KULTUR. Musik, nostalgi og alvor går hånd i hånd i Fredericia Musicalteaters anmelderroste forestilling What is Love. For teaterdirektør Thomas Bay er forestillingen ikke bare en kærlighedserklæring til 90’ernes popmusik – men også en vigtig fortælling om en branche, der stadig bærer præg af kønsskævhed, pres og manglende hensyn til trivsel.

I What is Love bliver publikum ført tilbage til 90’ernes pulserende popverden, hvor glitter, drømme og hitlister dominerede – men bag den glitrende facade lå en branche præget af hårdt pres, magtubalancer og misbrug af talent. Forestillingen trækker tråde mellem dengang og nu og stiller det ubehagelige, men nødvendige spørgsmål: Har vi egentlig rykket os?

»Vi spiller en forestilling, der synliggør en problematik, som var fremherskende i musikbranchen i 90’erne. Det her med, at folk går med drømme, som nogen kapitaliserer på – og at der kan ske udnyttelse og grænseoverskridende adfærd. Det, som er interessant, og som forestillingen også peger på, er, hvor lille en forandring der egentlig er sket de sidste 30-35 år. Det er chokerende, at vi stadig står med de samme udfordringer i dag,« siger Thomas Bay.

Thomas Bay mener, at netop teateret har et ansvar for at tage de svære historier op.

»Vi skal kunne spejle os i kunsten. Vi skal turde tage fat på de svære emner og samtidig underholde. What is Love gør begge dele. Det er en forestilling baseret på virkelige historier, pakket ind i den fantastiske musik fra 90’erne. Den viser både det gode og det dårlige – og det er det, der gør den stærk,« siger han.

Selv om #MeToo-bevægelsen og de seneste års debat har sat fokus på magtstrukturer og kønskultur i underholdningsbranchen, mener Thomas Bay, at forandringen stadig går for langsomt. Han ser What is Love som en del af den nødvendige samtale – et kunstnerisk bidrag til at fastholde opmærksomheden og udfordre de mønstre, der alt for længe har været en del af branchen.

»Jeg tror, transformationen er i gang, men den går bare ikke så stærkt, som man kunne håbe. Det handler om at bevidstgøre og synliggøre, at der er noget galt – og derefter analysere og finde ud af, hvordan vi kan gøre det bedre. Det er et langt, sejt træk at ændre noget, der har været status quo i mange år,« siger Thomas Bay.

For Thomas Bay handler teater ikke kun om underholdning, men om at gøre en forskel. Han ser scenekunsten som et redskab til at bevæge mennesker, skabe refleksion og sætte vigtige samtaler i gang – og netop dér finder han sin drivkraft som instruktør og teaterleder.

»Jeg er mega stolt af det her. Grunden til, at jeg laver scenekunst, er, at jeg tror på, at vi kan være med til at forandre verden. Vi bevæger og provokerer gennem scenen. Og vi skal være en spydspids – både kunstnerisk og menneskeligt – når det handler om at skabe forandring,« siger han.

Fredericia Musicalteater har de seneste år markeret sig som et af landets mest nyskabende huse, hvor ambitionen rækker langt ud over scenekanten. For Thomas Bay er What is Love et symbol på netop den udvikling – en forestilling, der ikke blot underholder, men også udfordrer og stiller skarpt på, hvem vi er som mennesker og som samfund.

»Vi er blevet en spydspids i udviklingen af originale musicals med noget på hjerte. What is Love er en ny, original dansk musical med internationalt format – men først og fremmest en forestilling, der tør stille spørgsmål til vores samfund og vores måde at behandle mennesker og drømme på,« slutter Thomas Bay.