BUSINESS. Efter fem år som købmand i REMA 1000 i Strib er Jacob Fugmann Christensen klar til at lukke døren til butikken på Strandvejen for sidste gang den 31. august. Kort efter, den 4. september, tager han fat på en ny udfordring som købmand i REMA 1000 i Skrillinge på Assensvej i Middelfart. For Jacob handler skiftet ikke om at sige farvel til Strib, men om at tage næste skridt i en karriere, der hele tiden har været drevet af lysten til at udvikle sig.
»Det var på tide med en større udfordring. Skrillinge har et højere aktivitetsniveau end Strib, og det tiltrækker mig. Hvis vi havde haft den samme vækst her, havde jeg nok ikke truffet den beslutning, men i forhold til mine ambitioner er det det rigtige skridt« siger han.
Selv om beslutningen er truffet med udsyn mod fremtiden, har den ikke været uden følelser. Fem år i samme butik har sat sit præg, og Jacob lægger ikke skjul på, at han kommer til at savne både medarbejdere og kunder.
»Jeg er rigtig glad for at være her. Kunderne har været loyale, og personalet har gjort et kæmpe stykke arbejde. Jeg kunne aldrig have skabt det, vi har opnået, uden dem. Succes i detailhandel er et holdarbejde, og her har både unge og erfarne medarbejdere spillet en vigtig rolle« fortæller han.
Det tætte samarbejde betyder også, at han ikke tager af sted alene. Til Skrillinge følger hans souschef, hans kone, en ung medarbejder, der skal starte som elev, og en over-18-medarbejder. Det giver en tryg overgang, selv om de nye omgivelser også kræver tid til at lære en ny stab og en ny kundekreds at kende.
Jacob beskriver årene i Strib som præget af stabilitet og gensidig respekt. »Der har været op- og nedture, som i alle brancher, men overordnet set har det været stabilt godt. Kunderne har bakket op, været venlige og imødekommende, og det gør arbejdet nemmere. Jeg er meget overvældet over de mange reaktioner på, at jeg stopper. Det er lidt med blandede følelser, både for mig og for dem« siger han.
På spørgsmålet om, hvad han vil savne mest, falder svaret hurtigt. »Kontakten med kunderne. Den daglige snak, de små historier og den lokale opbakning. Nogle har joket med, at de kommer forbi Skrillinge for at hilse, og det må de gerne – men jeg håber, de bliver ved med at støtte lokalt her i Strib« siger han med et smil.
Når han den 4. september træder ind i Skrillinge-butikken, bliver det med respekt for det arbejde, der allerede er lagt. »Først og fremmest handler det om at lande i jobbet og lære medarbejderne og kunderne at kende. Jeg vil bevare de gode ting, som min forgænger har skabt, men også finde steder, hvor jeg kan optimere og sætte mit eget præg. Butikken er nyere, men rummer stadig udfordringer, og det tiltaler mig« siger Jacob.
Han forventer, at tempoet bliver højere end i Strib. »Der er flere kunder og flere transaktioner, så grundtrykket er højere. Det giver et anderledes arbejdsmiljø, som jeg glæder mig til at være en del af« siger han.
Til sin efterfølger, Mille, har han et enkelt råd. »Hun skal være der for kunderne og for medarbejderne. Gør hun det, skal hun nok få mindst lige så stor succes, som jeg har haft« siger han.
Når han skal opsummere sine fem år i Strib, falder valget på tre ord. »Glæde, udfordringer og forventninger. Det dækker meget godt« siger Jacob, inden han runder af med en hilsen til de kunder, der har fulgt ham siden første dag.
»Tusind tak for den enorme opbakning. Den måde, I har taget imod mig og mine medarbejdere på, har været helt fantastisk. Jeg kommer til at savne jer« siger han.
