I dag blev Eksercerhuset i Fredericia fyldt med liv, nysgerrighed og opfindsomhed, da lokalfinalen for Projekt Edison løb af stablen. Elever fra 6. og 7. klasse havde mulighed for at præsentere deres idéer foran et dommerpanel. Dagen blev åbnet af Ole Steen Hansen (A), formand for Børne- og Skoleudvalget, der satte fokus på betydningen af innovation og entreprenørskab hos unge.
Projekt Edison er en landsdækkende opfinderkonkurrence, hvor elever i grundskolen arbejder med at skabe løsninger på virkelige problemstillinger. Igennem et intensivt undervisningsforløb lærer eleverne at arbejde med innovation, teknologi og entreprenørskab, og ved lokalfinalen har de mulighed for at pitche deres idéer for dommerne. De bedste hold går videre til landsfinalen, der afholdes som en del af Danish Entrepreneurship Festival senere på måneden.
En hilsen til eleverne og deres ideer
I sin åbningstale understregede Ole Steen Hansen den brede betydning af elevernes arbejde og udfordrede dem til at tænke ud over skolen og Fredericia.
– Når det er en lokal finale, er det også sådan, at de 8 dygtigste hold går videre til den store landsfinale. Jeg vil gerne sende en hilsen til jer alle sammen, sagde Hansen og lagde vægt på, at elevernes projekter ikke kun var øvelser for sjov, men havde reelle, praktiske anvendelser.
– Dette projekt handler om vigtige problemstillinger, ikke kun i Fredericia, ikke kun i skolen og ikke kun i undervisningen, fortsatte han. For Hansen handler Projekt Edison om at give eleverne en platform, hvor de kan udvikle løsninger til nogle af de mest presserende udfordringer i samfundet.
– Det er noget, vi skal bruge i den virkelige verden – både i Fredericia, i Danmark og faktisk også globalt. Det er ikke noget, vi bare leger; det er noget, der virkelig er brug for, understregede han over for de unge deltagere.
Fra klasselokalet til virkeligheden
Projekt Edison giver eleverne mulighed for at tage deres viden fra klasselokalet og anvende den til at tackle virkelige problemstillinger. Ifølge Hansen er det afgørende for samfundet, at unge engagerer sig i innovation og entreprenørskab, da det kan være med til at løse nogle af de store udfordringer, vi står over for.
– Det er rigtige problemstillinger, ikke noget, der er opfundet. Vi har brug for jeres hjælp, sagde han og påpegede, at mange af emnerne, som eleverne har arbejdet med, relaterer sig direkte til klimaudfordringer og andre samfundsmæssige problemstillinger.
– Innovation og entreprenørskab er afgørende for, at vi kan løse de udfordringer, som klimaet og mange andre store emner giver, sagde Hansen, der har fulgt Projekt Edison i flere år og ser stor værdi i elevernes engagement. Eleverne har arbejdet med tre forskellige emner, og hvert hold har valgt ét af dem at fokusere på.
– I har fået tre emner, og jeg ved, I har valgt ét af dem. Det glæder vi os til at komme rundt og bedømme, tilføjede Hansen og understregede, at dommerne så frem til at høre elevernes præsentationer og vurdere deres ideer.
Innovativ løsning på tyggegummi-problem
Blandt de mange innovative idéer i dagens lokalfinale præsenterede et af holdene et særligt praktisk projekt: et middel, der er i stand til at opløse tyggegummi, som har klistret sig fast på forskellige overflader. Ideen vakte opsigt blandt dommerne, da tyggegummi ofte udgør en vedvarende udfordring i bymiljøer, på skoler og andre offentlige steder. Holdet forklarede, hvordan deres løsning kunne gøre rengøring mere effektiv og samtidig mindske det visuelle affald i byrummet.
Dommere og bedømmelser
Dagens dommerpanel bestod af en række personer fra forskellige sektorer, der alle har erfaring med innovation, teknologi eller undervisning. Dommerne, som inkluderede Bjarne Christensen, Mathilde Winther Pilholm, Stephen Bihl, Dinna Ehlers, Mathilde Neergaard Andreasen, Sanne Kjær, Tommy Rachlitz Nielsen, Annemette Bargum og Kasper Pihlkjær, havde en spændende dag foran sig med mange forskellige ideer at bedømme. Ole Steen Hansen deltog også selv som dommer og var klar til at give feedback på de innovative løsninger, eleverne havde skabt.
Dommerne skulle bedømme elevernes projekter ud fra flere kriterier, herunder originalitet, relevans og gennemførbarhed. Projekt Edison handler ikke blot om at have en god idé, men om at tænke hele vejen fra problem til løsning og forstå, hvordan idéen kan gøre en forskel i virkeligheden. Derfor er det også vigtigt, at eleverne kan præsentere og argumentere for deres valg over for dommerne, som stiller spørgsmål og giver feedback.
En dag med læring og sjov
Ole Steen Hansen mindede i sin tale også eleverne om, at dagen ikke kun handlede om konkurrence, men også om fællesskab og læring.
– Så vil jeg egentlig bare ønske alle hold en rigtig god dag, sagde han med et smil og tilføjede, at eleverne skulle huske, at:
– Det også handler om at have det sjovt, lære noget nyt og lære hinanden at kende på en ny måde.
Projekt Edison har altid haft til formål at udvikle elevernes evner inden for samarbejde, kritisk tænkning og præsentation. Eleverne får ikke kun erfaring med innovation og entreprenørskab, men lærer også vigtigheden af teamwork og kreativitet, når de skal løse komplekse opgaver.