Torsdag formiddag blev Danmarksgade i Fredericia officielt åbnet som sivegade, hvor biltrafik igen er tilladt efter flere års diskussioner og planlægning.

Dyt, dyt. Efter flere års diskussion og planlægning kunne Fredericia torsdag klokken 11:00 byde biler og cykler velkommen på en del af Danmarksgade, der ikke længere er gågade. I snevejr og med æbleskiver og varme drikke blev det markeret, at gaden nu er en sivegade, hvor fodgængere, cyklister og bilister skal dele pladsen. Det er begyndelsen på et nyt kapitel for den centrale gade, der fremover skal skabe balance mellem handel, ophold og trafik.

I snevejret samlede en broget flok af borgere, politikere og erhvervsdrivende sig for at markere åbningen af Danmarksgade som sivegade. Med den røde snor spændt ud og æbleskiver i pavillonen holdt John Nyborg (A), formand for Teknisk Udvalg, åbningstalen, inden snoren blev klippet som symbol på det nye kapitel for gaden. Dansk Folkepartis Palle Dahl tog æren som den første bilist gennem gaden, mens hans partifælle Susanne Eilersen sad på passagersædet og fulgte den historiske køretur.

“En ny måde at bruge gaden på”

John Nyborg er glad for, at alle parterne er blevet hørt og glæder sig til prøveperioden.

John Nyborg fremhævede i sin tale, hvordan åbningen markerer en ny begyndelse for Danmarksgade og Fredericia bymidte. Han sagde:

– Det er fantastisk, og det ser ud til at blive en god jul med en god julehandel, og det håber vi på. En del af det er, at vi i dag åbner Danmarksgade som en sivegade. Vi markerer faktisk begyndelsen på en ny måde at bruge gaden på – en måde, der skal skabe balance mellem det naturlige liv, trafik, gående og trivsel, sagde Nyborg.

Den officielle åbning afslutter en længere proces, hvor mange aktører har været involveret.

– Vi har længe været i gang, og I har fulgt med. Det har været en lang proces, men nu er vi her. Vi har først og fremmest arbejdet med vores tekniske folk, som har markeret parkeringsdåser, sat skilte op og justeret trafikken. Jeg var rundt og kiggede i går, og i dag ser vi resultaterne af arbejdet, forklarede han og takkede alle, der har bidraget til projektet – fra teknisk forvaltning og Fredericia Shopping til byrådet og byens borgere.

Nu er det lovligt at køre hele vejen igennem Danmarksgade.

John Nyborg understregede, at åbningen af Danmarksgade er en prøveperiode, hvor erfaringerne skal danne grundlag for fremtidige beslutninger.

– Vi kalder det en prøveperiode. Det betyder ikke, at vi om et år bare vender det hele om. Nej, vi evaluerer og ser på resultaterne. Det er en del af den strategi, vi har lagt for byen. Det er vigtigt, at vi får alt til at fungere rigtigt. Vi skal lytte til hinanden, og det er noget, vi gerne vil have input til, sagde han og betonede, at målet er at skabe en gade, der inviterer til ophold og handel.

Nye muligheder for handelslivet

Susanne Eilersen i Palle Dahls bil.

Susanne Eilersen, formand for Bosætnings- og Turismeudvalget, var en af de politikere, der havde arbejdet længe for projektet. Hun så åbningen som en stor milepæl for Fredericias bymidte.

– Jeg ser frem til, at folk bliver glade for, at der nu er åbnet op i den her del af byen. Jeg håber, at nogle af dem, der kunne være interesserede i at starte en forretning her, vil gribe muligheden, når man nu kan køre ind, parkere og hente sine ting. Vi kan jo se, at der er mange tomme butikker i byen, og det er noget, vi skal gøre noget ved, sagde hun.

Susanne Eilersen anerkendte, at processen har været lang, men fremhævede den brede opbakning.

– Sådan er politik jo nogle gange. Det tager tid. Dansk Folkeparti er ikke det eneste parti, der har kæmpet for, at dette skulle blive en sivegade. Da jeg sad i byrådet sammen med min tidligere kollega, Kurt Halling, som også har butik her i Fredericia, har vi altid talt om, at vi gerne ville have åbnet gaden op igen. Og nu er det lykkedes efter mange år, sagde hun.

Susanne Eilersen og Palle Dahl.

Hun forudså, at projektet vil bidrage positivt til byens udvikling over tid.

– Jeg tror ikke, at vi ser resultaterne fra den ene dag til den anden. Men med tiden vil vi se, at dette er et godt initiativ. Jeg tænker også, at den mulighed, vi nu giver for nogle af ejendomsejerne – at de, hvis de ikke kan leje ud, kan renovere bygningerne og lave boliger – alt andet lige vil gøre det mere attraktivt at bo i en gade, hvor man nemt kan komme til og fra,” sagde hun og forudså, at Danmarksgade vil få et løft inden for de næste to-tre år, forklarede Susanne Eilerse.

Venstre glæder sig over resultatet

Niels Martin Vind (V), medlem af Bosætnings- og Turismeudvalget, var også blandt de tilfredse. Han betonede betydningen af at skabe en levende bymidte.

– Det er en rigtig god dag. Det er noget vi i Venstre har kæmpet for i flere år, og det er derfor dejligt at stå her i dag til åbningen. Det er ikke et stort projekt, men det er et projekt, som jeg tror kommer til at betyde meget for byen. Det er et vigtigt tiltag for, at vi kan have en levende bymidte og fortsat have en god handelsby i fremtiden, sagde han.

Hvad indebærer åbningen?

En af byens udlejere tv. Jesper Bendix og Fredericia Shoppings formand, Jesper Hansen (th. på billedet), sidstnævnte er glad for åbningen.

Åbningen af Danmarksgade som sivegade betyder, at:

  • Trafikken er på fodgængernes præmisser, og biler må højst køre 15 km/t.
  • Der er etableret 15 parkeringspladser med tidsbegrænsninger, mens parkering udenfor tidsrummene er ubegrænset.
  • Gaden er ensrettet fra Vendersgade mod Købmagergade, men cyklister må gerne køre mod ensretningen.

En ny begyndelse for Danmarksgade

Løsgænger Karsten Byrgesen sammen med fagchef for Erhverv, Mobilitet og Byudvikling, Bo Andersen, samt erhvervsdirektør Kristian Bendix Drejer.

Med åbningsceremonien markerede Fredericia et nyt kapitel for Danmarksgade. Sneen og de varme drikke satte en hyggelig ramme, mens politikere og borgere kunne udveksle tanker om byens fremtid. Som John Nyborg sagde:

– Vi ser et stort potentiale, og vi tror på, at det vil udvikle sig positivt over tid. Det er en gade, der inviterer til ophold, handel og ikke mindst møder mellem mennesker.

Danmarksgades fremtid som sivegade er nu i borgernes hænder, mens erfaringerne fra prøveperioden vil danne grundlag for byens videre udvikling.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her