets lokale valgkampagne, hvor nærvær og dagligdags samtaler er i centrum. For mange af pendlerne blev det en uventet start på dagen – men også en mulighed for at stille spørgsmål direkte til borgmesteren og ministeren.
For Johannes Lundsfryd handler det om at møde folk dér, hvor politikken mærkes mest konkret.
»Når folk står på toget klokken seks, er det jo ikke et mødelokale eller et rådhus, de tænker på – det er deres hverdag. Og det er dér, vi skal vise, at vi som kommune og som politikere har blik for, hvordan de faktisk kommer frem og tilbage i den,« siger han.
En kommune på skinner
Middelfart har ifølge borgmesteren en særlig position i Danmark: en kommune, der ligger midt i landet – og midt i en jernbaneakse, der forbinder landsdelene.
»Vi er en kommune med mange pendlere og mange virksomheder, der har brug for, at trafikken fungerer. Derfor skal vi blive ved med at udvikle den kollektive trafik. Det er ikke bare et spørgsmål om transport – det handler om vores sammenhængskraft som kommune,« siger Johannes Lundsfryd Jensen.
Og med rundstykker, morgenkaffe og varme hænder på perronen viste Middelfart denne onsdag morgen, hvordan lokalpolitik også kan handle om det helt konkrete: at toget kører, som det skal – og at byen følger med.










