I Liberal Alliance Fredericia anser vi skolerne som en af kommunens allervigtigste kerneopgaver, for uden en solid sokkel at bygge videre på risikerer vi at fortsætte i samme spor. Sunde borgere med en solid grunduddannelse har de bedste chancer for både at trives og få succes i alle livets aspekter, men også at komme ud på den anden side, når livet rammer.

Fredericias folkeskoler kæmper dog med flere problemer. Dels er der de haltende karakterer. I Fredericia scorer børnene et lavere gennemsnit end resten af landet på deres afgangseksamener, og andelen, der får mindre end 02 i en delprøve af deres dansk- eller matematikeksamen, er på knap én ud af fem elever. Dette er en uheldig udvikling, som vi ønsker at vende.

Det er ikke kun skolerne, der bærer ansvaret, men derimod en fælles indsats at give alle børn de bedste forudsætninger for at trives og lære. I Fredericia står nogle familier over for større livsudfordringer, f.eks. sygdom, ledighed eller psykisk sårbarhed. Det betyder, at nogle børn starter med svære vilkår. Netop derfor er det vigtigt, at vi ser dem, støtter dem og løfter dem, inden udfordringerne vokser sig store og dyre. Vi tror på, at man med fleksible muligheder og opbakning øger børnenes muligheder for at lykkes både fagligt og socialt. De seneste år med corona og nedlukninger har stillet særlige krav til vores børn og unge, men det har også vist, hvor stærkt fællesskabet er, når vi står sammen. Nu har vi chancen for at sætte ind med helhedsorienterede indsatser, der skaber varige forandringer. Den mulighed ønsker vi at gribe.

Når det er sagt, er der faktorer i skolernes struktur og rammer, som kunne være bedre. Alle partier er enige om, at skolerne skal have bedre vilkår. Man kan derfor undre sig over, at folkeskolen i Fredericia er så markant underfinansieret, og at man stadig finder penge til adskillige administrative lag oven på skolernes egen administration og i øvrigt har så mange millioner at prioritere over på områder som eks. offentlig transport kvit og frit til alle. Det er klart, at det for familierne føles som et svigt, når man gladeligt giver 30 millioner over en årrække til gratis buskort, mens skolerne stadig føler usikkerhed om deres økonomi og om tiltag som “fønix-klasser” kan fortsætte.

Vi ser også et problem i selve den struktur, som man har valgt for skolerne i Fredericia. Vi ønsker større grad af frihed til de enkelte skoler, så lærerne (der er eksperterne, når det kommer til undervisning) for eksempel i større grad selv kan vælge det læringsmateriale, de vil indkøbe. Frihed fører til innovation, og i sidste ende også motivation, og dermed også en mulig fastholdelse af lærerne, som man desværre i stor grad ser flygte fra faget.

Ved at lade skolerne differentiere sig mere frit vil skolerne kunne lære af hinanden. Derudover bør der være mere stabilitet i den enkelte elevs rejse gennem folkeskolen, så man så vidt muligt kan blive i den samme klasse og/eller på den samme skole hele vejen fra 1. til 9. klasse.

Liberal Alliance har ikke været med til at vedtage den nuværende struktur, og set udefra mener vi, at den er behæftet med problemer og mest eksisterer for at spare penge og centralisere beslutninger, hvilket har haft en pris for elevernes trivsel og faglighed. En høj pris, som i sidste ende koster meget mere.