POLITIK. SF vil have genåbnet sagen om et muligt togstop i Gadbjerg. Det sker, efter det i starten af september blev meldt ud, at jernbanestrækningen mellem Struer og Vejle skal elektrificeres.
Partiet ser elektrificeringen som en ny mulighed for at få genvurderet behovet for et stop i den mindre by mellem Give og Jelling – og har derfor rejst sagen i Folketinget.
SF’s landdistriktsordfører Karina Lorentzen har på vegne af borgerne i Gadbjerg og byrådsmedlem Britta Bitsch (SF) fra Vejle Kommune stillet et skriftligt spørgsmål til transportministeren om sagen.
»Det er dejligt, borgerne i Gadbjerg har sat sig for at kæmpe for deres by. Det er jo et første godt skridt. Og jeg kan godt forstå, de synes, det er skørt, at de hver dag kan se toget køre forbi uden at stoppe. Kollektiv trafik betyder noget for enhver by,« siger Karina Lorentzen, som for nylig har besøgt Gadbjerg sammen med Britta Bitsch.
Sammenligning med Sparkær
Borgergruppen i Gadbjerg har i sin henvendelse blandt andet peget på, at Sparkær ved Viborg har fået et nyt togstop – selv om passagergrundlaget ikke er større end i Gadbjerg.
Transportministerens svar til SF viser, at Sparkær-stoppet blev muligt, fordi et politisk flertal gav Viborg Kommune lov til selv at finansiere og anlægge stationen for egne midler.
Det får Britta Bitsch til at se håb for den sydøstjyske landsby.
»Det her viser, at det kan lade sig gøre. Viborg Kommune har betalt 12 millioner kroner for stationen i Sparkær. Hvis Vejle Kommune er villig til at gå ind i sagen, så tror jeg også, der kan være en vej for Gadbjerg. Jeg synes i hvert fald, det giver os en bane at spille på lokalt,« siger Britta Bitsch.
Dårligere busforbindelser
Hun peger på, at en station i Gadbjerg kan blive et vigtigt løft for området.
»Gadbjerg og oplandet har i mange år oplevet dårligere busforbindelser, og derfor er det oplagt at kigge på toget som løsning. Nu, hvor jernbanen elektrificeres, er det helt rimeligt at få opdateret vurderingen af et togstop her. Jeg håber, Vejle Kommune vil tage ansvar – som Viborg gjorde – og bidrage aktivt til en lokal løsning,« siger Britta Bitsch.
SF: Vejle Kommune må på banen
SF understreger, at lokal opbakning bliver afgørende, hvis projektet skal rykke sig.
»Nu har vi spurgt ministeren, om elektrificeringsaftalen ændrer på vurderingen af behovet. Men det næste bliver, at Vejle Kommune viser, at den vil være med. Ellers kører toget altså bare forbi – både bogstaveligt og politisk,« siger Karina Lorentzen.
SF’s officielle spørgsmål til transportministeren lyder:
“Ministeren bedes redegøre for, om den nye aftale om elektrificering af jernbanen Vejle–Struer påvirker synet på behovet for et togstop i Gadbjerg.”
Med svaret fra ministeren håber SF at få en ny drøftelse på banen – og måske et konkret skridt nærmere et togstop, der igen kan sætte Gadbjerg på landkortet.