
TRAFIK. Fra årsskiftet er det slut med den 25-timers parkeringsregel for lastbiler på landets motorvejsrastepladser. Reglen, der blev indført i 2018 for at forhindre langtidsparkering, fjernes nu igen, fordi den både skævvrider konkurrencen for danske vognmænd og samtidig er alt for besværlig at håndhæve.
Det oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.
Transportminister Thomas Danielsen erkender, at reglerne har haft utilsigtede konsekvenser.
»Vi kan konstatere, at parkeringsreglerne har vist sig at skabe ulige konkurrenceforhold for danske vognmænd, fordi alt for få af de udenlandske chauffører ender med at betale deres parkeringsafgift. Samtidig er reglen administrativt tung at håndhæve, og derfor ophæver vi nu den tidsbegrænsede parkering på rastepladserne.«
Han understreger samtidig, at chauffører fortsat ikke har frit spil til at holde langtidsparkeret og overnatte på rastepladserne, da EU’s regler om køre- og hviletid stadig gælder. Chauffører må således stadig ikke tage deres ugentlige hvil på mindst 45 timer i lastbilen.
Siden 2019 har kontrollen af parkeringsreglerne ligget hos Færdselsstyrelsen, der fortsat står for opgaven frem til 1. januar 2026. Herefter bliver det igen politiets ansvar at sikre overholdelse af de generelle parkeringsbestemmelser.